اخبار
| کنفر انس رسانه ای هم اندیشی مدیریت هنری روز دوشنبه 26 مردادماه در خانه سینما برگزار شد. |
هم اندیشی مدیریت هنری با همکاری خانه موسیقی، خانه تاتر و حوزه هنرهای تجسمی و جامعه اصناف سینما به مدت دو روز در آبان ماه برگزار می شود. در این نشست رسانه ای محمد مهدی عسگرپور در مورد انگیزه برگزاری این هم اندیشی گفت: بعداز پیروزی انقلاب اسلامی و بنای که در جمهوری اسلامی ایران گذاشته شد برگرفته از یک انقلاب فرهنگی می توانست تلقی شود به نظر می آمد که یکی از موضوعات مهم در سطح جامعه ما موضوع فرهنگ خواهد بود .وقتی بررسی می کنیم هر کسی از عملکرد دولتها در بعد از انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر ارزیابی خاصی دارد. وی افزود : در مورد واژه هنر البته ملاحظات ویژه ای وجود داشت که بخشی از آن را، ما متوجه شدیم و آن برداشته شدن کلمه هنر از وزارت فرهنگ و هنر و جایگزینی ارشاد اسلامی بود و پیامی بود که باید بعداز پیروزی انقلاب داده می شد .که بخشی از این تغییرات واکنشی بر اتفاقات موجود در قبل از انقلاب بود، در حوزه سینما وقتی این اتفاقات را بررسی می کنیم که سینما در زمان قبل انقلاب و سالهای منتهی به انقلاب دارای شکل و شمائلی نه چندان خوشایندی شده بود، که قابل دفاع نبود بلکه به شدت به عنوان یک پدیده مضر اخلاقی تلقی می شد، الا اتفاقات نادر که در تاریخ سینما ماندگار نیز شده است. بنابراین هنر که بخشی از آن مربوط به سینما بود به رخ دادن انقلاب کمک کرد . تا از مفسده های که وجود داشت به عنوان هنر نام برده نشود. در آن زمان از هنر سینما تعبیر چندان مثبتی به ذهنها متبادر نمی شد. یکی از کارکردهای جدید انقلاب این بود که یک انقلاب فرهنگی بوجود آمده بود چرا که ما در شکل گیری جریانات انقلاب درگیری مسلحانه نداشتیم بلکه مسیر فرهنگی بود که منجر به پیروزی انقلاب شد. وقتی می خواهید مدیریت فرهنگی هنری را تعریف کنیم ساده نیست چون با بخش عمده ای از حرکتهای مدیریتی مواجه هستیم، که به خاطر ساده شدن موضوع و ساده انگاری تعاریف عجیب و غریبی از مدیریت فرهنگی هنری را به ذهن ما روانه کرده اند. در سازمانهای فرهنگی در بسیار از مواقع مدیرانی را منصوب می کنند که این حوزه ها فعالیت آنها رشته ای اصلی و مورد علاقه آنها نیست و به ساده ترین چیزها مجبور هستند قناعت و بسنده کنند. بنابراین یک سازمان بزرگ فرهنگی و هنری ممکن است بیش از اینکه به موضوع هنر و فرهنگ بپردازد به چیزهای کم اهمیت می پردازد. او ادامه داد : در طی سالهای گذشته سمینارهای مختلفی در درباره موضوع حاضر برگزار شده است که به این موضوعات بپردازداما تصمیم ما بر برگزاری چنین هم اندیشی، بکار گرفته شدن این موضوع در بین مدیران و مسئولان در لفظ مدیریت هنری بود ، بنابراین ما بر آن شدیم که مدیریت هنری را آنالیز کنیم تا تمام اجزای آن بلزشناسی شود و به یک مفهوم اصلی دست پیدا کنیم و فکر نکنیم که کار هنری و فرهنگی یعنی ساختن انیمیشن های متعدد درباه مفهوم ترافیک که در نهایت هم تعداد آن ها به قدری زیاد شود که دیگر تاثیرگذاری خود را از دست بدهند. مدیرعامل خانه سینما در بخش دیگر از این کنفرانس خبری هم اندیشی درباره این همایش عنوان کرد بحث اولیه و اصلی این موضوع در خانه سینما شکل گرفت و بعد ها در جلسات مختلف تصمیم برآن شد که دایره این همایش را وسیع تر کنیم و در حوزه های دیگر هنری را هم درگیر کنیم در نهایت با همکاری خانه موسیقی، خانه تئاتر و حوزه هنرهای تجسمی قرار شد این همایش به شکلی کامل تری برگزارشود. در این همایش بخشهای مختلف هنری دارای دبیر خاص هستند که در بخش سینمایی فرهاد توحیدی ، در بخش تئاتر ایرج راد، در بخش موسیقی محمد سریر، و در بخش هنرهای تجسمی آیدین آغداشلو این وظیفه را برعهد خواهند گرفت. عسگرپور ادامه داد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که در برگزاری این همایش دارای اهمیت است این بود که چگونه یک هنرمند و مدیربرجسته را که هم سابقه آکادمیک داشته باشد و هم همگان او را بشناسند پیدا کنیم و از او کمک بگیریم که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که دکتر مهدی حجت تنها کسی است که می تواند به دلیل فعالیتهای بسیاری که حوزه مدیریت ، هنر و دانشگاه داشتند دبیری این همایش را بخوبی عهده بگیرند. در ادامه این نشست رسانه ای دکتر مهدی حجت دبیر این هم اندیشی در سخنانی گفت: اکنون زمان مناسبی است که به این موضع و مسائل پیرامون آن بپردازیم و توجه خاصی به آن بکنیم او در ادامه گفت: مدیریت هنری در ایران در حقیقت سه مفهوم را تحت پوشش قرار می دهد یکی مفهوم مدیریت ، یک مفهوم دیگر هنر و سوم شرایطی که در سرزمین ایران در آن قرار گرفته ایم . نحوه ای مواجه شدن ما نسبت به مسائل مدیریت هنری و تغییر و تحولات آن چگونه بوده است؟ و طبیعتاً یک بار به معنای واقعی کلمه، یک تعریف واحدی از این موضوع پیدا بکنیم و عناصر تشکیل دهنده موضوع را خوب شناسائی بکنیم تا کاری که در آینده انجام می دهیم کار درست و مناسبی باشد شاید 30 سال بعداز انقلاب زمان مناسبی برای اینکه ما یک دست مایه ها و عمل انجام شده ای داشته باشیم و یک بازنگری کلی در مورد مدیریت هنری داشته باشیم. مناسب باشد. اما چرا مدیریت هنری مسائله مهمی است.برای همه ما مشخص است که هر چه قدر هم اجزای تشکیل دهنده یک مجموعه بسیار عالی و کارآمد باشند تا یک مدیریت استوار نباشد کار زیادی ازآنها بر نمی آید نمونه بسیار روشن آن با تغییر مربیان تیم فوتبال است با تغییر آنها تیم تغییر پیدا میکند. وی افزود: در مورد مدیریت هنری باید بگوییم که گاه افراد ممکن است تصور کنند هنر مانند خامه ای روی کیک می ماند و امر مهم و ضروری جامعه نیست و در مسال اجتماعی و سیاسی هم همینطور است و بعضی از این مسائل بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و اثرات آن فوری تر است. بعضی از آنها تقریبا به فراموشی سپرده می شوند و اثرات فوری ندارد در مورد مدیریت هنری به سابقه ذهنی خود نگاه می کنیم خیلی حساسیتهای زیادی روی مدیریت هنری وجود نداشته است . دکتر حجت در ادامه این نشست افزود: چند خاصیت مهم در مواضع هنری وجود دارد یکی هنرمند کسی که حرفی برای گفتن دارد دوم هنرش که خودش یک رسانه است سورم مخاطب که مورد توجع قرار می گیرد. مدیریت کردن تولیدات و ارزشهای جامعه که توسط هنرمندان به نافذ ترین صورت آن حرف را در جامعه منتقل می کند می تواند مورد تسامح قرار بگیرد. زیر ساخت مدیریت سیاسی و اقتصاد و اجتماعی تفکر نسبت به حوزه آن مدیریت نیست که فکر و اندیشه می کند که به عماق وجود جامعه نفوذ می کند. با توجه به شرایطی که در ایران وجود دارد باز اندیشی در مباحث عمده اجتماعی را مورد توجه قرار داده ایم و شروع کردیم راه نو ی را انجام داده و کارهائی را تدوین کرده ایم . یک کار هنری به تمام شئون اجتماعی مرتبط می شود، به ارزشها و اعتقادات و اقتصاد و مباحث سیاسی می پردازد . دبیر این هم اندیشی گفت: سرفصل هائی را تنظیم کرده ایم برای کسانی که مقالات را می نویسند تا شرایط و امکاناتی را فراهم کرده باشیم . برای برگزاری موفق این هم اندیشی ، زمان بر گزاری هم اندیشی در دو روز است و در چهار نوبت صبح و بعدازظهر که به این ترتیب چهار نشست خواهیم داشت که محور های تشکیل دهنده ای هم اندیشی مدیریت هنری را می توانیم به شرح زیر عنوان کنیم: محور های هم اندیشی: الف ) تعریف و نقش مدیریت هنری o ویژگی های مدیریت هنری. o نقش مدیریت هنری در ارتقاء اجتماعی. o شرایط تحقق مدیریت هنری مطلوب. o نقش نهادهای اجتماعی در مدیریت هنری. o بازنگری مدیریت هنری در ایران. ب) بستر های حقوقی مدیریت هنری o قوانین و ضوابط مدیریت هنری. o تشکیلات ( موجود / مطلوب) مدیریت هنری. o عوامل یاری کننده مدیریت هنری. o بررسی تطبیقی قوانین و تشکیلات با سایر ملل. o کمبود های قانونی و تشکیلاتی مدیریت هنری. پ) مدیریت هنری از برنامه ریزی تا اجرا o برنامه ریزی هنری در سایر کشورها. o موانع تطابق برنامه ریزی و اجرا درمدیریت هنری. o مدیریت اقتصاد هنر. o مدیریت هنری و رسانه ها. o مدیریت هنری و آموزش. o هنر به مثابه رسانه، هنر برای هنر. ت) سیاست، امنیت و مدیریت هنری o مدیریت هنری و سیاست. o مدیریت هنری و امنیت. o مدیریت هنری و مصلحت. o کنترل و محدودیت در مدیریت هنری.
|
|
|