Skip Navigation Links

            اخبار

توضیحات فرشته طائر پور مسئول امور مالیاتی خانه سینما



متن کامل یادداشت 4 بندی فرشته طائرپور به شرح زیر است:

پیرو تماس های مکرر و نگرانی های پیش آمده برای اغلب اعضای صنوف مختلف "خانه سینما"، در پی اظهارات نماینده مالیاتی سازمان سینمایی، بدینوسیله به اطلاع اعضا می رساند:

۱- آنچه که نماینده سازمان امور سینمایی در مورد شرایط جدید مالیاتی دو صنف بازیگران و کارگردانان مطرح نموده، مطلقا به معنای منتفی شدن معافیت مالیاتی سایر صنوف سینمایی نیست و کلیه سینماگران محترم فعال در شاخه‌های مختلف سینمایی (مندرج در آیین نامه اجرایی قانون مالیات های مستقیم مربوط به بند ل ماده 139) به شرط ارائه اظهارنامه تا پایان تیرماه سال جاری، کماکان از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

۲- بر اساس اظهارات نماینده سازمان سینمایی، اخیرا توافقی با سازمان امور مالیاتی صورت گرفته که بموجب آن دو صنف بازیگران و کارگردانان از شمول مودیان بند "ب" خارج و تحت مودیان بند "ج" مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت که معنای عملی آن اینست که این دو گروه دیگر ملزم به ارائه دفاتر مالی به ممیز یا حوزه مالیاتی خود نخواهند بود.

یقینا مسئولان ذیربط در سازمان امور مالیاتی مطلعند که این درخواست برای همه صنوف سینمایی، به همراه درخواست تقلیل ضرایب مالیاتی سینماگرانی که علی الراس می شوند، از چند سال پیش توسط نمایندگان "خانه سینما" به سازمان امور مالیاتی ارائه شده بود و مورد پیگیری قرار داشت، زیرا با تغییر گروه سینماگران از "ب" به "ج"، این مودیان دیگر نیازی به کسر مالیات تکلیفی ویا ارائه دفاتر نداشتند و عملا این دو مانع اجرایی که می‌توانست منجر به رفع معافیتشان شود از میان برداشته می‌شد. اما متاسفانه بعد از مدتها پیگیری و برگزاری چند جلسه مذاکره با مسئولان اداره کل خدمات مودیان، سرانجام در اواخر سال 90 به ما گفته شد که در صورت انجام چنین تغییری، مودیان سینمایی دیگر امکان استفاده از معافیت بند ل ماده 139 را نخواهند داشت و بهترست که در همان گروه "ب" بمانند. این استدلال در آن زمان ما را برای ادامه فعالیت سینماگران در همان بند "ب" قانع کرد. اکنون به نظر می رسد که خوشبختانه کارشناسان حوزه ریاست جناب آقای وکیلی، راهکاری مناسب برای رفع این تناقض یافته اند که بی تردید گامی به پیش در مسیر کاهش معضلات سینماگران در استفاده از معافیت قانونی شان خواهد بود و پیشاپیش از سوی این دوصنف عضو "خانه سینما" از ایشان قدردانی می شود، اما این پرسش جدی برای مدیریت و سایر صنوف سینمایی پدید آمده است که "چرا فقط این دو صنف؟"

واقعیت اینست که ماهیت فعالیت کلیه مودیان حقیقی عرصه سینما در همه صنوف (و همچنین صنوف مرتبط با فعالیت های نمایشی و انتشاراتی) که نام آنها در آیین نامه اجرایی قانون مالیاتهای مستقیم ذکر شده، با دو صنف مذکور یکسان است. چه تفاوتی میان فیلمنامه نویسان، فیلمبرداران، صدابرداران، تدوینگران، طراحان صحنه و لباس و گریم، عکاسان، دستیاران و برنامه ریزان و نیروهای تولید و تدارکات و حتی تهیه کنندگان حقیقی، با این دو صنف دیده شده که در مراحل کارشناسی و تصمیم گیری از چنین شمولی خارج مانده‌اند؟

۳- جامعه اصناف سینمایی کشور از مسئولان سازمان امور مالیاتی انتظار دارد که در تصمیمات مربوط به تسهیلات و وظایف مودیان سینمایی، اجازه دهد که نمایندگان واقعی همه صنوف سینمایی همانگونه که از سال 77 تا 90 در تعامل با آن سازمان، در بررسی و بهبود شرایط مالیاتی سینماگران در کنار شوراها، هیئت ها و جلسات کارشناسی آن سازمان حضور داشته اند و فارغ از تبلیغات هیجانی، با مدارا و تفاهم و مصلحت جویی برای کلیه اهالی سینما قدم برداشته اند، در اینگونه امور حساسیت برانگیز نیز مورد مشورت قرار گیرند.

۴- از این فرصت استفاده کرده و به کلیه سینماگران گرامی در هر صنفی، یادآوری می شود که تا قبل از پایان تیرماه جاری، مانند سالهای گذشته به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود اقدام ورزند و نظر به اینکه از سال گذشته این فرایند بصورت اینترنتی انجام می شود، در صورت مواجهه با مشکلاتی در این زمینه، به کافی-نت مستقر در جوار حوزه مالیاتی خود مراجعه کنند. دوستانی که در تهران نیستند و امکان مراجعه به کافی نت های مربوطه را ندارند، یادآوری می شود که جمع دریافتی خود را در سال 91 علاوه بر درج در بخش مربوط به درآمد سالیانه، عینا در بخش مربوط به درآمدهای بند ل ماده 139 نیز تکرار نمایند. مودیان حقیقی سینمایی در بخش مربوط به کد پستی محل کار نیز می توانند کد پستی محل مسکونی خود را درج نمایند.

به امید روزهایی که استفاده از معافیت مالیاتی قانونی برای همه سینماگران و همچنین سایر عرصه‌های هنری و انتشاراتی، از پیچیدگی های موجود رهایی یابد و با سهولت بیشتری انجام شود.

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
   
   
       
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio