Skip Navigation Links

            اخبار

فرهاد توحیدی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد پیگیری دریافت مجوز فعالیت صنفی از وزارت کار/ مخالفت با جدا شدن تهیه‌کنندگان از خانه سینما



 سخنگو و رییس هیات مدیره‌ی خانه سینما اعلام کرد: خانه سینما مخالف جدا شدن صنف تهیه‌کنندگان از این تشکل صنفی است.

فرهاد توحیدی در گفت‌و‌گویی با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مباحثی که برای خارج شدن صنف تهیه‌کنندگان از خانه سینما مطرح شده است، با اشاره به اینکه در این باره نامه‌ای برای رئیس سازمان سینمایی در حال تنظیم است و نظر خانه سینما را رسما اعلام خواهیم کرد، بیان کرد: اینکه صنف تهیه‌کنندگان از خانه سینما جدا شود یک ایده قدیمی است و به نظرم پیگیری آن در این لحظه تاریخی به نفع سینمای ایران، خانه سینما و حتی صنف تهیه‌کنندگان نیست.

وی با تأکید بر اینکه جدا شدن این صنف از خانه سینما در شرایط فعلی باعث می‌شود که سینمای ایران و خانه سینما از چنین اتفاقی متأثر شوند، گفت: خانه سینما مخالف این اتفاق است و ترجیح می‌دهد صنف تهیه‌کنندگان به عنوان عضوی که در چهار سال گذشته برای حفظ خانه سینما فداکاری کرده است، در چارچوب خانه سینما باقی بماند.

توحیدی خاطر نشان کرد: ما قدردان حمایت‌های دوستان تهیه‌کننده هستیم چرا که تصور می‌کنم اگر فعالیت و حضور آن‌ها نبود، در اتفاقاتی که دو سال گذشته رخ داد، حفظ خانه سینما مشکل به نظر می‌رسید. به همین دلیل مخصوصا در شرایط کنونی، صنف تهیه‌کنندگان باید در کنار خانه سینما باشد.

او اضافه کرد: ما در خانه سینما متنی را به عنوان «پیمان دسته‌جمعی کار» تهیه‌ کرده‌ایم که در مقطعی توسط چند صنف امضا شده است. این پیمان میثاقی است که تهیه‌کنندگان بر مبنای مفاد آن متعهد می‌شوند که از اعضای صنوف سینمایی در پروژه‌ها استفاده کنند و اگر در پروژه‌های سینمایی از نیروهای خارج از صنوف استفاده کردند، باید مبالغی را به نفع صندوق بیمه بیکاری خانه سینما واریز کنند تا صرف حمایت از کسانی شود که در همان رده شغلی فرصت کاری خود را از دست داده‌اند.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما تأکید کرد: این پیمان برای خانه سینما اهمیت زیادی دارد و امیدوارم با عادی شدن اوضاع و تعیین هیأت مدیره جدید خانه سینما بتوانیم این مساله را پیگیری کنیم، به همین دلیل در چنین شرایطی تمام صنوف باید در زیر چتر واحد خانه سینما حضور داشته باشند.

پیگیری برای دریافت مجوز فعالیت صنفی از وزارت کار

فرهاد توحیدی همچنین درباره‌ی دیدار اخیر جمعی از اعضای خانه سینما با وزیر کار و رفاه امور اجتماعی و مباحث مطرح شده، توضیح داد: در ماجراهای دو سال گذشته خانه سینما با یک خلأ قانونی روبرو بودیم که از همان جهت از سوی مدیریت قبلی سازمان سینمایی، فشار وارد شد که باید اصناف قانونی شوند.

او گفت: استدلال ما این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به وظایف ذاتی خود نمی‌تواند اصناف را ثبت کند و در واقع تنها موسسات فرهنگی، هنری یا انجمن‌های فرهنگی را می‌تواند ثبت کند و در وظایف کاری‌اش ثبت صنوف لحاظ نشده است.

وی با اشاره به اینکه این خلأ قانونی از همان زمان تأسیس خانه سینما وجود داشت، خاطر نشان کرد: برای حل این مشکل دو وزارت‌خانه فرهنگ وارشاد اسلامی و کار و رفاه امور اجتماعی باید در یک اقدام مشترک همکاری لازم را انجام دهند تا اصناف سینمایی در یک ثبت دوگانه از وزارت ارشاد و کار، مجوز فعالیت داشته باشند.

توحیدی ادامه داد: در زمان تأسیس خانه سینما راه حلی که مطرح شد این بود که چون اصناف زیر چتر خانه سینما هستند و خانه سینما هم ثبت شده است، پس آن‌ها می‌توانند کار صنفی خود را دنبال کنند، اما پس از ماجراهای چند سال گذشته متوجه شدیم باید این روند را به شکل منطقی‌تری دنبال کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

او گفت: در این راستا از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید، بررسی‌هایی انجام و قرار شد این مسئله از طریق وزارت کار پیگیری شود. به این ترتیب روز پنج‌شنبه جلسه‌ای با دکتر ربیعی وزیر کار و رفاه امور جتماعی داشتیم و خوشبختانه در این جلسه خیلی احتیاج به شرح و تفصیل ماجراهای خانه سینما نبود و ایشان اطلاعات کافی را در این باره داشتند و قرار شد تفاهمی در این باره بین وزارت ارشاد و کار برقرار شود.

مشاغل سینمایی نیازمند بازتعریف است

رییس هیات مدیره‌ی خانه سینما همچنین به ایسنا گفت: در این جلسه درباره مشکلات بیمه‌ای نیز صحبت شد چرا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بیمه هنرمندان 20 میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است که این مساله مشکلاتی را بوجود آورده است و قرار شد این موضوع هم با هماهنگی دو وزیر کار و ارشاد پیگیری شود.

فرهاد توحیدی درباره دیگر مباحث مطرح شده در دیدار با وزیر کار و رفاه امور اجتماعی توضیح داد: از زمان تأسیس خانه سینما درباره تعریف مشاغل سینمایی دچار مشکل هستیم. زمانی که قرار بود سینماگران بیمه شوند، بحث‌های مختلفی درباره اینکه چه تعریف شغلی باید برای آن‌ها وجود داشته باشد، مطرح شد. در آن موقع به تعریف جامعی نرسیدند و به همین دلیل مشاغل سینمایی را به دلیل مشابهت‌هایی که وجود داشت به مثابه کارگردان فصلی ارزیابی کردند چرا که سینماگران در یک پروژه سینمایی تحت نظر یک کارفرما کاری را شروع و در یک مدت مشخص به پایان می‌رساندند.

او گفت: بنابراین به لحاظ کلی این دو کار با یکدیگر شباهت داشتند اما به لحاظ ماهیت تفاوت‌های زیادی دارند. در این باره باید رایزنی و تعریف دوباره‌ای برای مشاغل سینمایی صورت گیرد که قرار شده کمیسیون مشترکی برای این موضوع تشکیل شود.

او تأکید کرد: درخواست ما از وزیر کار و رفاه و امور اجتماعی این بود که مشاغل سینمایی جزو مشاغل سخت محسوب شوند، چون علاوه بر اینکه دچار لطمات فیزیکی هم می‌شوند،‌از نظر ساعت کاری گاهی سینماگران مجبورند بیش از 12 ساعت در شبانه‌روز کار کنند و حتی چندی قبل در یک پروژه سینمایی پرویز پرستویی طبق گفته خودش، در پروژه‌ای مشغول بود که باید 72 ساعت بلاانقطاع کار می‌کردند بنابراین فعالیت‌های سینمایی می‌تواند جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود.

توحیدی در ادامه قانون‌گذاری برای موضوع امنیت شغلی سینماگران و تشکیل صندوق بیمه بیکاری را یکی دیگر از مباحثی دانست که در دیدار با وزیر کار مطرح شده است.

او گفت: از وزیر کار و رفاه امور اجتماعی خواستیم تا هماهنگی‌هایی با وزارت ارشاد انجام شود چرا که دکتر ربیعی رئیس کمیسیون اجتماعی دولت است و به این شکل پیگیری تنظیم لوایحی برای قانون‌گذاری سریع‌تر میسر می‌شود.

زمان برگزاری مجمع عمومی خانه سینما

توحیدی در بخش پایانی گفت‌وگویش با ایسنا درباره برگزاری مجمع عمومی خانه سینما هم گفت: اکثر صنف‌های سینمایی موجود در خانه سینما مجمع‌های خود را تشکیل داده‌اند و فقط چند صنف باقی مانده که آن‌ها نیز تا هفته اول دی ماه، مجمع‌ خود را برگزار می‌کنند به این ترتیب ما همچنان سر قول و قرار خود هستیم و به امید خدا مجمع عمومی خانه سینما را در نیمه دوم دی‌ماه برگزار می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، دیدار اخیر نمایندگان خانه سینما با وزیر کار، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما، جمال خندان وکیل خانه سینما و تعدادی از سینماگران از جمله پرویز پرستویی، رضا کیانیان، امین تارخ، منوچهر محمدی، رضا میرکریمی، منوچهر شاهسواری به عنوان نمایندگان خانه سینما حضور داشتند.

فرهاد توحیدی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
   
   
       
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio