اخبار
| آیین ستایش از صنوف برگزیده وعضو ممتاز جامعه اصناف سینمایی |
آیین ستایش از صنوف برگزیده و عضو ممتاز جامعه اصناف سینمایی شامگاه سه شنبه 30 تیرماه در خانه سینما برگزارشد . در آغاز این آیین که با حضور مهندس جعفری جلوه معاونت امور سینمایی ، مدیرعامل خانه سینما ، روسای انجمنها و اعضای صنوف خانه سینما برگزار گردید، محمد مهدی عسگرپورضمن تبریک عید مبعث ، هدف از برگزاری این آیین را تقدیر وستایش از کسانی دانست که طی سالهای اخیر منشا خدمات موثر و ارزنده ای برای جامعه اصناف سینمای ایران بوده اند و قرار است در این آئین از یکی از همکارانی که فرا صنفی عمل کرده و در مقاطع زمانی مختلف به کمک همکاران دیگر صنفی آمده تقدیر شده و صنوفی که تلاش بیشتری جهت برقراری ارتباطات صنفی و برآوردن مطالبات اعضایشان داشته اند مورد تقدیر قرار گیرند . عسگرپور در ادامه از واقعیتی به نام عدم درک صحیح فعالیتهای صنفی به عنوان آفتی فرا راه برنامه ها و فعالیتهای حرفه ای صنوف یاد کرد و از خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی قدرتمند در حوزه سینما یاد کرد که نقشی سازنده و موثر در فعالیتهای صنفی داشته و در بسیاری از مقاطع زمانی با موضع گیری های صحیح مشکلات پیش رو را با درایت و تدبیر حل نموده و البته گه گاه نیز ناخواسته مجبور به حرکت در مسیرهایی شده که ضد صنف تلقی گردیده است . عسکر پور در این مورد گفت : ما یک شاکله ای در حوزه تولید و عرضه داریم که این شاکله گاهی اوقات ضد صنف عمل می کند بدون اینکه خودش بخواهد و گاهی اوقات ممکن است بر خلاف جریان طبیعی خودش حرکت کند . مدیر عامل خانه سینما با توجه به کمک ها و همکاری های معاونت امور سینمایی طی چهار سال اخیر گفت : ...می بینیم که کمک های خیلی خوبی مثلا از سوی دولت به یک جریان صنفی می شود ، من اصلا قصد مداحنه ندارم اما قبلا هم ذکر آقای مهندس جعفری جلوه شده، که حجم کمک هایی که در دوره ایشان به مجموعه خانه سینما شد. بیشتر از دوره های دیگر است ، آمار و ارقام هم همین را نشان می دهد. نه فقط در حوزه های اعتباری و مالی بلکه در حوزه های همفکری اتفاقات خیلی خوبی در این دوره چهار ساله افتاده است و به نظر من باید به موقع از ایشان قدردانی شود. مدیر عامل خانه سینما در ادامه با اشاره به بروز برخی بحرانها که ناشی از تقابل منافع فردی و بعضاٌ منافع صنفی و در مواردی نیز تقابل منافع صنفی با منافع کلان خانه سینما بوده گفت : ... برگزاری جشنواره ها و جلسات تخصصی بخصوص در آنجایی که قضاوت هم در کاراست گاهی منافع فردی ترجیح داده می شود به منافع که در یک جریان صنفی ممکن است دیده شود و گاهی منافع یک صنف ممکن است در واقع خودش را بخواهد تحمیل کند به منافع یک جای بزرگ تر مثل خانه سینما بهر حال ما با این دایره ها مواجه هستیم . این جا آنجایی است که گاهی اوقات منافع ممکن است درست تعریف نشود و شما هر از گاهی با این ها مواجه هستید و بعضی از صنوف ما در حال فرو پاشی قرار می گیرند که البته این هم خود یک تمرین دموکراسی می تواند تلقی شود و واقعیتی است که گاهی اوقات اتفاق می افتد و دایره ی بزرگتری که خانه سینما می تواند تلقی شودو یک جوری منافع همه ی همکاران را که بعضی وقتها این منافع می تواند در تضاد هم قرار بگیرد. مثل نسبت تهیه کنندگان با بقیه ی صنوف که گاهی اوقات مطرح می شود وبه یک تناقض هایی بر می خوریم که آن هم یک پدیده است که این تناقضات چگونه در کنار هم قرار می گیرند و دایره ی بزرگ تری راتشکیل می دهند. عسگرپور در ادامه افزود ، وقتی هیات مدیره جدید کارش را شروع کرد از مطلبات مجموعه ی خانواده سینما به صورت مدون چیزی وجود نداشت و مکتوب و ثبت نشده بود . یکی از فعالیتهایی که شاید همه ی ما موظف هستیم در درون اصناف آن را پی گیری کنیم این است که ما مطالبات را بشناسیم و بتوانیم مدون کنیم و بتوانیم حرف بزنیم ونیز در حوزه مطالبات پراکنده گویی نکنیم. وقتی که یک کسی می خواهد فراتر رود و وارد موضوعات اجتماعی بشود یا سیاسی بشود که به نظر من حق طبیعی هر فرد یا هر صنف هست به نظر من باید ضمن پختگی لازم، یک استمرار نسبی هم داشته باشد. "مثلا بنده چیزی را امضا نکنم که بعدا اگر بهم زنگ زدن بگم که من همچین چیزی رو امضا نکردم آن چیزی که برای من خوانده شده چیز دیگر بوده است" پدیده ای که حداقل بنده به دلیل نوع مسئولیتم در طی این سه هفته ی گذشته با آن مواجه شدم که خیلی درد آور بود . من درخواستم از دوستان این است که در این محدوده ها قدم ها را یک کمی محکم تر بردارید اگر می خواهید بردارید و اگر هم نمی خواهید بردارید برندارید . مدیر عامل خانه سینما گفت: در برهه فعلی و وضعیت موجود باید این همگرایی ها را تا آنجا که ممکن است بالا ببریم و بعضی از موقعیت ها را که می تواند به همگرایی بیانجامد نباید تبدیل به واگرایی کنیم . بعضی از موقعیت ها مثل جشن و جشنواره ها خیلی کمک می کند که این همگرایی تبدیل به واگرایی شود به همین دلیل هم مسئولینی مثل بنده ممکن است که فکر کنند اگر تعداد جایزه ها را بالا ببریم مشکل دوستان حل خواهد شد یا کمتر می شود ، ولی واقعیت این است که در مقطع کنونی باید سعی کنیم که فضای که به همگرایی کمک می کند را بیشتر کنیم. وقتی که شما پای خود را فراتر از مرزها می گذارید می بینید که چگونه در مورد سینمای کشور مان صحبت می کنند به خود می بالید که در کشوری زندگی می کنید که اینگونه در باره سینمای آن صحبت می شود. واقعیت این است که با همین مقدار تولیدات ، سینمای کشور را که با سختیهای بسیار توانسته بدست آورد ، باید حفظ کنیم و گرنه به سرعت شاخصه های فرهنگی را از دست خواهیم داد در ادامه مدیر عامل خانه سینما روند انتخاب صنوف برتر را تشریح کرد : در مورد صنفهای برتر ما باید یک صنف را صنف برتر انتخاب می کردیم اما کار بسیار سختی بود و ما با سه صنف مواجه شدیم که پارامتر های قابل توجهی داشتند . یک بخش آن بر می گردد به جلسات منظم هیات ریسه آن صنف، بخش دوم پی گیری مصوبات صنف بود و بخش سوم که مهم ترین است برنامه ای که در طول سال ، آن صنف داشته است. وجود این پارامترها باعث شد که ما امروز با سه صنف مواجه باشیم که امتیاز های آنها خیلی به هم نزدیک بود و اگر هر یک از این سه صنف را معرفی نمی کردیم در حق آن یکی جفا کرده بودیم . در طول دوره ما و آقای میرکریمی ، هر صنفی که برنامه مفیدی داشت و از طرف هیات مدیره به آن کمک شد. بنابراین حدودا یک امکان بالسویه ایجاد شد برای همه صنوف ، برای بروز فعالیتها و توانایی هاشان . در مورد انتخاب فرد برتر هم اگر درست گفته باشم ، حرکتی است که در دوره قبل آن خانم فرشته طائر پور شناخته شدند و این دفعه هم این بحث روی ایشان بود چون ایشان بخش مهمی از فعالیت های مهم مالیاتی را پی گیری کردند که خود آن اتفاق بسیار بزرگی بود و آقای شاهسواری که امروز از ایشان تقدیر خواهدشد در گلوگاه بسیار مهمی حضور دارند که به نمایندگی از خانه سینما فعالیت می کنند و هم مجموعه همکاران ما و هم مجموعه دوستان در اداره کل نظارت و ارزشیابی از پی گیری های دقیق ایشان اظهار رضایت دارند و همه همکاران می دانند که وجود ایشان چه کمکی بوده برای سینمای ایران ، ضمن اینکه ایشان در برنامه های مختلفی به عنوان مشاور همیشه در صحنه حضور دارند و بنظر من مجموعه زحماتی که ایشان کشیدند نه فقط در یک یا دوسال گذشته بلکه در دو دهه ای که من ایشان را می شناسم ثمرات بسیار خوبی برای خانه سینما و مجموعه سینمای ایران داشته است . در ادامه مراسم کلیپی از اولین صنف منتخب پخش شد و احمد امینی از شورای مرکزی کانون کارگردان سینمای ایران ، لوح تقدیر این صنف را به مسعود میمی رئیس کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان اهدا کرد. در ادامه پس از پخش کلیپی، هارون یشایایی برای اهدا لوح تقدیر منوچهر شاهسواری دعوت شد و طی سخنانی اظهار امیدواری کرد که طوفانی که در فنجان صنف تهیه کنندگان پدید آمده فروکش کند تا معلوم شود اعضای آن تحمل محبت کردن و تعامل با یکدیگر را دارند. منوچهر شاهسواری نیز طی سخنانی اظهار کرد : امیداورم گوشهای ما به نصایح عادت نکند و به آنها عمل هم بکنیم و سپاسگذارم از تمام دوستان که مرا لایق این تقدیر دانستند .و یک نکته کلیدی عنوان می کنم که همیشه به آن معتقد بودم و آن رعایت اخلاق است ، چه در حوزه رفتار انسانی و چه در حوزه رفتار اجتماعی که مورد دوم برای ما دارای ارزش والایی است و منشوری است که همه ی ما باید به آن پایبند باشیم. آنچه که مانع جدی فعالیتهای صنفی است به نظر من عدم رعایت این اخلاق حرفه ای است که گاهی باعث می شود برخی از دستاوردها را به درستی نبینیم و گناهان یا ایرادات را به نادرست به یک سو تسری بدهیم در حالی که همه ما در آنچه بدست آمده چه خوب و چه بد سهیم هستیم. امیدوارم آنچه که انجام شده مقبول درگاه خداوند قرار بگیرد هر کاری که در این سالها برای خانه سینما انجام داده ام از روی علاقه بوده و جا دارد از دوستانی که جایشان خالی است یاد کنم. در ادامه محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران را به عنوان دومین صنف برتر خانه سینما معرفی کرد و لوح تقدیر این صنف را به سعید مستغاثی اهدا کرد . سعید مستغاثی نیز در سخنانی گفت: از هیات مدیره خانه سینما تشکر می کنم و آنچه که انجمن در طول یک سال انجام داد ، رساندن انجمن از وضعیت موجود که خیلی ها در صدد حذف آن بودند به وضعیتی نرمال بود و سعی کردیم تعامل خوبی با سینما داشته باشیم. در ادامه مراسم از انجمن بازیگران سینمای ایران به عنوان سومین صنف برگزیده جامعه اصناف سینمای ایران تقدیر شد و لوح تقدیر این صنف را محمد سریر به داوود رشیدی، داریوش اسد زاده، علی دهکردی، فریبا کوثری، افسانه چهره آزاد، علیرضا خمسه اهدا کرد. در پایان این آیین معاون سینمایی وزیر ارشاد ، مهندس جعفری جلوه نیز طی سخنانی گفت : فقط آمده بودم در این جمع که خوشنودی خود را از فعالیتهای صنفی ارزشمندی که در جهت تعالی سینمای ایران صورت گرفته ابراز کنم قصدی جز این نداشتم و ندارم. به اختصار عرض میکنم که قریب چهار سالی که در محضر سینمای ایران بودیم عمدتا به توجه به زیر ساختها در سینمای ایران گذشت . در واقع می دانستیم برای هر نوع مقصد فرهنگی و تربیتی و هر نوع مطالبه فرهنگی از جامعه سینمای کشور ، می بایست برای زیر ساخت های سینمای کشور تلاشهای جدی صورت بگیرد . در جهت تحکیم اقتصاد سینما ، در جهت توانمندی چرخه صنعتی سینما ، در جهت نوع آوری ، فناوری های سینما و در جهت نوسازی که سینما در آن رقم می خورد و سرنوشت سینما در آنجا تعیین می شود باید تلاشهایی صورت می گرفت و تلاشها صورت گرفت . از میان اقدامات معطوف به زیر ساختهای سینما ، تحکیم فعالیتهای صنفی است و در کنار دیگر عرصه ها ، به قدر مقدور در آن توفیق حاصل شد . برای این دوره از فعالیتهای مسولان سینمای کشور در کنار شما جامعه اصناف سینمایی تحکیم این فعالیتهای صنفی بود ، تحکیم سینما بود ، چه تحکیم اجزای تشکیل دهنده این خانه و چه کلیت این تشکل صنفی . در جهت تحکیم سینمای ایران فراهم کردن زیر ساختارهای لازمه که نیروی انسانی است که می بایست با احساس آشتی و اعتماد و آرامش و آشنایی روز افزون به دانش روز وفعالیتهای مربوطه خود بتواند در جهت فرهنگ سازی گامهایی را بردارد . خانه سینما در این دو دوره سپری شده بویژه در سه سال گذشته نقش ویژه ای را یافت و نقش ویژه ای را پذیرفت و توانست با رفتاری متناسب با جریان معطوف به تعالی در سینمای ایران در عرصه فعالیتهای صنفی ، فعالیتهای آموزشی و تامین اجتماعی و مجموعه آنچه که از یک تشکل صنفی می رود حرکت کند و زمینه را برای فعالیتهای بعدی فراهم کند. جعفری جلوه با تاکید بر این مطلب که این زیر ساختها نسبت به گذشته بیشتر فراهم شده ، اظهار امیدواری کرد که شان این فعالیتها بیشتر دانسته شود تا این خانه بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.
|
|
|