Skip Navigation Links

            گنجینه

حمید خضوعی ابیانه




حمید خضوعی ابیانه ، متولد 1342 با لیسانس مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی با ترجمه مقالاتی در حوزه سینما و تحصیل در رشته فیلمبرداری از دانشکده سینما تاتر فارغ التحصیل می شود . علاقه او به عکاسی صنعتی فعالیت همزمان در این حوزه را برای او دارد .
علاقه او به کار در حوزه فیلمبرداری پس از فراغت از دانشگاه او را به مجموعه تلویزیونی بچه های مدرسه همت و آشنایی با رضا میر کریمی از سال 1376 می کشاند . این آشنایی منجر به حضور خضوعی ابیانه در گروه کودک و سرباز در سال 1377 می شود و پس از اتمام این پروژه همکاری با میر کریمی در زیر نور ماه ( 1379 ) ادامه پیدا می کند . این جا چراغی روشن است ( 1381 ) آن چنان به هم نگاهی خضوعی ابیانه با میر کریمی می شود که منجر به کسب سیمرغ بلورین جشنواره فجر برای بهترین فیلمبرداری می شود .
اوج این اتفاق در خیلی دور خیلی نزدیک می افتد . خضوعی ابیانه دشواری های کار در مناطق سخت را چون شیفتگان سینما به جان می خرد . فیلمبرداری شش ماهه خیلی دور خیلی نزدیک نوید پختگی فیلمبرداری توانا و جسور و کاملاً در اوج را نشان می دهد .
در  خیلی دور خیلی نزدیک از نگاتیو 500 ویژن 2 استفاده می کند که خصوصیتش وجود لکتوز و مرزهای دقیق آن بود . او در این اثر از تنوع محصولات کداک از فیلم 200 سری اول ویژن در فصل خارجی های تهران و کویر استفاده می کند ، 500 ویژن دو را در صحنه های شب کار می کند و در داخلی های شب هرجا که مشکلی پیدا می کند از نگاتیو 800 کداک بهره می گیرد . او با دقت در استفاده از اتالوناژ ، فیلترگذاری مناسب ، نگاتیو درست و انتخاب زمان صحیح فیلمبرداری به ماندگارهای فیلمبرداری سینمای ایران تبدیل می شود .
او در خوابگاه دختران به تجربه هایی نوین از تلفیق کمدی و وحشت دست پیدا می کند و این در میانه راه برای فیلمبرداری جوان سینما قابل تامل و کوشا بودن وی در این حوزه قابل تحسین است . او در مارمولک نیز با توجه به هجمه اجتماعی اثر و دغدغه های شخصیت اصلی ( پرویز پرستویی ) برای عبور از مرز با کمدی خاصی که مسیر فیلم را هدایت می کند ، تلاش می کند تا به ترکیبی همگون از این دو تم اصلی در فیلم برسد .
اثری دیگر در کارنامه خضوعی ابیانه پرنده باز کوچک در سال 1380 است . او همچنین پابرهنه در بهشت ( 1385 ) و ملک سلیمان ( 1387 ) را نیز به کارنامه خود اضافه می کند .
خضوعی ابیانه ابایی ندارد تا ماخذ فیلم هایی که کار کرده است را بگوید .
(( وقتی صحبت از کویر می کنیم ، جذابیت های بصری فراوانی به ذهن خطور می کند که مطمئناً زیاد در ایران روی آن کار نشده است . در تاریخ سینمای ما فیلمهای کویری اندکی می بینیم و همان ها هم فقط در یکی دو نقطه کویری ایران کار شده است و به این گستردگی که ما کل کویر ایران را بتوانیم در یک فیلم سینمایی ببینیم ، وجود نداشته است . در این اثر فرم فیلمنامه فیلم و عجین شدن لوکیشن با تم داستان باعث شده است که فضای کویر را بتوانیم بهتر نشان دهیم . ))
خودش می گفت :بیمار انگلیسی رنگ جالبی داشت . من یکی دو کتاب خواندم و گفتگو های مربوط به فیلمبردار این فیلم ، جان سیل را مطالعه کردم . دیدم از فیلتر نارنجی با غلظت های متفاوت استفاده کرده است . این باعث شد تا روی فیلتر مورد نظر دقت کنم که جواب داده بود و در نتیجه تست کردیم و نتیجه داد .
دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
   
   
       
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio