Skip Navigation Links

            گنجینه

حسین جعفریان




آشنایی حسین جعفریان ( 1323 ) با سینما به روایت خودش ، با تحصیل در مدرسه عالی تلویزیون و سینما در رشته فیلمبرداری و دانشکده هنرهای دراماتیک در رشته کارگردانی آغاز شد .با خاتمه تحصیلات از سال 1350 تا 1363 ابتدا در تلویزیون شروع به کار می کند و بعد در سینما ، در تلویزیون نخست فیلمبردار است و بعد کارگردان فیلم .
او که در سال 1355 چه پرستاربود شبم ( ناصر غلامرضایی ) را فیلمبرداری کرده تا سال 1363 منتظر می ماند تا با همکاری فرهاد صبا ، تاتوره را برای کیومرث پوراحمد قیلمبرداری کند ، همکاری مشترک جعفریان با صبا در فیلم های پدر بزرگ ( مجید قاری زاده ، 1365 ) و بی بی چلچله ( کیومرث پوراحمد ، 1366 ) نیز ادامه می یابد .
نظر خود او درباره فیلمبرداری نرگس ( رخشان بنی اعتماد ، 1371 ) نیز شنیدنی است .
(( با توجه به محدودیت ها که توانایی خودم هم شامل می شود ، نتیجه کار تا حدی قابل قبول بوده است . بیشتر از این واقعاً کدام کار است که بعد از انجامش احساس رضایت کرده باشیم و با ابراز دریغ ناخرسندی خود را اعلام نکرده باشیم . شاید هم اصلاً باید این طور باشد تا این میل که به دست نیاورده ها را این بار به دست آوریم . تا این هیجان که این دفعه دیگرکاری خواهم کرد کارستان ، شوق ادامه دادن کار را در آلمان زنده نگه دارد و انگیزه ای باشد تا سختی های کارهای قبلی را فراموش کنیم و در انتظار شروع کار جدید ثانیه شماری کنیم . در واقع اظهار رضایت از کاری که کرده ایم به مفهوم به ته خط رسیدن است و کیست که دلش بخواهد به ته خط برسد ؟ )) .
تجربیات جعفریان ، یکی دو سال بعد ، عباس کیارستمی را ترغیب می کند که فیلمبرداری زیر درختان زیتون ( 1373 ) را به او بسپارد . بهرام بدخشانی ، فرهاد صبا و فرزاد جودت در این فیلم با جعفریان همکاری می کنند . از لحاظ او فیلمبرداری زیردرخت زیتون با فیلم های قبلی اش تفاوت چندانی ندارد ، جز این که محدود بودن تعمدی ابزار کار و به تبع آن شیوه های متفاوتی که باید به کار می بستند _ و تا حد زیادی به سلیقه کیارستمی مربوط بود _ هیجان کار را بیشتر می کند .
از میان فیلم های جعفریان ، شب یلدا ( کیومرث پوراحمد ، 1379 ) که در آن مشاوره فیلمنامه نویس هم بود ، تجربه به ظاهر ساده ، اما متفاوتی بود . او همچنین در دیوار ( محمد علی طالبی ، 1386 ) که به خاطرش برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم فجر شد ، بخش عمده اش در یک فضای دورا ویژه موتورسواری می گذرد که توانایی های دیگر از خود را بروز داد . ضمن این که نباید از آثار درخشان او در عصر جمعه ( مونا زند حقیقی ) و چهرشنبه سوری ( اصغر فرهادی ) نیز به سادگی گذر کرد .


 

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
   
   
       
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio