اخبار
| عسگرپور:
توقع این همه همیاری را نداشتیم |
سومین آیین ستایش از صنف و عضو برگزیده خانه سینما عصر یکشنبه در تالار اجتماعات سیف الله داد برزار شد. در این مراسم از مازیار میری به عنوان عضو برگزیده خانه سینما تقدیر به عمل آمد و دو صنف طراحان فیلم و تدوینگران هم به عنوان صنوف برگزیده معرفی شدند. به گزارش سایت خانه سینما در ابتدای این مراسم کامران ملکی که اجرای برنامه را برعهده داشت با اشاره به سابقه آیین ستایش از صنف برگزیدها از دوران مدیرعاملی رضا میرکریمی یاد کرد که این آیین برای اولین بار در آن زمان برگزار شد و حالا سومین دوره خود را پشت سر می گذارد. سپس فیلم کوتاه موج زنده درباره حضور هنرمندان در خلیج فارس در سالگرد حمله به هواپیمایی مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی وینسنت پخش شد و پرویز پرستویی برای تقدیر از یکی از خانوادگان شهدای این واقعه روی صحنه آمد. پرستویی با اشاره به این فاجعه بزرگ گفت:« 12 تیر ماه مصادف با فاجعه بزرگی است که در آن 290 نفر از هموطنان ما که 66 نفر آز آنها بچه بودند، کشته شدند. سه سال پیش که ما برای بزرگداشت این فاجعه به جنوب رفتیم. پسر یکی از این شهیدان که در فیلم هم آن را دیدید به ما می گفت مردم بندر عباس تا یک سال پس از این فاجعه حتی ماهی هم از این دریا نمی خوردند. زمانی که مراسم حضور هنرمندان در خلیج فارس به مناسبت این فاجعه از شبکه پرس تی وی پخش شد گروه های ضد جنگ در آمریکا وقتی با ابعاد این فاجعه آشنا شدند به سوگ نشستند. ما قصد داشتیم هرسال این مراسم را برگزار کنیم اما دو سال به دلایلی که همه می دانیم و حالمان هم خوب نیست این برنامه برگزار نشد اما خوشبختانه امسال فرصتی پیش آمد تا بتوانیم از خانواده کاپیتان شهید محسن رضاییان تقدیر کنیم.» او از حببیب احمدزاده و محسن شرف الدین برای برگزاری این مراسم در سه سال پیش و سفرهنرمندان به خلیج فارس تشکرکرد و به افرادی هم که در این مراسم از آنها تقدیر می شود، پیشاپیش تبریک گفت. حبیب احمد زاده هم پشت تریون آمد و گفت: «خبرنگار پرس تی وی زمانی از فرمانده آن ناو جنگی پرسیده بود برای چنین اقدامی معذرت خواهی نمی کنید، او در جواب گفته بود برای چنین مواردی معذرت خواهی نمی کنیم. وقتی آمریکاییان می خواهند غرامت بدهند، به پاکستانی ها 5 برابر ایرانی ها غرامت می دهند. سه روز پیش رییس موزه صلح ایران میزبان رییس موزه هیروشیما و حلبچه بود به رییس موزه حلبچه گفتم زمانی که به این شهر حمله شیمیایی کردند من در آنجا بودند و 21 هواپیمای فرانسوی شهر را بمباران کردند . عراق در آن زمان این هواپیماها را نداشت و میتران آن را به عراق واگذار کرده بود. پس چرا شما میدانی در این شهر را به نام میتران نام گذاری کرده اید. او به من گفت ما مجسمه میتران رادر شهر گذاشته ایم و سیاست همین است. او ادامه داد:« خیلی از آمریکایی ها از فاجعه سقوط هواپیمایی ما خبر ندارند. با خیلی از صلح طلبان آمریکا که صحبت می کردم ازشان می پرسیدم اگر فرض کنید که ما به بن لادن که شما می گویید مسوول حمله به برج های تجارت جهانی بوده ، مدال دهیم مردم شما به ما چه نگاهی خواهند داشت؟ اما قاعده ملت آمریکا از دولت آنها جداست و وقتی صلح طلبان این کشور از این فاجعه مطلع شدند برای همدردی با مردم ما مراسم می گیرند.» احمدزاده با اشاره به نتایج برگزاری چنین مراسمی گفت:«این مراسم نه فقط باعث التیام درد خانواده های شهیدان این فاجعه می شود بلکه همانطور که هر سال در سالگرد فاجعه هیروشیما به همه خلبان ها می گویند اگر چنین عملی را مرتکب شوید نسل اندر نسل شاهد عوارض آن خواهید بود، برگزاری سالگرد شهدای ایرباس هم باعث عدم تکرار چنین فاجعه ای می شود. در ادامه خانواده شهید محسن رضاییان روی صحنه آمدند و از آنان تقدیر شد.ملکی از مشارکت سید مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی و مومنی ریاست حوزه هنری در تقدیر از این خانواده شهید خبر داد که با مساعدت آنها دو حج تمتع و چهار سکه بهار آزادی به خانواده این شهید اهدا شد. در ادامه مراسم محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما روی صحنه آمد و با ابراز خوشحالی از برگزاری این مراسم گفت:«این نهالی است که در دوره آقای میرکریی کاشته شد و امیدواریم که امانتدار خوبی برای تحویل این نهال به گروه های بعدی باشیم.» او با اشاره به بحث هایی که درباره صنف در این دو سال گذشته صوت گرفته گفت:« انواع و اقسام صحبت ها را درباره صنف در دو سال گذشته از درون وبرون صنوف شاهد بوده ایم و گستردگی این بحث ها منحصر به این دوره بود و دوره ای را تجربه کردیم که مشابه آن در چند دهه گذشته در کشور وجود نداشت.همیشه این بحث مطرح بوده که فعالیت صنفی یعنی چه. بخشی از این سوال به این برمی گردد که تعریف مشخصی در این باره وجود ندارد و درباره فعالیت های صنفی چیز زیادی در حوزه قانونگذاری پیدا نمی کنیم. به همین دلیل بسیاری این فعالیت را زیر سوال می برند.» او با یادآوری استقلال مالی خانه سینما گفت:«در دو سال گذشته همواره این بحث مطرح بوده که خانه سینما باید روی پای خودش بایستد و از قضا ما با مسوولانی مواجه شدیم که بودجه ما را هم قطع کردند. با شرایطی روبرو شدیم که باید به شکل واقعی روی پای خود می ایستادیم و همکاران یاری کردند تا خانه خودشان همچنان بماند. اما واقعیت این بود که ما فقط مشکل مالی نداشتیم.دو سال گذشته از هر راه ممکنی بهره بردند تا بنیاد خانه سینما را منهدم کنند. حتما درآینده گروه هایی در این باره خواهند نوشت و مدارکی به دست خواهد آمد که این وقایع چطور شکل گرفت. اما در این میان به عقل اجنه هم نمی رسید که یک واحد صنفی چطور می تواند خود را حفظ کند و گروهی که همیشه به منافع فردی خود فکر میکند این بار به منافع جمعی توجه کند و ابایی نداشته باشد که در لیست سیاه، خاکستری، قرمز و.. قرار گیرد .» عسگرپور ادامه داد:« ما این تجربه را پشت سر گذاشتیم و امیدوارم درسی برای ما باشد که توانایی هایمان را بیش از پیش بشناسیم و متقابلا ارفرادی که حداقل حسن نیت در ارتباط با خانه سینما نداشتند و با ایجاد خانه سینما 2و 3 و خانه کاآفرینان و بار آفرینان می خواستند مشکل ایجاد کنند، متوجه کار خود بشوند.» او با اشاره به شکل و شمایل بیرونی و مشکلات درونی خانه سینماگفت:« خانه سینما یک شکل و شمایل از بیرون دارد که دو ساختمان و تعدادی سینماگر است که فعالیت شان همان است که می بینیم و رفتارهای صنفی شان هم از بیرون نمود دارد و بعضی ها هم مثل آقای فیلمساری که فکر می کند ما صبحانه مان را با آمریکایی ها، نهار را با فرانسوی ها و شام را با انگلیسی ها می خوریم، تصورات اینچنین دارند.شاید افرادی که خانه سینما را نمی شناسند هم دچار سوتفاهم شوند. اما در درون خانه سینما با معادلات دیگری مثل بیکاری تعداد زیادی از همکارانمان و مشکلات معیشتی آنها که حرف اول را برای ما می زند روبرو هستیم. بخش عمده ای از همکاران ما با مشکلات معیشتی روبرو هستند و تعدادی هم با مسائل ممیزی روبرومی شوند که گاهی اوقات سختتر از مشکلات معیشتی است. به خصوص در دو سال گذشته با میزانسن پیچیده ای روبرو شدیم که تعریف کردنش برای من سخت است.» مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه توقع این هجمه همکاری وهمیاری از سوی هم صنفان خود را نداشته گفت:« در این هجمه گسترده همیاری که شکل گرفت خیلی از دوستان قدیمی خود را از دست دادم و تعدادی دوستان جدید پیدا کردیم. این تجربه بسیار گرانقدری برای ما بود و هیات مدیره فقط دچار مشکلات مالی نبود بلکه هیات مدیره نیاز به پشت گرمی داشت و بخشی از مسائل مالی ما هم با این پشت گرمی ها برطرف شد. هیات مدیره هم جرات کرد وارد میدان های جدید شود.» عسگرپور با اشاره به نحوه حضور صنوف در این عرصه گفت:«بعضی صنوف در قالب صنفی حضور کمرنگتر و بعضی دیگر حضور جدی داشتند. صنوف مستندسازان، تهیه کنندگان فیلم مستند، فیلم کوتاه، منتقدان، دستیاران و برنامه ریزان، تدوینگران وطراحان فیلم حضورشان در این قالب بیش از بقیه بود و به عنوان جریان صنفی حمایت خود را از هیات مدیره وخانه سینما نشان دادند که تجربه بسیار گرانقدری برای هم ما بود. اما این همیت ها و دور هم جمع شدن ها همواره امثال من را بیشتر نگران می کند چون محدوده جدیدی را باید تجربه کنیم و با مشکلات جدید باید مواجه شویم و انشالله بتوانیم این دستاورد را به شکل درست و منطقی به گروه های بعد از خودمان که ممکن است یی روز، دو روز... بعد می آیند منتقل کرده و آن دوستان از گروه قبل به نیکی یاد کنند.»
ادامه مراسم فیلم کوتاهی برای تقدیر از عضو برگزیده پخش شد که در آن رخشان بنی اعتماد، کیومرث پوراحمد، رضا میرکریمی، فرهاد توحیدی، امیر اثباتی، و حسن برزیده درباه مازیار میری صحبت کردند. عسگرپور پس از پخش این فیلم گفت:« شما شاهد باشید که در اینجا از فردی تقدیر می کنیم که هم جوان است و هم در قد حیات چراکه در تقدیرها این دو مسئله را رعایت نمی کنند. مازیار قبل از اینکه به شکل جدی فعالیت صنفی خود را در خانه سینما آغاز کند زودرنج بود اما بعد از کار در خانه سینما سختکوشی، زودرنجی او را تحت پوشش قرار داد و در این چند ماه گذشته با وجوه دیگری از فعالیت صنوف و همکاران خود آشنا شد. اگر همینطور ادامه دهد جز سختپوستان خانه سینما خواهد شد.» ملکی هم درباره میری گفت:«کاری که مازیار میری کرد در طول زمان برداشت های جدیتر و عمیقتری نسبت به این نوع فعالیت را نشان داد.مسری خانه سینما دگرگون شد و افرادی که نقش داشتند در این تغییر روند اسمشان در تاریخ خانه سینما ثبت خواهد شد. مازیار میر مرد بحران ، غمخوار، دوست با معرفت و خدمتگزار وفاداری است که از همه چیز می گذرد تا بتواند موثر باشد.» برزیده هم برای تقدیر از میری روی صحنه آمد و گفت: بعضی از دوستان خود ، صنف و همه داشته هایشان را ارزان و به هیچ فروختند. به آنهایی که خود را فروختند و از این به بعد می فروشند، خرده نمی گیرم چون مقاومت کار سختی است اما آنها که خود را نمی فروشند خیلی ارزش دارند. مازیار میری از سر دلسوری و عشق وقتی عزیزی از دست می رفت به تکاپو میفتاد.ا و ابراز امیدواری کرد در سال های آینده از کارمندان خانه سینما که در دوره همیاری دو ماه حقوق خود را به خانه سینما اهدا کردند هم تقدیر شود. میری هم با ابراز خوشحالی از این تقدیر گفت:« روزهای تلخی را در دوسال گذشته داشتیم که از تلخی ها نباید گفت اما شیرینی های زیادی هم داشتیم و همراهی خیلی خیلی زیادی دیدیم. اگر اینجا هستم به نمایندگی همه آن 500 نفری هستم که قرار بود اینجا پلمب شود و نامه حمایت امضا کردند . شما کنار ما ماندید و به هیات مدیره گفته شد استقلال خود را حفظ کند. خیلی وقت ها که می خواستم بگویم دیگر نمی آیم، می دیدم روی میز آقای عسگرپور تعداد زیادی نامه است و سایت ها هم چیزهای ضد خانه سینما نوشته اند و یا توحیدی در حال جوابیه نوشتن به تمام اتهام هایی است که که به آنها داده شده است. خوشحالم که دارم بزرگ می شوم و یاد می گیرم تا کارهای بزرگتر ی انجام دهم.»
فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره خانه سینما در ادامه مراسم روی صحنه آمد و گفت:« دست خدا با جماعت است . میری ما را مجبور کرده این لباس های فرم را بپوشیم اگر در فرم نشان دهیم که تعدادمان زیاد است و بیشماریم در محتوی هم تاثیر می گذارد. در سفری که به سرزمین شیطان بزرگ داشتیم به فعالیت سندیکایی آنها حسرت می خوردم. اتحادیه نویسندگان آنها فقط 12 هزار نفر عضو داشت که این تعداد فقط مربوط به غرب آمریکا بود. درکتاب داستان هالیوود با ترجمه درخشان آقای شهبا سیر تطور سندیکاها و بلوغ صنفی تشریح شده . اتحادیه ها از 100 سال پیش آزمون و خطا کرده اند در آنجا هم آقای شمقدری داشته اند . البته همانطور که اقای عسگرپور هم گفتند آقای شمقدری با مخالفت هایی که کردند به سینما و خانه سینما خدمت کردند. در 15 سالی که سابقه فعالیت صنفی دارم آن چیزی را که می شد به آن تکوین پایه های نظری و قوام گرفتن صنف گفت تنها دراین سه سال دیدم. بلوغ صنفی در قالب پرسشگری آغاز می شود و صنوف ما حالا به پرسشگری رسیده اند که سرآغاز بلوغ است. تکوین پایه های نظری به تشکیل سندیکا در سال های آینده منجر می شود و از ستون های اصلی این روند، همین یکی دو صنفی هستند که از آنها تقدیر می شود. در ادامه این مراسم فیلم کوتاهی برای تقدیر از انجمن طراحان فیلم درباره چگونگی فعالیت این صنف پخش شد. در ادامه از صنف طراحان فیلم به عنوان یکی از صنف های برگزیده تقدیر شد که غلامرضا نامی نایب رییس این صنف به جای پروین صفری رییس هیات مدیره این صنف که در سفر بود لوح تقدیر را از امین تارخ، غلامرضا موسوی دریافت کرد. نامی گفت: «د اعتقادمان در این هیات مدیره این است که پایداری خانه سینما موجب اعتلا سینمای هنری و متعهد خواهد شد.» پخش فیلم کوتاه دیگری درباره انجمن تدوینگران بخش دیگر مراسم بود. سپس تورج منصوری برای تقدیر از این صنف روی صحنه آمد و گفت:« خیلی خوشحالم که خانه سینما شبیه اندام واحدی شده که وقتی در معرض حمله قرار میگیرد از خود دفاع می کند . این نشانه یک بلوغ شیمیایی است که بدن را از آفتهایی که به آن وارد می شود، مصون می کند.اگر بخواهیم سینما را تعریف کنیم عصاره آن را باید تدوین دید. تک تک تدوینگران وطیفه ای شبیه خانه سینما را در هر فیلمی انجام می دهند. وطیفه اصلی تدوینگران این است که به کار خلاقانه تولیدکنندگان اثر وحدت می دهند. کانون تدوینگران خود را از یک ضغف تاریخی نجات داد و به یک کانون قوی تبدیل شد. بعضی از صنف ها باید زمانی را بگذرانند تا ارزش خود را بدانند. صنف تدوینگران شبیه یک حزب فکری می ماند که به یک نقطه مساوی برای نگریستن به روبرو تبدیل شده اند و باید به آنها تبریک گفت و از آنها یاد گرفت. حسن حسندوست ریس و بهرام دهقانی نایب ریس این صنف برای دریافت لوح تقدیر روی صحنه آنمدند. حسنذوست هم با ابراز خوشحالی از این تقدیر گفت: «ما جز اولین صنفف هایی بودیک که عضو خانه سینما شدیم و اساسنامه نوشتیم. در هیات موسس این صنف افرادی بودند که حالا از دنیا رفته اند و باید از روح الله امامی، ایرج گل افشان، مهدی رجاییان، مهرزاد مینویی، غلامرضا خضوعی یاد کنیم. در آن زمان همه ناامید بودند از شکل گیری خانه سینما و صنف تدوینگران اما این اتفاق افتاد و صنف ما ساماندهی شد.حالا بیش از 90 درصد افرادی که تدوین می کنند به عضویت صنف ما درآمدند و ما اساسنامه جدید نوشتیم و باید از آقای میرکریمی تشکر کنیم که دوباره این صنف را حمایت کردند و باعث تشکیل دوباره آن شدند. ما یک صنف هستیم نه یک حزب و ادعا میک نیم که اساسنامه خوبی داریم.» ملکی در این مراسم از انتشار تمبر جشن خانه سینما در ایام برگزاری جشن سینما ایران خبر داد و در پایان مراسم فیلمی درباره مراسم همیاری پخش شد.
|