محمد آلادپوش ، متولد 1336 اولین کشش های خود به سینما را از طریق فیلم دیدن در دهه پنجاه می داند : در زمان برپایی جشنواره فیلم کودک و بعد جشنواره فیلم تهران . او تا حدی جذب سینما بوده است که کمتر فیلمی از این جشنواره ها را از دست می داده است و تقریباً پای کلیه آثار خوب و در خور توجه می نشسته است . با فیلم کوتاه رعایت مقررات در سال 1359 فعالیت خود در سینما را آغاز می کند ، اثری که محمود کلاری برای تلویزیون می سازد . بعد از تعدادی کار پراکنده با بازگشایی دانشگاه ها در سال 1363 به دانشکده سینما رفته و مشغول به تحصیل می شود . در این سال فیلم کوتاه با من حرف بزن را برای مسعود جعفری جوزانی فیلمبرداری می کند . آلادپوش در سال 1365 برای ابراهیم فروزش ، کلید را فیلمبرداری می کند ، اثر با دشواری های خاص فیلم کودکان در فضای بسته . آلادپوش فیلم کوتاه لوح صفورا را با محمد علی نجفی در کارنامه خود دارد تا وی گذارش یک قتل ( برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری ) را به آلادپوش پیشنهاد می دهد . لوح صفورا اثر کاملاً ذهنی و سوررئالیستی است .در این مرحله آلادپوش تبحر خود در چرخشهای 180 درجه ای برای گرفتن اثر کاملاً رئالیستی مانند کلید و درآوردن فضای عینی و انتزاعی در لوح صفورا را نشان می دهد . او در مورد ویژگی کارش می گوید : ((وقتی فیلمنامه را می خوانم ، سعی می کنم هیچ چهارچوبی را برای استیل کارم در نظر نیاورم . تلاش داشتم تا بیش از شنیدن نظریات فیلم ساز ، فیلمنامه را خام خوانی کنمو از قبل مطابق ذهنیت خودم هیچ شکل و رنگی به آن ندهم.)) آلادپوش بلا فاصله پس از اتمام کلید ، گذارش یک قتل را فیلمبرداری می کند . نیمه دهه هفتاد آثاری که آلادپوش کار می کند ، شامل استاد قانع ( مستندی با 75 کارگردان ) ، درد مشترک ( 1376 ) ، سرزمین خورشید ( 1376 ، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم فجر و تندیس خانه سینما ) ، مومیایی 3 ( 1379 ) ، شام آخر ، گاو خونی ، عزیزم من کوک نیستم ( 1381 ) ، ایستگاه متروک ( برنده تندیس خانه سینما ) ، صورتی ، دیوانه ای از پرید ، عشق فیلم ( 1382 ) ، شاعر زباله ها ، ستاره ها ، خانه روشن ( 1384 ) ، قصه عشق ، دست های خالی ( 1385 ) ، به همین سادگی ( 1386 ) ، یک و جب از آسمان و پوسته ( 1387 ) است . آلادپوش به چنان ریزه کازی هایی در سینما توجه می کند که کمتر کسی به این ریزه کاری ها توجه دارد . شام آخر برای او استفاده عمیق از فضا محسوب می شود .او معتقد است : (( چون به طور معمول در سینما ی ایران بهره برداری درستی از لوکیشن ها صورت نمی گیرد و معدود فیلم هایی هستند که مکان های مناسبی به معنای پیش برنده و کمک کننده به جریان درام داشته اند . )) اتفاق مهم در کارنامه آلادپوش فیلمبرداری گاو خونی است .
|
|
|