Skip Navigation Links

            گزارش سینمای ایران

نگاهی به مهمترین وقایع سینمایی در سال 87



در ميان خاطرات و اتفاقات ريزو درشتي كه در عرصه سينما و تصوير رخ مي دهد باز هم انگاره ها و اولويت هاي افراد است كه منزلت و وزن ارزشي آنها را تعريف و طبقه بندي مي كند. چه بسا وقوع يك حادثه اي در عرصه سينما براي همه طيف هاي اين خانواده بزرگ داراي اهميت و ارزش مشترك نباشد و همه به آن نمره واحدي ندهند . گرچه برخي از رخدادهاي سينماي آنقدر داراي دامنه و قدرت بزرگي است كه فراتر از سليقه هاي شخصي مي نشيند و اهميت خود را بر همگان تحميل مي كند . اين مقدمه چيني و صغري – كبري كردن نگارنده از اين منظر صورت گرفته است كه مي خواهد به مهمترين رخدادهاي سينماي در سال 87 بپردازد و لذا مجبور است از همين ابتدا سنگ هاي خود را با خوانندگان متن به ويژه علاقمندان و آگاهان به سينما وا بكند كه در ترسيم و تعريف اين وقايع ، سلايق و علاق شخصي نويسنده را لحاظ كنند و اگر حادثه مهمي را كه از منظر خود ، اتفاقي مهم در عرصه سينما مي دانند در اين متن نديدند آنرا به حساب همين منطقي بگذارند كه در مقدمه بحث به ان اشاره كردم.بديهي است اگر قرار بود شخص ديگري اين متن را بنگارند چه بسا حوادث و رخداد هاي ديگري را بازخواني مي كرد.

1) رفتگان

حالا دیگر چند سالی است که شنیدن مرگ هنرمندان به ویژه در عرصه سینما به یک عادت بدل شده است و هر از چند گاهی از طریق تلکس و اس ام اس و مدیوم های گوناگون رسانه ای باید منتظر شنیدن خبر درگذشت یکی از عزیزان در عرصه هنر باشیم . گاهی آنقدر این رفتن ها به سرعت و در مدت کوتاهی رخ می دهد که امروزه خبر درگذشت هنرمندان را به یک شوخی اس ام اسی بدل شده است به طوری که وقتی خبر درگذشت خسرو شکیبایی را از طریق موبایلم دریافت کردم ابتدا گمان بردم که این هم از جنس همان شوخی هاست و یا شاید نمی خواستم باور کنم که حمید هامون از میان ما رفته است. اما خبر درست بود. خسرو شکیبایی به خاطره ها پیوسته بود و این اتفاق نه تنها یکی از مهمترین رخدادهای سینمای ایران در سال 87 را رقم زد بلکه یکی از باشکوه ترین بدرقه مردمی از یک هنرمند محبوب را در تاریخ سینما به یادگار گذاشت. اگرچه پیش از این تشیع جنازه محمد علی فردین و علی حاتمی نیز با حضور گسترده مردم صورت گرفته بود اما مراسم تدفین خسرو شکیبایی از شکوه دیگری برخوردار شد و یکی از کم نظیر ترین بدرقه مردمی از هنرمند مورد علاقه شان را ترسیم کرد. آخرین باری که وی را دیده بودم دو هفته قبل تر در دومین جشن منتقدان و نویسندگان سینما بود که بسیار نحیف و ساکت آمده بود و بدون هیچ حرفی تنها با همان حرکت همیشگی اش با انگشت اشاره جایزه بهترین بازیگر بعد از انقلاب را دریافت کرد و رفت . این سال 87 نبود که در فقدان یکی از بهترین بازیگران سینما عزادار شد بلکه تاریخ سینما و عرصه بازیگری یکی از بهترین های خود را از دست داده بود. گاهی یک روز از تاریخ به اندازه خود تاریخ بر دوش زمان سنگینی می کند . 28 تیر ماه 87 یکی از همین روزها بود. اما این تنها خسرو نبود که جان شیرینش را به پای بیماری و سرطان از دست داد . امسال یکی دیگر از بازیگران توانایی کشور به ویژه در عرصه تئاتر و نمایش رادیویی نیز به واسطه سرطان خون و استخوان چشم از جهان فروبست تا سال 87 به سال درگذشت مشاهیر بازیگری بدل شود. احمد آقالو که در حیطه صدا پیشگی و دوبله نیز پیشکسوت بود در 3 آذر ماه امسال درگذشت . مشهورترين نقش آفريني او ايفاي نقش کاتب در سريال تلويزيوني "افسانه سلطان و شبان" به کارگرداني داريوش فرهنگ بود که در اوايل دهه 60 پخش شد و طرفداران زيادي داشت.

اما انگار مرگ در سال جاری سایه خود را بیش از اینها بر سر بازیگران گسترانده بود و دو تن از قدیمی ها و فراموش شدگان این عرصه را نیز به کام خود فرو برد ابتدا ارحام صدر و در انتها نیز مهری مهرنیا را با خود همراه کرد تا سال 87 به سال مرگ بازیگران مشهور سینما و تئاتر بدل شود.

30 بهمن ماه نیز مهری مهرنیا در سن 82 سالگی در بیمارستان باهر تهران چشم از جهان فرو بست. مهری مهرنیا در سال 1306 در آلاشت سوادکوه به دنیا آمد و در 1326 در جامعه باربد مشغول تحصیل شد. او فعالیت در تئاتر را از سال 1327 آغاز کرد و در 1339 با فیلم «بچه ننه» وارد دنیای سینما شد. مهرنیا در حدود نیم قرن فعالیت هنری در بیش از 40 فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرد. هنرمندانی که در طول زندگی بارها و بارها ، مرگ را بازی کرده بودند این بار در بازی مرگ ، نقشی جاودانه یافتند تا تقویم سال 87 ، پرواز آنها را به نام خود سند بزند.

2) گل کردن گلشیفته

اگرچه امسال روبان سیاه مرگ بر گوشه قاب عکس بازیگران بزرگی نقش بسته بود و پرواز ابدی ، تقدیر آنان را رقم زد اما از سوی دیگر در جهان زندگان ، فرش قرمز زیر پای بازیگران این دیارهم پهن شد تا سال 87 برای بازیگری ،سال به یاد ماندنی شود و پریدن بر فراز سینمای جهان نیز به تاریخ بازیگری در کشور ما اضافه شود. بازی گلشیفته فراهانی در فیلمی از ریدلی اسکات به نام " مجموعه دروغ ها " در کنار دی کاپریو بازیگر سرشناس هالیودی و حضور وی روی فرش قرمز در نیویورک ، نه یکی از مهمترین وقایع سینمایی امسال که یکی از پر سرو صدا ترین اخباری بود که در سال 87 منتشر شد و برد رسانه ای ان به ساحتهایی فراتر از عرصه سینما پرتاب شد. اما شاید بیش از نفس این اتفاق ، واکنش های ضد و نقیصی که در برابر ممنوع الخروج و ممنوع التصویر شدن گلشیفته فراهانی در عرصه مطبوعات و رسانه ها و درمیان اهالی فرهنگ و سیاست پیش آمد این حادثه را بر سر زبان ها انداخت به طوری که خود گلشیفته نسبت به این موضوع در نشست خبری فیلم درباره الی در برلین واکنش نشان داد و نقد خود را متوجه مطبوعات کرد. در شرايطي که وزير ارشاد درباره گلشیفته فراهانی گفته بود؛ «هر کس قانون را زير پا بگذارد خودش هم زير پا گذاشته مي شود»، جواد شمقدری مشاور هنری رییس جمهور گفت: نظر آقای احمدی نژاد این است که خانم فراهانی همین امروز به تهران بازگردد. به هرحال این اظهار نظرهای متفاوت ادامه داشت تا اینکه حضور درباره الی به دلیل بازی گلشیفته در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر در تعلیق قرار گرفت تا انکه با وساطت شمقدری اجازه پخش آن در این جشنواره صادر شد . شمقدری درباره گل شیفته در یک برنامه رادیویی گفت : خانم فراهاني از خانواده هنرمندي است. پدرش آقاي فراهاني سال هاي زيادي در عرصه فرهنگ کشور خدمت کرده است. خود گلشيفته فراهاني در فيلم «ميم مثل مادر» مرحوم ملاقلي پور نقشي را بازي کرد که دل ميليون ها ايراني را به درد آورد. حالا خطايي کرده و بعد پشيمان شده است. فکر مي کنم مسوولان جامعه اسلامي بايد با سعه صدر با اين موضوع برخورد کنند.»

به هرحال حضور گلشیفته فراهانی به عنوان اولین زن ایرانی در هالیود و مصاحبه و عکس های وی بر روی فرش قرمز به یکی از داغ ترین سوژه های سینمای و غیر سینمایی 87 بدل شد که موفقیت فیلم درباره الی نیز بار دیگر به این خبر تازگی و تداوم بخشید .


3) افتتاح پردیس های سینمایی ملت و زندگی

اخبار و وقایع حوزه سینما همیشه در سطح فیلم و بازیگران و کارگردانها و به طور کلی عوامل انسانی و داخلی آن رخ نمی دهد بلکه گاهی مسائل سخت افزاری سینما نیز به اندازه تولید یک فیلم مهم دارای ارزش خبری می شود. اگر در سال پیش افتتاح سینمای آزادی به عنوان یک اتفاق شیرین در سینما شناخته شد در سال 87 افتتاح پردیس ملت جایگزین ان شد به طوری که برخی از سینماگران آنرا مهمترین رخداد سینمای در سال جاری دانستند . طبق گفته‌های مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگ شهرداری تهران، طراحی و ساخت این مجموعه که در بالاترین سطح استاندارد روز دنیا قرار دارد به طور جدی از اسفند سال 84 آغاز شد. این مجتمع در زمینی به وسعت شش هزار متر مربع در زمینی در حاشیه پارک ملیت با 15 هزار متر مربع زیربنا به صورت قوسی نباشد. ارتفاع این مجموعه 400 متر و ارتفاع ساخت 20 متر است که کاملا به سطح شهر مسلط بوده و به دلیل نمای کاملا شیشه‌ای می‌توان آن را یکی از زیباترین مجتمع‌های فرهنگی علمی کشور دانست. مهندسان این پروژه آن را بیشتر از درختان پارکت تخمین دادنند تا باعث تخریب منظره اطراف پارکت نشوند. تجهیزات این مجتمع از ایتالیا، اسپانیا و انگلستان تامین شده است.

پردیس سینمای ملت چهار سالن با ظرفیت 1100 صندلی دارد. گالری، فروشگاه، کتاب و سالن آمفی تئاتر روباز که هم‌اکنون در حال احداث است از دیگر بخش‌های این پروژه است. هر سالن این پردیس 300 صندلی دارد و نقش عمده‌ای از جذب علاقمندان به سینما در این منطقه ایفا خواهند کرد. 19 آبان 87با افتتاح این پردیس سینمایی به یکی از شیرین ترین روزهای تقویم سینمایی بدل شد.

خوشبختانه افزایش امکانات و تجهیزات سینمایی به پردیس ملت ختم نشد و اففتاح پردیس زندگی در منطقه 5 تهران همزمان با آغاز جشنواره فیلم فجر بر شادی افتتاح پردیس ملت افزود . «پرديس سينمايي زندگي» از پنج تالار سينما تشكيل شده كه در مجموع 1100 نفر ظرفيت دارد و داراي فضاهاي جانبي و خدماتي مانند پاركينگ، سالن هاي انتظار و رستوران است و همچنين فروشگاه‌هاي عرضه محصولات فرهنگي نيز در آن قرار دارد. این مجتمع با صرف هزينه‌اي بالغ بر 55 ميليارد ريال ساخته شده است و از نظر ايمني داراي سيستم BMS (سيستم اعلام و اطفاء حريق) و 2 پله فرار است همچنين اين ساختمان در زميني به مساحت 3000 متر‌مربع ساخته شده است كه شامل 10 غرفه فرهنگي، 7 رستوران، 140 واحد تجاري، يك واحد بانك و 259 واحد پاركينگ است. بدیهی است سرمایه گذاری در حوزه سینما به ویژه ساخت سالن های مجهز و مدرن نمایش فیلم در جذب بیشتر مخاطب و رونق بخشیدن به این صنعت بی رونق در کشور ما نقش مهمی خواهد داشت.


4) درخشش نسل جوان در جشنواره

اگر قرار باشد مهمترین وقایع هنری – سینمایی را در هر سال مورد بازنگری قرار دهیم بدون شک یکی از عناصر ثابت آن جشنواره بین المللی فیلم فجر خواهد بود. جشنواره ای که ان را بزرگترین اتفاق فرهنگی سال می دانند اما جدای از این مساله جشنواره امسال به دلیل حضور موفق نسل جدید فیلمسازان و پیش افتادن انها از نسل قدیمی این حرفه خود حکایت جذابی است که قطعا به عنوان یکی از مهمترین رخدادهای سینمایی سال ، آینده این هنر- صنعت را نیز تحث ثاثیر خود قرار خواهد داد. حضور پر انرژي فيلمسازان جوان، فيلم اولي ها با آثار متفاوت که هريک حاوي نکاتي در گونه هاي مختلف بود، جشنواره امسال را به دليل بضاعت در حوزه توليد غني و همنشيني بزرگان و جوانان در اين جشنواره را در قالب رقابتي حرفه اي و صميمي معنا بخشيد.اگرچه در جشنواره امسال شرکت فیلمی ازاستاد مسلم سینما بهرام بیضایی ، به علاقمندان سینما انگیزه تازه ای برای جشنواره امسال بخشید اما تماشای فیلم آنان را راضی نکرد و چند روز اول جشنواره با یاس و سردی و کم رونقی خاصی روبرو شد تا اینکه نمایش فیلم های نسل جوان فیلمسازان بر پرده نشست و بار دیگر بارقه های از امید و شوق را در منتقدان و متفکران سینمایی برانگیخت. این ذوق زدگی در نهایت با پخش شااهکار اصغر فرهادی " درباره الی" به اوج خود رسید و که به تنهایی یکی از مهمترین اتفاقات سینمایی ایران را در سال 87 رقم زد. نگاه متفاوت نسل جدید فیلمسازان جوان به سینما ، ساختار فیلم های ایرانی به سنمای مدرن نزدیک تر می کند و این امید را به وجود می اورد تا مدرنیسم را بیش از گذشته در عرصه سینما تجربه کنیم . این اتفاق قطعا تناسب تاریخی با تحولات فرهنگی – اجتماعی در جامعه ما خواهد داشت و گویی ظرفیت های سینمای ایران تا حد پاسخ به نیازهای ایرانی مدرن امروزی در حال رشد است . بدیهی است رشد کیفی فیلم های ایرانی و ارتقاء سطح فیلمسازی در سینمای وطنی با فراهم امدن بسترهای لازم برای ورود نسل جدید به سینما فراهم خواهد شد و با این روند می توان چشم انداز روشن تری را در افق سینمای ایران شاهد بود.


5) موفقیت جهانی «درباره الی»

همیشه یکی از فاکتورها و مولفه های ارزیابی سینمای کشور حضور موفق انها در جشنواره های خارجی بوده است و قطعا این موفقیت ها مثل پیروزی ها تیم های ورزشی در مسابقات جهانی نه فقط برای سینما که برای تمامیت ایران اعتبار و افتخار کسب می کند هرچند آنچنان که به موفقیت های ورزشی در کشور ما بها داده می شود به درخشش سینما توجه جدی نمی شود . در حالی که ماندگاری این اعتبارات فرهنگی بیش از حوزه های دیگر است . درباره الی اصغر فرهادی صرفا پدیده بزرگ جشنواره امسال فیلم فجر نبود و این فیلم توانست جایزه خرس نقره ای برلین را برای بهترین کارگردانی نصیب اصغر فرهادی و البته سینمای ایران کند که شاید با ارزشترین اتفاق سینمایی- فرهنگی سال باشد. درباره الی در حالی جایزه بهترین کارگردانی را از یک جشنواره خارجی می گیرد که بر خلاف جریان های فیلم های ایرانی که موفق به دریافت جوایزی از جشنواره های جهانی شدند فیلمی قصه گو است که هم توانسته نظر مخاطبان عام را جلب کند و هم منتقدان سینما آنرا یکی از شاهکارهای سینمای ایران دانستند. اصغر فرهادی پس از دریافت خرس نقره ای از جشنواره برلین گفت: " از مردم شریف سرزمینم یاد می‌کنم و فرهنگ بزرگی که در آن رشد کرده‌ام و شما کمتر تصور دقیقی از آن دارید "

پر واضح است که درباره الی اگر در سال آینده مجوز اکران عمومی بگیرد به یکی از پر فروش ترین فیلم های سال بدل خواهد شد و اگر مجوز هم نگیرد باز هم خبرساز خواهد بود . حضور گلشیفته فراهانی در این فیلم به همراه موفقیت ان در دو جشنواره فیلم فجر و برلین ، حاشیه های فراتر از متنی را برای این فیلم دامن خواهد زد و به رسانه ای شدن ان تداوم می بخشد. بعد از موفقیت های حرفه ای فیلم اینک بحث اکران آن بار دیگر " درباره الی را در صدر خبرها می نشاند.


6) تدوین" لایحه قانون تشکیل سازمان نظام سینمایی و حمایت از حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی"

از دیگر رویداد های این سال این بود که از سوی خانه سینما لایحه ای نگارش و تدوین شد که در بردارنده تعاریف حقوق سینمائی و مناسبات سینماگران با دولت و نیز مناسبات سینماگران میان خودشان است. این لایحه در بهمن ماه از سوی هیات مدیره خانه سینما به ریاست جمهوری فرستاده شد تا به عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال و تصویب شود این نخستین باری است که سینمای ایران پس از 107 سال مطالبات و نیازهای خود را در قالبی مدون و حقوقی به دولت عرضه می کند. باید صبر کرد و دید تا ببینیم دولت و مجلس شورای اسلامی با این پیشنهاد مترقیانه صنفی چگونه برخوردی می کنند.


7) حضور نمایندگان آکادمی علوم و فنون سینمایی (اسکار) در ایران

همیشه این حضور سینماگران ایرانی در عرصه های جهانی نیست که خبر ساز می شود و توجه رسانه ها را به خود جلب می کند . گاهی عکس این اتفاق نیز ممکن است به رخدادی مهم بدل شود به ویژه اینکه برخی پس زمینه های سیاسی نیز آن اتفاق را همراهی می کند . سفر هیات رئیسه آکادمی علوم و فنون سینمایی اسکار به ایران و برپایی کارگاهای آموزشی برای سینماگران ایرانی ، آخرین ماه سال را به یکی از خبرساز ترین روزهای سینمای ایران بدل کرد . اگرچه حضور این هیئت از آمریکا تا حدی به شائبه سیاسی بودن سفر دامن می زد اما«لیسل اونگر»، مدیر روابط عمومی ‌آکادمی ‌علوم و هنرهای سینمایی آمریکا، روز گذشته اخبار منتشره از سوی رسانه‌های ایران مبنی بر سفر اعضای بلندپایه آکادمی ‌اسکار به تهران را تایید کرد، اما تاکید نمود که این سفر یک ماموریت غیردولتی است که برای برگزاری یک هفته نشست‌های فرهنگی انجام می‌شود. «سید گانیس»، رئیس آکادمی اسکار، «آنت بنینگ» همسر «وارن بیتی» و بازیگر مشهور امریکایی و همین طور چهره هایی مثل «فرانک پیرسون» (فیلمنامه نویس بعدازظهر سگی و لوک خوش دست) و «تام پولاک» (رئیس کمپانی یونیورسال) از اعضای این هیات 9 نفره بلندپایه بودند که یک هفته در تهران اقامت کردند.

جواد شمقدري، مشاور رئيس جمهور در امور هنري در گفت‌وگويي درباره امكان ديدار اعضاي آكادمي اسكار و سينماگران هاليوود با مسئولان سينمايي كشور تاكيد كرد: مسوولان سينمايي تنها موقعي حق دارند با اعضاي آكادمي اسكار و سينماگران هاليوود جلسه رسمي داشته باشند كه آنها به خاطر توهين‌ها و افتراهايي كه به ملت ايران در طي سي سال گذشته روا داشته اند، عذرخواهي كنند. وي افزود: مسوولان هاليوود و آكادمي اسكار چون به ايران آمده‌اند، ميهمان ما هستند و قطعاً از ميهمان‌نوازي ايرانيان نيز برخوردار خواهند شد و اين ميهمان نوازي جلوه‌اي كوچك از شكوه و عظمت فرهنگ و تمدن ايران اسلامي است، اما روحيه ميهمان نوازي ما مانع از اين نيست كه خواستار عذرخواهي آنان از مردم، تمدن و فرهنگ ايراني شويم. با این حال اعضاي هيات مديره خانه سينما و جمعي از هنرمندان با ميهمانان آکادمي اسکار ديدار و گفت وگو كردند. در يک نشست سه ساعته، دو گروه به طرح ديدگاه هاي خود و جست وجوي راهکارهاي مشترک به منظور افزايش برخورداري از تجارب سينمايي دو جانبه پرداختند. در اين مراسم هنرمنداني چون ناصر تقوايي، داريوش مهرجويي، مجيد مجيدي، رضا ميرکريمي، رخشان بني اعتماد، اصغر فرهادي، ابوالحسن داوودي، محمد حسن پزشک، خسرو سينايي، کامپوزيا پرتوي و روساي صنوف خانه سينما حضور داشتند. گفتني است، پس از آن ميهمانان با حضور در موزه سينما از آثار مربوط به يکصد و هفت سال سينما در ايران بازديد کردند.

به نظر می رسد افزایش این سفرها و تعاملات فرهنگی در دراز مدت می تواند نقش موثری در رشد و توسعه کمی و کیفی سینمای ایران داشته باشد و باید منتظر بود تا نتایج عملی این سفر را در مدیریت سینمایی کشور ردیابی کرد. سینمای ایران پایان سال 87 را در حالی می گذراند که سینمای کشور در این سال با حضور آواز گنجشکهای مجید مجیدی به عنوان نماینده ایران در اسکار ، حضور گلشیفته فراهانی در هالیود ، موفقیت اصغر فرهادی در جشنواره برلین و حضور نمایندگان اسکار در تهران ، تصویر جهانی تری از خود ارائه کرده است و گویی فرصت بیشتری برای معرفی خود در دنیا یافته است.

8) توليد

امسال توليد فيلمهاي سينمايي در مقايسه با سالهاي گذشته با افت محسوسي روبرو بود. سياست انقباضي اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي در صدور پروانه ساخت فيلمسازي، باعث شد تا در سال 87 تعداد كمتري فيلم جلوي دوربين بروند و بيشتر آثار مراحل بعد از فيلمبرداري خود را در اين سال براي حضور در جشنواره و يا اكران در سال 88 طي كنند.

از سوي ديگر از همين تعداد كم پروانه هاي ساخت صادر شده، شايد تنها نيمي از آنها به مرحله توليد رسيدند و بيشتر آثار در مرحله پيش توليد متوقف ماندند. اين كاهش توليد در سال 87 مي تواند تا حدودي از تعداد فيلمهاي پشت خط اكران در سال 88 بكاهد. با توجه به تعداد قابل توجه فيلمهايي كه در نوبت اكران به سر مي‌برند و نيز با توجه به سياست‌هاي اكران در سال آينده، به نظر مي رسد در پايان سال 88 تعداد آثار جا مانده از اكران، به نسبت امسال بسيار كمتر باشد.


9) اكران

با اينكه تعداد گروه هاي سينمايي در سال 87 از 4 به 5 افزايش يافت، اما تعداد فيلمهاي اكران شده در اين سال با سالهاي گذشته اش تفاوت زيادي نداشت. در سال 87 46 فيلم سينمايي در گروه هاي پنجگانه به علاوه گروه سينماهاي فرهنگي به نمايش درآمدند كه تنها 2-3 فيلم بيشتر از سالهاي گذشته است.

اگرچه امسال فروش فيلمها در مقايسه با سال 86 (البته با احتساب بليت دوهزار توماني) بيشتر بود، اما فاصله فروش فيلمها بسيار زياد است. در سال 87 فيلمهاي «چهار چنگولي» و «دايره زنگي» بيش از يك ميليارد تومان فروش داشتند و چند فيلم مانند مانند «مجنون ليلي»، «زنها فرشته اند»، «دعوت»، «دلداده»، «انعكاس»، «هميشه پاي يك زن در ميان است» و «ده رقمي» بيش از 500 ميليون تومان فروختند. از سوي ديگر حدود 15 فيلم هم كمتر از 50 ميليون تومان فروش داشتند كه با احتساب هزينه هاي توليد، يك ضرر اقتصادي تمام عيار محسوب مي شود و تهيه كنندگان آنها در شرايط طبيعي جريان توليد، مي‌بايست ورشكسته به حساب آيند. در مجموع سال 87 با توجه به جلوگيري كامل از معضل قاچاق فيلم، سال چندان بدي به لحاظ گيشه براي سينماي ايران نبود.

--------

تقویم سینمای سال در طول روزهای شمسی پر از اتفاقات ریز و درشتی است که وزن کشی آن از لحاظ اهمیت و جایگاهی که در سینمای ایران دارند قطعا کار دشواری است . همیشه این رخدادهای بزرگ و رسانه ای نیست که مهمترین وقایع سینمایی کشور را می سازد چه بسا یک حادثه ای کوچک که حتی در تیررس رسانه ها نیز قرار نگرفته باشد ممکن است تاثیری عمیق تر از حوادثی داشته باشد که بخشی از ان را در این گزارش اورده ایم. چنانچه در آغاز این مقاله گفتم داوری درباره اتفاقات مهم سینمایی امری نسبی و بنا بر نگرش افراد متغییر است. سینمای ایران نیز همچون تاریخ این سرزمین عرصه ای حادثه خیز و پراتفاق است که پرداختن به همه ابعاد آن به تاریخ نگاری سینمایی محتاج است . بدیهی است اتفاقاتی از جمله فروش میلیاردی دایره زنگی ، جشن منتقدان سینما ، سمینار سینمایی ملی ، جشنواره فیلم شهر و بسیاری از اخبار دیگر در حوزه سینما نیز می توانست در این گزارش ذکر شود. این مساله قطعا از قصور نگارنده است نه بی اهمیتی وقایع! با این همه آنچه که مهم است این است که وقتی تقویم سینمایی سال را ورق می زنیم در هر برگش شاهد اتفاقی شیرین برای سینمای ایران باشیم.

سید رضا صائمی

                      
 

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
   
   
       
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio