Skip Navigation Links

            اخبار

پیش نویس لایحه قانون نظام سینمایی و حمایت از حقوق مادی و معنوی سینماگران روی میز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی



توحیدی:

پیش‌نویس لایحه نظام سینمایی در اختیار وزارت ارشاد است/ سینمای کشور نیازمند تدوین نظام صنفی
رئیس هیات مدیریه خانه سینما، گفت: پیش‌نویس لوایح سازمان نظام سینمایی و تامین امنیت شغلی سینماگران به حجت‌الله ایوبی؛ معاون سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ارایه شده است تا در جهت تحقق وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.
فرهاد توحیدی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، گفت: پیش‌نویس دو لایحه نظام صنفی سینمایی کشور و تامین امنیت شغلی سینماگران مدت‌هاست که تهیه شده و برای نخستین بار در اواخر عمر دولت نهم تقدیم دفتر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور پیشین کشور شد.

مدیر خانه سینما افزود: همان زمان این پیش‌نویس را به کمیسیون فرهنگی مجلس نیز ارایه کردیم که در آن زمان از سوی دفتر آقای حداد عادل به نمایندگی از کمیسیون فرهنگی به ما توصیه شد؛ بهتر است این پیش‌نویس‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شود تا با حمایت بهتری در مجلس رای آورد و کمترین دخل و تصرفی درآن انجام شود تا هدف نهایی آن تامین شود.

توحیدی توضیح داد: با توجه به پیشنهاد رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم بار دیگر این پیش‌نویس در دولت دهم به سید محمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، ارجاع شد که در آن زمان سیر حوادث پیگیری آن را مسکوت گذاشت.

وی افزود: پیش‌نویس لوایح نظام صنفی سینمای کشور و تامین امنیت شغلی سینماگران، با انجام انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی به ریاست جمهوری کشور، بار دیگر به حجت الله ایوبی؛ معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد ارایه شده است تا از سوی این وزارتخانه برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

توحیدی تاکید کرد: آقای روحانی در خلال مناظرات تلویزیونی خود و آقای جنتی در مصاحبه‌های خود تاکنون اشاراتی به تلاش برای تصویب نظام صنفی سینمای کشور داشته‌اند و این موجب شده است تا موجی از امیدواری در سینمای ایران نسبت به تحقق این نیاز مبرم ایجاد شود.

وی افزود: ارایه هرچه سریع‌تر لایحه نظام صنفی سینمای کشور به مجلس و تصویب آن گام بزرگی در جهت شفاف‌سازی مناسبات صنفی موجود در عرصه سینمای کشور است که موجب اعتلای سینما و توسعه برکات فرهنگی آن را فراهم می‌کند زیرا با تصویب نظام صنفی سینما؛‌ سینماگران نیز مانند اعضای سازمان مهندسی و نظام پزشکی دارای شماره ثبت سازمان سینمایی می شوند و قراردادها و مسایل و اختلافات آنها در پروژه‌های کاری زیرنظر نظام صنفی انجام می‌شود.

توحیدی با تاکید بر اینکه نظام صنفی یک نظام باز بوده و درهای آن به روی فارغ التحصیلان جدید و استعدادهای نوظهور باز است، گفت: اکنون مطابق قوانین موجود وزارت کار مشاغل هنری را هم رده کارگران فصلی ارزیابی می کند و به همین دلیل سینماگران را مشمول بسیاری از قوانین کار و تامین اجتماعی مانند بیمه بیکاری نمی‌داند؛ که این نظر وزارت کار در پاسخ نامه‌ای که از سوی آقای احمدی‌نژاد به این وزارتخانه در خصوص وضع بیمه سینماگران ارسال شده بود، مکتوب شده است.

این هنرمند تاکید کرد: سینمای کشور اکنون در موقعیتی قرار دارد که محتاج شفاف‌سازی و تدوین نظام مربوط به خود است تا همه روابط حرفه‌ای آن در چارچوب مدون یک نظام قانونی تثبیت شده تعریف شود و سینماگران با اطمینان و دلگرمی به آن در نهایت آرامش تمام توان حرفه ای خود را صرف خلق آثار هنری کنند.

توحیدی در پایان ابراز امیدواری کرد که ارایه لایحه سازمان نظام صنفی سینمای کشور به مجلس شورای اسلامی در اسرع وقت انجام پذیرد وگفت: با تصویب نظام صنفی سینمای کشور شاهد بروز یک موج پیشرفت در مسیر اعتلای سینمای ایرانی اسلامی کشور خواهیم بود./


 

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
 
 
   
     
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio