Skip Navigation Links

            اخبار

یقین داریم از این دولت یازدهم خانه سینمای جدید بیرون نمی آید!



فرهاد توحیدی رئیس و سخنگوی هیات مدیره خانه سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در خصوص انتظارات اعضای خانه سینما از حجت‌الله ایوبی رئیس جدید سازمان سینمایی اظهار داشت: انتظار ما چیزی غیر از پایبندی به تفاهم صورت گرفته نیست چرا که ما با دولت دهم تفاهم کردیم و این تفاهمنامه در تاریخ سیزدهم تیرماه در دفتر ریاست جمهوری منعقد شد و براساس آن یکسری تعهد ما باید انجام می‌دادیم و یکسری تعهد هم طرف مقابل ما که سازمان سینمایی بود باید انجام می‌داد.

*ما به تعهدات‌مان عمل کردیم ولی سازمان سینمایی به تعهداتش عمل نکرد

وی افزود:خانه سینما تعهدات خود را انجام داد اما رئیس سابق سازمان سینمایی به اعتقاد ما در همان گام اول تعهدات توافق شده را زیر پا گذاشت و به جای ابلاغ نسخه اساسنامه اصلاح شده کمیته 7 نفره  یک نسخه دیگری از اساسنامه ارسال و ادعا کرد که این نسخه در شورای عالی سینما به تصویب رسیده است، در حالیکه اطلاع دقیق داشتیم از زمستان سال 91 تا تیرماه سال 92 شورای عالی سینما اساسا تشکیل جلسه نداده است.اگر جلسه‌ای برگزار می‌کرد و اساسنامه هیات 7 نفره را تصویب می‌کرد به دلیل اهمیت آن باید در خروجی رسانه ها منعکس می‌شد، بنابراین این ادعا از اساس بی‌پایه بود.

توحیدی در ادامه اظهار داشت: بنابراین در همان گام اول توافق صورت گرفته زیرپا گذاشته و آن چیزی را که امروز شاهد هستیم شد. یعنی علی‌رغم آنکه ما پایبند بودیم و فراخوان مجمع عمومی را منتشر کردیم و اصناف را با اینکه اکراه داشتند راضی کردیم که اسنادشان را به وزارت ارشاد تحویل بدهند و روند ثبت را آنطور که آقایان فکر می‌کردند روال قانونی است را شروع کنند، و روی محورهای توافقات همچنان ایستاده‌ایم.

*دولت یازدهم از نقطه فعلی عقب‌تر نرود/از دولت یازدهم انتظار داریم مجمع جدید توسط همین هیئت مدیره برگزار شود

رئیس هیات مدیره و سخنگوی خانه سینما خاطرنشان کرد: حرف ما این است که دولت دهم علی‌رغم همه نامهربانی‌هایی که به خانه سینما داشت بالاخره در روزهای پایانی کاری‌ خودش به این امر واضح و روشن گردن گذاشت که مرجع برگزار کننده مجمع عمومی، هیات مدیره خانه سینما است.

وی تاکید کرد:ما که نمی‌خواهیم کار عجیب و غریبی کنیم،فراخوان مجمع عمومی را بنا بود اعلام کنیم و مجمع را تحت نظارت ناظرین وزارت ارشاد برگزار کنیم تا هیچگونه شبهه‌ای بوجود نیاید و همچنان بر مفاد توافقات خود پایبند هستیم. انتظار ما از دولت یازدهم این است که دیگر از این نقطه عقب‌تر نرود. وقتی که دولت دهم پذیرفته‌است همین هیات مدیره موجود مرجع اعلام و برگزاری مجمع عمومی است طبیعتا از دوستان دولت یازدهم هم همین انتظار را داریم.

*اگر به رای دیوان اعتراض می کردیم وزارت ارشاد سابق دوباره با یک رایی خانه سینما را مختل می کرد

توحیدی در پاسخ به این سوال که در این شرایط تکلیف رای دوم دیوان عدالت اداری که بر مبنای آن تصمیم‌گیری در مورد خانه سینما به عهده هیات نظارت بر موسسات فرهنگی و هنری گذاشته شد و هیات نظارت هم بر همین اساس حکم به تعطیلی دائم خانه سینما داد چه می‌شود؟ به فارس گفت: آن رای که هیات رسیدگی و نظارت بر مراکز فرهنگی و هنری صادر کرده را ما می‌توانستیم دوباره به دیوان عالی عدالت اداری شکایت کنیم و هنوز هم می‌توانیم به این رای اعتراض کنیم اما این موضوع را ورود به یک چرخه باطل می‌دانستیم چرا که اگر این رای را هم می‌شکستیم معتقد بودیم وزارت ارشاد چند روز بعد دوباره یک رایی صادر می‌کرد که براساس آن فعالیت خانه سینما مختل می‌شد و به همین دلیل از مجراهای دیگری این موضوع را دنبال کردیم.

*حکم دوم هیات نظارت و رسیدگی بر موسسات فرهنگی و هنری در این دولت ملاک قرار نمی گیرد

رئیس هیات مدیره و سخنگوی خانه سینما همچنین در پاسخ به این سوال که اگر همچنان حکم دوم هیات نظارت و رسیدگی بر موسسات فرهنگی و هنری ملاک عمل قرار گیرد، واکنش شما چیست؟ تاکید کرد:این رای ملاک عمل قرار نمی‌گیرد به این دلیل که ما توافق دیگری کردیم. ما در تاریخ 21 شهریور 91 با رئیس جمهور جلسه داشته‌ایم، رئیس جمهور هم آقای احمدی‌نژاد نفر دوم مملکت و رئیس قوه مجریه بودند. رئیس قوه مجریه نمی‌تواند به سازمان تحت نظرش دستور بدهد و آن سازمان آنرا نقض کند. آقای احمدی‌نژاد دستور دادند که بروید و بهانه اساسنامه را از دست آقایان بگیرد. ما هم بهانه اساسنامه را از دست آقایان گرفتیم، اساسنامه توسط هیاتی 7 نفره متشکل از نمایندگان سازمان سینمایی،خانه سینما و رئیس جمهور اصلاح شد.

وی ادامه داد: معنی این روند این است که ما وارد یک پروسه شدیم که پایان این پروسه بازگشایی خانه سینما و ابطال رای هیات نظارت و رسیدگی به مراکز فرهنگی و هنری است، بنابراین همه چیز روشن است.

توحیدی تصریح کرد: رئیس جمهور دو نامه مستقیم و روشن و بدون ذره‌ای ابهام به آقای شمقدری نوشتند،در نامه اول ذکر کردند که چرا اینقدر بسته و تنگ نظرانه برخورد می‌شود و بدون استفاده از قدرت سازمانی خانه سینما را بازکنید و در نامه دوم هم به این موضوع تاکید کردند. بنابراین طبیعی است که در دولت دهم آن دستور توسط بالاترین مقام اجرایی کشور نقض شد و در تفاهم‌نامه سیزده تیر ماه به روشنی در دفتر رئیس جمهور متنی آماده شد که براساس آن هیات مدیره خانه سینما می‌بایست مجمع عمومی را برگزار و اساسنامه را تصویب می‌کرد و بعد از آن مجمع عمومی عادی را برگزار می‌کرد و در این مجمع عادی هیات مدیره جدید انتخاب می‌شد.

* یقین داریم از دولت یازدهم ایجاد خانه سینمای جدید بیرون نخواهد آمد

رئیس هیات مدیره و سخنگوی خانه سینما تاکید کرد: ما (هیات مدیره خانه سینما) موظف به برگزاری مجمع عمومی هستیم و ترتیب برگزاری مجمع عمومی هم اینگونه است که هیات مدیره فراخوان را اعلام و دستور جلسه مجمع را مشخص می‌کند.مجمع برگزار و هیات مدیره گزارشات لازم را ارائه می‌دهد، از پشت میزها پائین می‌آید و مجمع عمومی رئیس،دبیر و نظاران مجمع عمومی را انتخاب می‌کند و از این به بعد نمایندگان خود مجمع بر روند برگزاری ان نظارت می‌کنند و نه هیات مدیره و هیات مدیره سکوت می‌کنند، مگر اینکه سوالی از آنها پرسیده شود. بنابراین ما تنها وظیفه تشکیل مجمع عمومی را داریم و هیچ نظارتی بر مجمع عمومی نداریم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر تنها یک درصد وزیر ارشاد و رئیس جدید سازمان سینمایی بر این اعتقاد باشند که باید روند طی شده ادامه یابد و خانه سینمایی جدید با تجمیع و تفاهم دو گروه(خانه سینمای 1 و 2) ایجاد شود، واکنش شما نسبت به این موضوع چه خواهد بود؟ به خبرنگار فارس گفت: یقین و باور داریم که از دولت یازدهم چنین گزاره‌ای(ایجاد خانه سینمای جدید) بیرون نخواهد آمد. آقای دکتر روحانی به صراحت در سخنرانی‌ها و مناظره‌های انتخاباتی تاکید کردند که خانه سینما باید به سرعت باز شود و در یک ماه اول فعالیت دولت باید این اتفاق بیافتد. بنابراین گمان من این است که وزیر ارشاد و آقای ایوبی که شناخت کافی از ایشان داریم و به تدبیر آنها ایمان داریم یقینا چنین گذاره‌ای را طرح نمی‌کنند و محال است دولت یازدهم رفتار دولت دهم را با خانه سینما داشته باشد.

* کارمان در خانه سینما فی سبیل‌‌الله بود/این کار نه تنها سودی نداشت بلکه هزینه هم برای ما داشت 

توحیدی همچنین در خصوص اینکه اخیرا در یکی از مصاحبه‌های خود گفته است «هیات مدیره آمادگی واگذاری مسولیت به هیات مدیره جدید را دارد» اذعان داشت: ما از اول هم موضعمان همین بود. کار صنفی فی سبیل‌الله است، کار صنفی بر خلاف انچه که دوستان فکر می‌کنند باید از وقت و جان و مال و خانواده خود مایه بگذارید و اگر کسی غیر از این در سال های گذشته رفتار کرده است ما مسول آن نیستیم. آن چیزی که در این هیات مدیره اتفاق افتاده بر همین اصل بوده است، یعنی کار صنفی کاری بی جیره و مواجب است و دیناری بابت آن پول نمی‌‌گیرید و در عین حال بابت آن هزینه می‌دهید و شماتت می‌نشوید.

رئیس هیات مدیره و سخنگوی خانه سینما در ادامه خاطرنشان کرد:کافی است فقط یکبار اسامی اعضای هیات مدیره را مرور کنید، متوجه می‌شوید که همگی افراد طراز اول سینمای ایران هستند که در شرایط عادی اینقدر مشغله دارند به کار دیگر ی نمی‌توانند بپردازند و به دلیل اینکه درگیر مساله خانه سینما هستند ناچارند تا پیشنهادات کاری را رد کنند. آن روزیکه خانه سینما بازگشایی،مجمع عمومی تشکیل و هیات مدیره جدید انتخاب شود باور کنید مانند روز جشن برای همه ما خواهد بود. یعنی بنده شخصا و تا آنجایی که می‌دانم سایر دوستان هم پنج سال مداوم است که از جان و مال خودمان توان گذاشته‌ایم و دیگر نوبت سایر افراد است که در این سمت حضور داشته باشند.

توحیدی در خاتمه در پاسخ به این سوال که تکلیف صنوف قانونی شده تحت عنوان خانه سینمای ایرانیان چه خواهد شد؟ به فارس گفت: ما با سند و مدرک به شما ثابت خواهیم کرد که آن روندی که دوستان مدعی هستند روند قانونی شدن، روند قانونی شدن نبوده است و به اندازه کافی سند و مدرک در این زمینه وجود دارد. 

 

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
   
   
       
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio