Skip Navigation Links

            اخبار

بازنشر گفتگو سعید ابوطالب با خبرگزاری ایسنا: انتقادها بهانه‌ای برای انحلال خانه سینما نیست



سعید ابوطالب درباره نامه‌ی دستور انحلال خانه سینما گفت: در چالش‌هایی که به‌وجود آمده، نه خانه سینما حق دارد قدرت رسمی را زیر سوال ببرد و نه وزارت ارشاد به عنوان قدرت رسمی می‌تواند خانه سینما را منحل کند. بر این اساس به نظرم جایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجع مناسبی برای انحلال یک مجموعه صنفی و مردمی نیست.

این کارشناس فرهنگی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه سینما مبنی بر دستور انحلال این مجموعه، بیان کرد:‌ باید توجه داشته باشیم که در کشور نه تنها به نهادهای مردمی احتیاج داریم، بلکه بالا رفتن از پله‌های توسعه و همچنین رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز بدون کمک نهادهای مردمی امکان نخواهد داشت؛ چراکه این نهادها هستند که نظر نخبگان جامعه را به حاکمیت منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین ما به نهادهایی مانند خانه سینما،‌ خانه تئاتر، ‌خانه کتاب و خانه موسیقی و... احتیاج روزافزون داریم. این نهادهای مردمی محل اتصال نخبگان و هنرمندان جامعه به حاکمیت هستند. آنچه که نمی‌شود انکار کرد این است که در همه کشورهای توسعه یافته این نهادهای مردمی نقش زیادی در پیشبرد اهداف توسعه اجتماعی برعهده دارند و آنها هستند که بسیاری از وظایف سیستم‌های دولتی را برعهده می‌گیرند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی سپس ضمن آنکه عملکرد خانه سینما را خالی از اشکال ندانست، تاکید کرد:‌ با همه انتقادهایی که به عملکرد هیات مدیره خانه سینما دارم، اما به عنوان یک سینماگر می‌گویم که انتقادها بهانه‌ای برای انحلال خانه سینما نیست. واقعا فکر می‌کنم درست نیست که اگر یک نهاد مردمی در بخش‌هایی از فعالیتش درست عمل نکرد و رفتار آنها، مدیران فرهنگی ما را خوش نیامد، اصل صورت مساله را پاک کنیم.

ابوطالب با بیان اینکه چالش بین خانه سینما و مدیریت دولتی کاملا طبیعی است و نباید بیش از حد به آن دامن زد، تصریح کرد:‌ از آنجا که معاونت سینمایی و شورای عالی سینما نهادی حکومتی است و از قدرت رسمی حمایت می‌کند، طبیعی است که همیشه با نهادی مردمی مانند خانه سینما که از حوزه اجتماعی دفاع می‌کند، در چالش باشد. نمی‌توان از خانه سینما انتظار داشت که همیشه مطابق میل و نظر مجموعه دولتی رفتار کند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به این مطلب که نامه‌ی انحلال خانه سینما قبل از فرا رسیدن زمان شکایت وزارت ارشاد در دادگاه رسمی صادر شده است، تصریح کرد:‌ آنچه مسلم به نظر می‌رسد این است که حکم انحلال خانه سینما چه از سوی وزارت ارشاد صادر شده باشد، چه از سوی شورای عالی سینما یا هر جای دیگر، بار حقوقی نداشته و از وجاهت قانونی لازم برخوردار نیست. مخصوصا آنکه دوستان در این شرایط، نه به نزدیک شدن ایام جشنواره فیلم فجر و نه به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی توجه می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ من نگران اتفاقاتی هستم که سرمنشاء‌ آنها این حکم انحلال خواهد بود. نمی‌دانم آنهایی که این دستور را از وزارت ارشاد خارج کرده‌اند چه هدفی دارند؛ اما فکر نمی‌کنم نتیجه دلسوزی برای سینما و فرهنگ باشد.

سعید ابوطالب در پایان این گفت‌وگو اظهار کرد: فکر می‌کنم اگر مسئولان دولتی سینما به مجموعه مردم‌نهادی مانند خانه سینما اشکال‌های قانونی دارند، باید آن را نهایتا از همان مسیر حقوقی پیگیری کنند نه اینکه اینگونه شتاب‌زده نامه انحلال یک نهاد مردمی صادر شود. این کار مانند این است که وزارت کار، نهادی مردمی و موازی خود مانند خانه کارگر را منحل کند که البته چنین اجازه قانونی‌ ندارد.

 

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1924154&Lang=P

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
   
   
       
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio