Skip Navigation Links

            گزارش سینمای ایران

مروري بر حضورهاي بين المللي سينماگران ايران در سال 1387



سينماي ايران در سالهاي اخير هرچند كه همانند نيمه اول دهه 70 نتوانسته در عرصه هاي جهاني درخشش چشمگيري داشته باشد، اما موفقيت هاي گاه به گاهي داشته كه همچنان نام آن را در جشنواره هاي مختلف جهاني مطرح مي كند.
سال 1387 به لحاظ حضورهاي بين المللي فيلم هاي ايراني نه سالي درخشان بلكه فقط تا حدودي قابل قبول بوده است. موفقيت فيلم سينمايي «درباره الي» به كارگرداني اصغر فرهادي را مي توان مهمترين حضور سينماي ايران در جشنواره هاي بين المللي در اين سال دانست. هر چند كه نمايش آثاري چون « به همين سادگي» به كارگرداني رضا ميركريمي و «آن جا» عبدالرضا كاهاني و مستندهاي «روزهای بی‌تقویم» مهرداد اسکویی، «تينار» ساخته مهدي منيري و‌ «برف» به كارگرداني آيدا بكيج ‌در جشنواره هاي متعدد و گاه كسب جايزه، نامي از ايران در عرصه هاي بين المللي مطرح كرد.
«درباره الي» در نخستين حضور بين المللي اش در پنجاه و نهمين جشنواره فيلم برلين به نمايش درآمد و توانست خرس نقره اي بهترين كارگرداني را از آن اصغر فرهادي كند. اين فيلم همچنين به عنوان چهارمين فيلم منتقدان حاضر در جشنواره برلين معرفي شد. در حالي جايزه برلين به فرهادي اختصاص پيدا كرد كه در سالهاي اخير مهمترين جوايز سينماي ايراني از همين جشنواره به دست آمده است. «آفسايد» به كارگرداني جعفر پناهي و «آوازگنجشك ها» ساخته مجيد مجيدي از ديگر آثار ايراني هستند كه سالهاي قبل جوايزي از برلين دريافت كردند. خبر حضور «درباره الي» در جشنواره ترابيكا سال قبل منتشر شد . نمايش فيلم در جشنواره اي كه رابرت دونيرو از پايه گذاران آن است منجر به كسب جايزه اصلي جشنواره شد.
عباس كيارستمي از چهرهاي سرشناس سينماي ايران در عرصه بين الملل و پرافتخارترين كارگردان ايراني در جشنواره هاي جهاني، كه البته چندي است آثارش را در بخش هاي خارج از مسابقه جشنواره ها ارائه مي كند، در سال 1387 «شيرين» را در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونيز داشت و جايزه افتخار فيلمساز اين جشنواره كه به استادان برگزيده دنياي سينما تعلق مي گيرد، دريافت كرد.
«آوازگنجشك ها» مجيدي مجيدي كه در نخستين حضور جشنواره اش خرس نقره اي بهترين بازيگر را از جشنواره برلين به دست آورده بود در سال 1387 هم در جشنواره هاي مختلف به نمايش درآمد و توانست باز هم جايزه بهترين بازيگر را از مراسم آسياپاسيفيك و همچنین جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین بازیگر مرد شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم دمشق را از آن خود کند.
«به همین سادگی» رضا میرکریمی نیز در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو جایزه جرج طلایی بهترین فیلم را گرفت و بهترين فيلم حاضر در بخش مسابقه از نگاه هيئت منتقدان فيلم روسيه شناخته شد. هنگامه قاضياني نيز براي بازي در اين فيلم جايزه بهترين بازيگر زن بخش مسابقه شانزدهمين جشنواره "عشق و ديوانگي"بلغارستان را به دست آورد.
«آن جا» عبدالرضا کاهانی اسکندر طلایی بهترین فیلم را از بخش مسابقه چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی دریافت کرد.
"آرام باش و تا هفت بشمار" نخستین تجربه سینمایی رامتین لوافی‌پور نیز ژانویه 2009 جایزه ببر VPRO سی و هشتمین جشنواره فیلم روتردام را از آن خود کرد و دسامبر 2008 نیز در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم دبی برنده جایزه بهترین فیلمبرداری برای رضا تیموری شد. این فیلم در بیش از 15 جشنواره جهانی نیز حضور داشته است.
فیلم‌های سینمایی «خون‌بازی» ساخته رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب و «سنتوری» داریوش مهرجویی در هفتمین دوره جشنواره کرافیلم پاکستان برنده جایزه شدند. اين جشنواره از 16 تا 27 بهمن برگزار شد.
«ریسمان باز» ساخته مهرشاد کارخانی در چهار جشنواره بین‌المللی در آمریکا به نمایش در‌آمد. این فیلم در هجدهمین جشنواره فیلادلفیا و سی و دومین جشنواره فیلم پرتلند شرکت کرد.
«وگاس: بر اساس يك داستان واقعي» امير نادري نيز در بخش مسابقه جشنواره ونيز به نمايش درآمد كه نتوانست جايزه اي را به خود اختصاص دهد.
«ترانه تنهايي تهران» سامان سالور تنها نماينده سينماي ايران درشصت و يكمين جشنواره فيلم كن حضور داشت كه اين فيلم هم نتوانست خاطره اي خوش در كن براي سينماي ايران رقم بزند.
فيلم «اسب دوپا» سميرا مخملباف نيز نماينده ايران در بخش ديسكاوري سي و سومين جشنواره فيلم تورنتو بود كه در اين جشنواره جايزه اي را به دست نياورد اما پيش از آن موفق به كسب جايزه ويژه هيئت داوران پنجاه و ششمين جشنواره سن سباستين اسپانيا شده بود.
«بودا از شرم فروريخت» حنا مخملباف و« اوراقچي» رامين بحراني در بخش چشم انداز جشنواره كارلووي واري به نمايش درآمدند.
«صندلي خالي» سامان استركي و «چراغي در مه» پناه برخدا رضايي در بخش مسابقه جريان هاي نو سيزدهمين جشنواره بين المللي فيلم پوسان حضور داشتند كه اين حضورها جايزه اي در پي نداشت.
از میان فیلم‌های مستند هم «تینار» جایزه بهترین فیلم مستند دومین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک را گرفت. «روزهای بی‌تقویم» مهرداد اسکویی نیز جایزه بهترین مستند نیمه‌بلند جشنواره مستند هات داکز 2008 را به خود اختصاص داد. «سيانوزه» رخساره قائم مقامي در بخش مسابقه فيلم هاي مستند چهل و سومين جشنواره كارلووي واري به نمايش در آمد.
فیلم سینمایی "برف" ساخته آیدا بگیچ (محصول مشترک ایران و بوسنی هرزگوبین) در بخش جنبی پنجاه و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین حضور داشت و همچنين در بخش جنبی جشنواره فیلم آدلاید استرالیا به نمایش در‌آمد که به سینمای شرق میانه اختصاص دارد. نمايش در بخش ديسكاوري سي و سومين جشنواره فيلم تورنتو ديگر حضور بين المللي اين فيلم بود.
فیلم‌های کوتاه "زیستن" محمود کیانی فلاورجانی و "آرایشگر بغ‌داد" مسعود بخشی به ترتیب دیپلم افتخار و جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی تامپره فنلاند را به خود اختصاص دادند. سی ‌و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تامپره 14 تا 18 اسفندماه 87 در فنلاند برگزار شد.
مستند "طرقه" ساخته محمدحسن دامن‌زن در یازدهمین جشنواره مستند تسالونیکی در یونان به نمایش در‌آمد. اين جشنواره از 23 اسفند تا دوم فروردین 88 در یونان برگزار ‌شد.

 

 

 

 

 

 

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
   
   
       
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio