Skip Navigation Links

            گنجینه

رسول احدی



زنده یاد رسول احدی ، متولد 1339 ( مرگ در 1387 ) فعالیت در سینما را با قرار گرفتن در گروه فنی کفش های میرزا نوروز در سال 1364 به کارگردانی محمد متوسلانی آغاز می کند .
رسول احدی تجربه فنی این فیلم را به سرپرستی مهدی یادگار و در کنار حسین کاتبی کیان ، منصور ابروفراخ ، محمد رضا ذوالفقاری و احمد حیدری انجام می دهد .
او درسال 1365 در فیلم مهم دستفروش بازی می کند .
تجربه عکاسی و جذابیت های دنیای فنی ادامه مسیر را برای او مشخص می کند و نیم دهه در فیلم های سینمایی به عکاسی می پردازد . حاصل کار او فیلم هایی چون تیرباران ( 1365 ) ، بحران ( 1366 ) ، شنا در زمستان ( 1368 ) ، آخرین پرواز ( 1368 ) ، آب را گل نکنید ( 1368 ) ، و وصال نیکان ( 1370 ) است .
سال 1368 که رسول احدی مشغول انجام پروژه عکاسی از سه فیلم بود ، به دعوت نعمت حقیقی برای دستیاری فیلمبردار دزد عروسکها ( محمد رضا هنرمند ) انتخاب شد .
با فاصله اندکی در سال 1371 ، محرم زینال زاده او را برای مرد نا تمام انتخاب می کند و این آغاز فعالیت مستقل فیلمبرداری برای احدی است . سال بعد دو فیلم راز گل شب بو و پناهنده فعالیت احدی را افزون می کند .
حجم بالای فیلمبرداری در بیابان ، ظرفیت های بالای حرکتی و قابل های متفاوتی که با همفکری با ملاقلی پور در آورده شده ، نشان از آگاهی و توان احدی دارد . حمله به اچ 3 ( 1373 ) ، عقرب ( 1375 ) ، سرعت ( 1375 ) ، و پاکباخته ( با همکاری علیرضا زرین دست ) آثار دیگری هستند که احدی طی سه سال فیلمبرداری آنها را انجام می دهد .
سرعت اولین ساخته محمد حسین لطفی ، اثری با موضوع دفاع مقدس ، اما با حجم بالای فیلمبرداری در جاده است . فیلمبرداری های لرزان در اتومبیل ، قراردادن و سوار کردن دوربین در زوایای نا متعارف برای گرفتن نماهای مربوط به اتومبیل های دیگر و ایجاد حس واقعی از سرعت تلاش های در خور توجه احدی در این حیطه است .
از نیمه دهه هفتاد تا کنون احدی فیلم هایی چون ترکش های صلح ( 1379 ) ، آقای رئیس جمهور ( 1379 ) ، وقت چیدن گردو ها ( 1382 ) ، هم نفس ( 1382 ) ، مزرعه پدری ( 1382 ) ، بازنده ( 1383 ) ، و سریال یوسف پیامبر ( ع ) را به کارنامه اش اضافه می کند .
در این میان مزرعه پدری به کارگردانی رسول ملاقلی پور از جایگاه ویژه ای برخوردار است . او از لنز اسکوپ برای فیلمبرداری استفاده می کند که کنترل مضاعفی برای فیلمبرداری از فضاهای پرتعداد را می طلبد .
فیلمبرداری هم نفس نیز فیلمیرداری مناسبی در کارنامه احدی بوده است . سایه روشن ها ، استفاده از نورهای پراکنده ، لکه ای و نیز در فضاهای عمومی و سالن های و راهروها ، قاب بندی و کلوزآپ های کادربندی شده از ویژگی های هم نفس به شمار می رود .
احدی پیش از رفتنش از میان ما ( در سانحه رانندگی ) سریال یوسف پیامبر ( ع ) را برای فرج الله سلحشور کارکرد .

 

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
   
   
       
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio