Skip Navigation Links

            اخبار

گفتگوی اختصاصی فرهاد توحیدی با روزنامه بهار



 

آقای توحیدی، نظرتان درباره این خبری که فارس منتشر و در آن به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در زمینه غیرقانونی بودن فعالیت‌های خانه سینما اشاره کرده، چیست؟ با توجه به این‌که این گزارش متعلق به دوسال پیش است این رفتار را چگونه تحلیل می‌کنید؟
همان‌طور که اشاره کردید این گزارش متعلق به دوسال پیش است. در حالی که دیوان عدالت اداری این گزارش را رد کرده است. براساس لایحه‌ای که وکیل خانه سینما ارائه داده بود دیوان عدالت اداری اعلام کرده بود که خلافی صورت نگرفته و مجوز خانه سینما مشکلی ندارد. از نظر دیوان عدالت اداری اشکالی در این مجوز وجود ندارد. اگر اشکالی در مجوز وجود داشت چرا 20سال تمام کامل، تمام وزرای مختلف در نظام جمهوری‌اسلامی با خانه سینما همکاری داشتند؟ حتی نام خانه سینما در مصوبات هیات دولت وجود دارد. از نظر کارشناسان مسائل حقوقی براساس همین نکات خانه سینما هم مشروعیت دارد و هم قانونی است. نمی‌دانم چه شده که بعد از دوسال دوستان یاد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس افتاده‌اند در حالی‌که همان دولتی که خانه سینما را بست رییس همان دولت دستور بازگشایی خانه سینما را داد. از دوستان باید این سوال را کرد که چطور به دستور رییس‌جمهوری که زمانی محبوب خودشان بود عمل نکردند. الان که این پژوهش‌های خاک‌خورده به دستور همان آقایان ناگهان دوباره در رسانه‌ها عرضه می‌شود نشان‌دهنده نگرانی‌های آنان است. آن‌ها وقتی زمزمه‌های بازگشایی خانه سینما را در دولت جدید شنیده‌اند دست به این اقدامات زده‌اند تا کینه فهم‌ناشدنی و مکرر خود را نشان دهند.

با این اوضاع، شما قصد دارید چه کاری انجام دهید؟ چه‌زمانی می‌توان امیدوار بود که خانه سینما باز شود؟
ما منتظر آغاز به کار معاونت سینمایی جدید هستیم. امیدواریم شخصیتی قابل اعتنا و اهل فرهنگ و هنر و در چارچوب برنامه‌های دولت و بدون تنگ نظری عهده‌دار مسئولیت معاونت سینمایی شود. خب طبیعتا مسئولیت حل و فصل، مستقیم خانه سینما برعهده معاون سینمایی است و امیدواریم با انتصاب رییس سازمان سینمایی ان‌شاءالله این روند آغاز شود.


نظرتان درباره حذف نام عسگرپور از سخنرانان مراسم دیدار وزیر ارشاد با هنرمندان چیست؟
البته با توجه به این‌که قرار شده سینماگران دیدار جداگانه‌ای با وزیر ارشاد داشته باشند. به‌هرحال این گلایه وجود دارد که دوستان وزارت ارشاد احتیاط واجب کردند درحالی‌که نیازی به این احتیاط واجب نبود. خوشبختانه دوستان متوجه این اشتباه شدند و از سویی دیگر خانه سینما به موضوع حساس و مهمی تبدیل شده است و با توجه به این‌که دوستان وزارت ارشاد روزهای ابتدایی فعالیت خود را سپری می‌کنند ان‌شاءالله بهترین تصمیمات را خواهند گرفت. هم‌اکنون مهم‌ترین مساله این روزهای سینما، بحران در سینمای ایران در همه ابعاد آن است. یکی از این بحران‌ها، بحران بیکاری دامن‌گستری است که به خاطر بحران اقتصادی در سینما به‌وجود آمده است. از سویی دیگر تولید در سینمای ایران در سال‌های اخیر دچار مشکلات عجیب و غریب شده است و از نظر توزیع و پخش و اکران نیز سینمای ایران دارای مشکلات متعددی است. ما نیازمند سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای در این زمینه هستیم. باید پرداخت و بازتوزیع اعتبارات همراه با امانتداری و توجه به شایستگی‌ها باشد. باید جلوی رانت‌خواری‌ها، وی‍ژه‌خواری‌ها و فساد دامن‌گستری که در سال‌های گذشته در سینما وجود داشت، گرفته شود. باید جلوی خاصه‌خرجی‌ها و بریز و بپاش‌هایی که قبلا وجود داشت، گرفته شود. باید جلوی فسادهایی که قبلا وجود داشت گرفته و این فسادها خشکانده شود چون بیم بازگشت این فسادها وجود دارد. هم‌اکنون بسیاری از سالن‌های سینما در معرض تعطیلی هستند. در سال‌جاری هفت‌ونیم‌میلیون بلیت فروخته شده و این یعنی ورشکستگی کامل سینما.
فکر می‌کنید آینده سینمای ایران چگونه باشد؟


سینمای ایران باید به روزهای اوج خود برگردد و کیفیت بر کمیت ترجیح داده شود. باید به سمتی برویم که دست بی‌هنران از منابع دولتی کوتاه شود. کسانی که با ساخت فیلم‌های ‌میلیاردی منابع مالی سینما را غارت می‌کنند و فیلم‌هایی می‌سازند که مخاطب چندانی ندارند. به نظرم همچنین باید به سینمای اجتماعی توجه وی‍ژه‌ای شود و احیای سینمای اجتماعی در دستور کار قرار گیرد؛ سینمایی که زمانه را شهادت می‌دهد و از افق‌ها و توانمندی‌های روبه‌رشد حرف می‌زند و الکی امیدواری نمی‌دهد و بدبینی و سیاه‌نمایی بیهوده را ترویج نمی‌کند. به نظرم باید رستم دستانی بیاید به همراه سپاهی کارآمد تا بتواند بر مشکلات غلبه کند. به اعتقاد من هرکسی در منصب معاونت سینمایی بنشیند مسئولیت بزرگی بر عهده خواهد داشت. به نظرم اگر چهار سال کار شبانه‌روزی شود، می‌توانیم امیدوار باشیم به نقطه‌ای برسیم که در هشت سال پیش قرار داشتیم.

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
 
 
   
     
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio