Skip Navigation Links

            اخبار

نشست رسانه ای رئیس هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد



نشست مطبوعاتی محمد مهدی عسگرپورمدیرعامل، فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما و جمعی از اهالی رسانه صبح امروز 23 اسفند ماه در تالار سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما با تسلیت ایام فاطمیه و آرزوی سالی خوش برای اهالی رسانه و سینماگران گفت:در ابتدای صحبتم، یک شرحی از اتفاقاتی که در این مدت در خانه سینما افتاد را برایتان عنوان می کنم. بعد از شروع فعالیت های دوباره خانه سینما در دولت یازدهم، مجمع عمومی خانه سینما در تاریخ 15 مهرماه برگزار شد تا  اساس نامه پیشنهادی بررسی و تصویب شود.
وی افزود: ما از 15 تا 27 مهرماه باید صورتجلسه را تنظیم و مدارک را آماده تحویل برای تایید اساس نامه می کردیم و همچنین مراحل بعد از تایید راانجام می دادیم. اساس نامه باید به تصویب مراجع ذی صلاح و بعد در ثبت شرکتها به انجام می رسید. قبل از این تاریخ در اواخر مهرماه، بر اساس قراری که در وزارت ارشاد داشتیم، مدارک مربوط  به اساس نامه و شوراهای مرکزی صنوف را تحویل مرکز فعالیت های فرهنگی ارشاد دادیم. مطابق این موضوع مجمع عمومی دیگری را در تاریخ 20 اسفند ماه برگزار کردیم که در این جلسه هیات مدیره خانه سینما برای مدت یک سال ابقا شدند.
عسگرپور ادامه داد:از شروع فعالیتهای خانه سینما غیر از این مسائلی که عنوان کردم دیگر فعالیتهای جاری خانه سینما نیز ادامه داشت. ارتباط خانه سینما با جشنواره فجر که در گذشته به دلایلی مخدوش شده بود دوباره از سر گرفته شد. که البته این پروسه سختی بود. مدیریت آرا مردمی امسال جشنواره فجر در خانه سینما شکل گرفت. همچنین در طرح سینما سلام هم خانه سینما نقش جدی داشت.
وی افزود:ما در این فاصله مجامع صنوف را پی در پی برگزار کردیم. از این رو با برگزاری این مجامع و برگزاری انتخابات شورای مرکزی در پیکره اصناف تغییراتی ایجاد شد.
مدیر عامل خانه سینما درباره برگزاری مجمع عمومی 20 اسفند ماه توضیح داد:بر اساس اعلام فراخوان قرار بود در این مجمع انتخابات هیات مدیره خانه سینما برگزار شود. بر اساس اساس نامه جدید خانه سینما در شکل برگزاری مجمع تغییراتی ایجاد شد. به طوریکه باید از هر صنف 5 نفر شرکت می کردند. با این اساس و با توجه به تعداد صنوف خانه سینما، باید 150 نفر در این سالن در آن روز شرکت می کردند که من فکر میکنم کسانی که این بند را تعری کرده بودند، فکر تعداد صندلیهای این سالن نبودند.
وی تاکید کرد:البته شکل دیگری هم برای این مجمع طراحی شده بود، که باید 5000 اعضای صنوف خانه سینما، در جایی همچون استادیوم آزادی شرکت می کردند تا این مجمع برگزار شود. اما همین 5 نفری هم که حضور داشتند دارای یک رای بودند و بیشتر یک نمایش است. البته با این شکل صنوف با تکلیف مشخصی در مجمع حضور می یابند.
عسگرپوربا اشاره به ابقا هیات مدیره و پروسه این انتخاب در مجمع گفت:اینکه چه پروسه ای طی شد تا هیات مدیره ابقا شود را می توان از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد. برخی سایتهای خبری عنوان کردند که  مجمع تحت فشار بوده و یا... که من در این ارتباط بیشتر توضیح می دهم.
وی افزود:از فعالیت دوباره خانه سینما تا امروز و حتی در آینده، تعیین تکلیف وضعیت حقوقی اصناف موضوعی است که باید بررسی شود. اما درباره خانه سینما فقط یک تشکیک جدی در دولت قبلی ایجاد شد که حل شد و خانه سینما دوباره در همان مسیر قبلی قرار گرفت. چرا که خانه سینما شماره ثبت دارد و امکان انحلال آن وجود نداشت. آنچه که پروسه زمان بری است پیدا کردن جایگاه حقوقی اصناف است. در این ارتباط هم دو روش وجود دارد.
مدیرعامل خانه سینما ادامه داد:در روش اول خانه سینما به عنوان چتر اصلی می تواند ماهیت حقوقی داشته باشد و اصناف هم اعتبار حقوقی خود را از این چتر بگیرند. در روش دوم اصناف باید هر کدام تک تک تکلیف حقوقی خود را روشن کنند. در این ارتباط هم می تواند راههای وجود داشته باشد که ما در این باره تشکیک داریم. البته برخی اصناف با کمک معاونت سینمایی قبلی، چنین مسیرهایی را طی کردند و صنف را به انجمن فرهنگی تبدیل کردند.
وی در ادامه بیان کرد:وزارت ارشاد در حال حاضر مجوز تشکل صنف ندارد. آنچه که در توان وزارت ارشاد است، مجوز انجمن های فرهنگی است. اما گرفتن این مجوز بدین معنی است که انگار صنفی وجود دارد که حالا مجو انجمن را هم گرفته است. این همان خلع قانونی است که در این ارتباط مطرح است. برخی معتیدند که چرا خانه سینما هم این مسیر را طی نمی کند. اما متاسفانه یکبار از ما سوال نشده است که چرا اصناف تمایل ندارند که این مسیر را طی کنند.
عسگرپور ادامه داد:بدون اینکه درباره این موضوع از اصناف سوالی پرسیده شود، گمان می شود که انگار گروهی سرکشی در خانه سینما حضور دارند، که نمی گذارند این مسیر طی شود. اما سوال نشده است که این مسیر چه مشکلی دارد. تا ما هم پاسخ دهیم آیا این به صلاح اصناف هست یا خیر؟ البته من وارد این بحث نمی شوم چون مسائل حقوقی در پی دارد.
وی تاکید کرد:در اصل صنوف باید ماهیت صنفی خود را حفظ کنند و در کنار آن می توانند انجمن فرهنگی هم داشته باشند. متاسفانه در این ارتباط و خلع قانونی که دراینباره وجود دارد، در چهار سال گذشته در دولت هرگز فرصتی به وجود نیامد تا در اینباره گفتگو کنیم.
مدیرعامل خانه سینما درباره تصمیم مجمع عمومی برای ادامه فعالیت هیات مدیره خانه سینما گفت: ما بنایی برای تنش در شرایط فعلی نداریم و به دنبال آرامش هستیم. به همین دلیل مجمع عمومی هم ترجیح داد گزینه ابقا هیات مدیره را انتخاب کند. چرا که معتقد بودند دوستانی در این یک سال این مسیر را ادامه دهند که به دلیل حضورشان تسلط بیشتری به موضوع دارند تا پیگیر ثبت قانونی صنوف باشند.
وی با اشاره به رابطه دولت و خانه سینما عنوان کرد:رابطه خانه سینما و دولت بدون در نظر گرفتن چهار سال گذشته همیشه یک قاعده مشخصی داشته است. همواره خانه سینما با دولت تعامل داشته است. امروز هم تعامل با دولت مثل گذشته است. برخی اسم این گفتگو را می گذرانند حرف شنوی، تمکین و... ما ممکن است در بعضی مواقع کاملا با دولت  در یک مسیر و گاهی هم در این مسیر با هم اختلا ف نظر داشته باشیم اما باید ببینیم مصلحت در چیست؟
مدیرعامل خانه سینما ادامه داد:مجمع روز 20 اسفند ماه نیز بر همین ا ساس شکل گرفت. عقل جمعی مجمع به این نتیجه رسید. 
 

 

فرهاد توحیدی  رئیس هیات مدیره خانه سینما در ادامه نشست رسانه ای گفت ترجیح ما این بود که امروز دوستان دیگری اینجا باشند و جای تاسف است برای این مجموعه که به جای پرداختن به مسائل اصلی که در ماموریتها تعریف شده است ناچاریم مسائل اداری خانه سینما را توضیح دهیم و یا به حواشی پاسخ دهیم وی افزود: فعالان یک حرفه در یک صنف دورهم جمع می شوند تا برای منافع مشترک برای هم تلاش کنند تا شرایط کار را هم بهبود ببخشند زمان زیادی نیست که ما جشنواره فجر را پشت سر کذاشته ایم دوستان ما آمار تکان دهنده ای را استخراج کرده اند
توحیدی ادامه داد: دوستانی که در صنوف این کار را انجام می دهند در یک ماموریت صنفی از میان 120 فیلمی که هیات انتخاب جشنواره دیده اند آماری را استخراج کرده اند بطوری که در برخی حرفه ها تعداد زیادی از کسانی که در این فیلم ها حضور داشتند نیروی خارج از صنف بودند ما در این شرایط بجای اینکه به امنیت شغلی بپردازیم به چیزهای مشغول شده ایم که ما را از مسئولیت اصلی باز داشته است.
 وی تاکید کرد: سالهاست به چرخه امنیت شغلی فکر شده است قبل از دوره یازدهم هیات مدیره نیز این موضوع دغدغه بوده و بطور جدی در دوره یازدهم هیات مدیره روی آن کار  شد که دستاورد آن نوشتن پیش نویس لایحه امنیت شغلی بود که به دولت نهم تقدیم شد.
توحیدی ادامه داد: این درحالی است که کمیسیون فرهنگی مجلس تا بحال این سوال را مطرح نکرده است که چرا لایحه امنیت شغلی به مجلس تقدیم نشده است؟ چرا تکلیف صندوق بیمه بیکاری مشخص نشده است؟  و این وظیفه دولت قبلی بوده است.
رئیس هیات مدیره خانه سینما در ادامه بیان کرد:  ما پیش نویس لایحه نظام سینمایی را هم تقدیم؛ و در سال 88 به حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره صحبت کردیم وی سوگمندانه گفت: این لایحه بهتر است ازطریق  دولت وارد مجلس شود اما  متاسفانه هیچ کدام از این مسیرها که باید توسط دولت قبلی انجام میشد به سرانجام نرسیده است.
 وی افزود ما درخانه سینما وظیفه داریم چرخه امنیت شغلی را پیگیری کنیم تا در جشنواره فجر با چنین آماری روبرو نشویم ما در 8سال گذشته با انهدام همه دستاورد های  که عقل جمعی  آنها را درایت کرده بود روبرو شدیم بطور مثال صدور مجوز فیلم اولی ها توسط کانون کارگردانان در تعامل با ارشاد انجام شده بود و قرار بود یک گروه متخصص بر اساس سوابق به 10 نفر مجوز دهند؛ البته نه اینکه، غیر از این 10 نفر شخص دیگری نتواند مجوز بگیرد بلکه افرادی غیراین 10 نفر بدون تسهیلات دولتی مجوز آنها صادر می شد.

توحیدی افزود ترجیح ما در شورای روسای اصناف عزم جدی برای به حرکت در اوردن چرخه امنیت شغلی است و در این ارتباط با سازمان سینمایی ارتباطات لازم را برقرار کنیم  که اگر  شخصی خارج از صنوف در تولیدات سینمایی حضور یابد زنگ خطر آن به  صورت خودکار به صدا درآید البته این موضوع هم به این معنی نیست که خارج از سینما کسی نمی تواند وارد تولیدات سینمای بشود بلکه تهیه کنندگان می توانند افرادی را خارج اصناف وارد تولیدات کنند و درصدری از دستمزد را به صندوق بیمه بیکاری واریز کند این چرخه در صورت حرکت خود تعمیری دارد.
رئیس هیات مدیره خانه سینما در پایان صحبت های خود گفت امیدوارم تا پایان ماموریت یکساله ما کار ثبت اصناف را انجام دهیم تا بتوانیم مجمع عمومی را به خوبی برگزار کرده و با انتخاب اعضای هیات مدیره جدید آنها بتوانند در یک آرامش به ماموریت صنفی خود بپردازند. 

جلسه پرسش و پاسخ

در ادامه نشست رسانه ای مدیرعامل و رئیس هیات مدیره خانه سینما محمد مهدی عسگرپور در پاسخ به فعالیتهای خانه سینما در ارتباط با اعضای خود گفت: تعریف خانه سینما با اداره کل متفاوت است اینکه یک مدیر کلی حضور داشته باشد که بودجه دولتی هم داشته باشد با تعریف خانه سینما مغایرت دارد. اعتبار خانه سینما به اصناف برمی گردد.
 وی افزود: اینکه صنوف برای اعضای خود چه برنامه های دارند را باید از صنوف مربوطه بپرسید. اینکه هیات مدیره به صنوف بگوید که در طول سال ورک شاپ برگزار کنید وظیفه هیات مدیره نیست بلکه شورای مرکزی صنوف چنین فعالیتهای را در نظر می گیرند.
مدیر عامل خانه سینما همچنین درپاسخ به سوالی مبنی بر اهدای هدایای ریاست جمهوری به هنرمندان افزود: ما هیچ وقت این هدایا را تحقیر نکردیم. حتی اگر دولت یازدهم بخواهد این کار را انجام دهد مواردی را به آنها تذکر می دهیم. در دولت قبلی پولی هزینه بن برای هنرمندان می شد. این درحالی بود که خانه سینمارا تعطیل اعلام کرده بود و به صنفها بن می دادند. در این چند سال 10 یا 11 میلیارد پول هزینه چنین مخارجی شد در حالی که ما 4 سال قبل اعلام کردیم که با نصف این مبلغ ها می شود صندوق بیمه بیکاری را برای هنرمدان تشکیل دهیم. اما آنها بدون توجه به این صحبتها کار خود را انجام می دادند.در حالی که وظیفه اصلی آنها توجه به مسائلی همچون صندوق بیمه بیکاری است . ما مخالفتی نداریم صندوق را راه بیاندازند و بن هم بدهند.
عسگرپور درباره شرایطی که هم اکنون در سینما  وجود دارد بیان کرد: اینکه فشاری روی مجموعه اصناف خانه سینما وجود دارد را نمی تواند انکار کرد ولی این فشار روی مجموعه فرهنگ کشور نیز دیده می شود. از دولت یازدهم که بذر امید را در کشور پاشیده است و همچنان نیز ادامه دارد قطعا این امید می رود که این فشارها کمرنگ تر شود. البته در جشنواره فجر حواشی شکل گرفت که سینما حالت قطبی شدن پیدا کرد .در حوزه سینما نظریه پردازانی که تریبون دارند خارج از حوزه سینما هستند و خود را دلسوزان سینما می دانند. اما توجه ندارند این دلسوزی آنها چه کاری با سینما می کند.
وی ادامه داد: نگه داری چنین مجموعه ای که 31 صنف دارد و بیش از 5000 عضودر شرایط فعلی  کار دشواری است. بخش  عمده ی از تنشهای که ما در سینما با آن مواجه ایم حاصل نگاه خیرخواهانه نیست بلکه حاصل بلواست که دست از سر سینما برنمی دارد
فرهاد توحیدی درباره برگزاری جشن خانه سینما توضیح داد: هنوز دبیر جشن انتخاب نشده است. قطعا بعد از تعطیلات نوروز دبیر جشن را انتخاب می کنیم. دو نظریه درباره داوری فیلم ها وجود دارد که در  یک نظریه تمام فیلمهای دوسال گذشته داوری می شوند. البته تقریبا غیر عملی است  و نظریه بعدی داوری فیلم های یکسال گذشته است. تمام این موارد بعد از انتخاب دبیر معین خواهد شد.
عسگرپور در ارتباط با بودجه ی که تاکنون از سازمان سینمایی دریافت کرده است عنوان کرد: خانه سینما در دوره که فعالیتش تعطیل شد تا موقع بازگشایی برای انجام وظایف در یکی از ساختمانها را باز نگه داشت تا هیات مدیره مسائل را پیگیری کنند.
 وی افزود: با توجه به این مسئله ما با بدهی نسبتا سنگینی مواجه شدیم. البته برخی از همکاران قبل از تعطیلی خانه سینما کمک های به ما کردند که برای آنها قبض صادر کرده ایم و هم اکنون در حال تسویه بدهیها هستیم .
مدیر عامل خانه سینما ادامه داد: مبلغی که در اختیار ما قرار گرفت کمتر از آن چیزی بود که باید به ما می دادند ما می توانستیم به دادگاه برویم و ادعای ضرر و زیان کنیم و قصد ما ایجاد تنش نبود. به همین دلیل این موضوع را پیگیری نکردیم. این مبلغ یاد شده بر اساس تفاهم نامه ای بود که البته باز هم مقدارش کم است. حتی کمتر از پولی است که  دوستان به یک سایت داده اند تا با دو آدم و دو کامپیوتر بلوا به پا کنند.
مدیر عامل خانه سینما در ارتباط با ردپای شمقدری در این اتفاقات را چنین توضیح داد: این هنرمندی و نبوغ نیست که شما با پول در یک سایت دست به تنش بزنید و حالا چون دولت مردان روبروی شما اهل دهان به دهان گذاشتند نیستند بیشتر این عرصه را تنگ تر کنید. اینکه ما ثبت قانونی صنوف را چرا تاکنون انجام نداد ه ایم همانطور که تاکید کردم به خلع قانونی مربوط می شود و باید این موضوع با گفتگو حل شود. در شان مجلس شورای اسلامی نیست که بدنبال چنین اتفاقاتی باشد و این مسائل را پیگیری کند .چرا که قطعا شان مجلس بالاتر از این اتفاقات است و بهتر است این دوستان بدنبال پر کردن این خلع قانونی باشند و در این ارتباط به اصناف کمک کنند.
رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره راههای دیگر ثبت قانونی صنف گفت:ما در حال مطالعه راههای ثبت قانونی صنوف هستیم. ما در حال پیگیری تشکیل تعاونی هستیم. خانه سینما به دلیل محدودیت‌هایی که اساسنامه ایجاد می‌کند، نمی‌تواند سراغ انجام فعالیت‌های موازی با اصناف برود. با توجه به این موضوع خانه سینما نمی‌تواند فیلم بسازد یا فیلمی و یا اینکه سینماداری کند.  یکی از مشکلاتی که در چهار، پنج سال اخیر با آن دست و پنجه نرم کردیم، مشکل مالی و استقلال مالی خانه سینما است.  به همت دولت دهم حامی قبلی خانه سینما ما را ترک کرد. ما برای تامین آینده بهتر به دنبال این هستیم که چرا راههای دراز مدتی را می‌توان پیش بینی کرد و تشکیل تعاونی سهام عام یکی از این     مسیر ها است.
وی افزود :سهام این تعاونی در بورس عرضه می‌شود و خانه سینما موسسه‌ای با مدیریت مستقل از این تشکل صنفی و اهداف جداگانه تشکیل می‌دهد تا به این ترتیب کارهایی را که می‌توانند ارزش افزوده ایجاد کنند دنبال کنیم.  براین اساس در سال آینده تلاش می‌کنیم اولین مجمع عمومی این تعاونی را برگزار کنیم تا سهام آن در بورس عرضه شود. 
رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره اختلاف‌نظر در بین تهیه کنندگان عنوان کرد: مشکل تهیه‌کنندگی و سرمایه گذاری در سینمای ایران وضعیت مشخصی ندارد  و تا زمانی که  ما نتوانیم ساماندهی کنیم این مشکل وجود دارد.
عسگرپور در ادامه توضیح داد:در چهار سال گذشته مشکلات و بحران‌ها، اساسی شدند. پیش از این هم تهیه‌کنندگان مشکل داشتند اما با گفت وگو در اتاقی حل می‌شد، ولی در چهار سال گذشته این مساله به برکت دولت مهرورزی به جایی رسید که تهیه‌کنندگان به قصد کُشت مقابل هم قرار گرفتند. با این حال اگر زمینه همکاری آنها شکل گیرد، شرایط بهتر می‌شود و البته این اختلاف باید در سطح دیگری بررسی شود و باید دولت استراتژی مشخصی در این بخش داشت  باشد.
توحیدی در پایان تاکید کرد: یکی از ایده‌هایی که در خانه سینما دنبال می‌کنیم شفاف شدن نظام اعتبارات است. چون وقتی پول نفت به حوزه سینما می‌آید و به بودجه‌ای برای تولید فیلم تبدیل می‌شود. بحث ها دقیقا سر همین است که چه کسی به کدام مدیر نزدیک‌تر است.  در خانه سینما ایده‌ای که در قالب طرح‌های مختلف از جمله در قالب پیش‌نویس تشکیل سازمان نظام صنفی دنبال می‌شود‌، این است که تخصیص اعتبارات از شکل فعلی بیرون بیاید. یعنی هیاتی تشکیل شود تا با اطلاعات مشخص برای تخصیص اعتبارات تصمیم گیری شود.  در این پروسه تمام اطلاعات و تصمیم گیری‌ها شفاف است چون اگر شکل تخصیص تغییر کند، بسیاری از این دعواها قابل حل خواهند بود.  باید از سرچشمه مشکلات را برطرف کرد.

 

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
 
 
   
     
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio