اخبار
| گزارش دومین روز هیات اعزامی سینماگران ایرانی به اسکار: |
دومین روز از بازدید هیات سینمایی ایران از امریکا با بازدید از مرکز مطالعات و تحقیقات سینمایی آکادمی علوم و هنر های سینمایی آغاز شد. این مرکز که در یکی از ساختمان های سه گانه آکادمی مستقر است در یک بنای تصفیه خانه قدیمی آب قرار دارد. هیات فیلمسازان ایرانی از نزدیک با فعالیت ها و امکانات این مرکز آشنا شدند و سرکار خانم لیندا هاریس مدیر این مرکز علاوه بر توضیحاتی درباره تاریخچه و خدمات این مرکز به پرسش های میهمانان نیز پاسخ گفت. این مرکز با طبقه بندی سه گانه اسناد و مدارک سینمایی در قالب: فیلم،موضوع و اشخاص در عرصه های پوستر،عکس(بیش از 10 میلیون)، فیلمنامه- دکوپاژ(قریب 35000)، و برخی از لوازم صحنه و سی هزار جلد کتاب سینمایی میزبان محققان و پژوهشگران سینماست. نکته جالب توجه در این بازدید وجود پوسترهای فیلم های سینمایی نماینده ایران در جایزه اسکار نظیر، خیلی دور خیلی نزدیک، آواز گنجشک ها و بچه های آسمان بود.این دیدار به مدت 2 ساعت از 11 بامداد تا 13 ادامه داشت.
بعد از ظهر نیز میهمانان آکادمی در ساعت 19 در سالن سینمای دانشگاه یو سی ال ای نخست فیلم مستند بانوی گل سرخ به کارگردانی مجتبی میر طهماسب که از سفر باز ماند را به همراه مردم تماشا کردند. میر طهماسب در متنی که توسط سرکار خانم زهرا از ایرانیان مقیم لس آنجلس و از بستگان بانو همایون صنعتی قرائت شد ، مراتب نارضایتی اش را از ممنوع الخروج شدنش ابراز و از هیجان اش ناشی از امکان نمایش فیلم اش در امریکا سخن گفته بود. حاضران که تمامی صندلی های سینما را در اشغال خود داشتند پس از پایان این فیلم که روایت پشتکار و جدیت بانوی نیک اندیش، همایون صنعتی است را با گرمای دست زدن های ممتد ستودند. آنگاه نوبت نمایش فیلم به نام پدر ساخته ابراهیم حاتمی کیا رسید و مجری با معرفی سوابق فیلمسازی وی حاضران را به دیدن فیلمی که روایت مسایل و عوارض جامعه در پس جنگ است ،دعوت کرد.پس از نمایش فیلم حاتمی کیا، کرتیس هانسون از اعضای هیات مدیره اکادمی علوم و هنر های سینمایی اداره جلسه پرسش و پاسخ را بر عهده گرفت. حاتمی کیا در پاسخ به این پرسش هانسون در باره اینکه چرا اینگونه فیلم ها را می سازد گفت: من در حقیقت از جنگ به سینما آمده ام و هنوز با آن فضا مانوسم والبته که اخیرا فیلمی در فضای دیگری غیر از جنگ ساخته ام اما 14 فیلم از پانزده عنوان فیلمی که ساخته ام به موضوع جنگ و بیشتر عوارض ناشی از ان در جامعه پس از جنگ می¬پردازد. حاتمی کیا در برابر این پرسش کرتیس هانسون که چگونه بودجه اینگونه فیلم ها را تامین می کند اینگونه پاسخ داد: فیلم هایی که در باره جنگ ساخته میشود از بودجه دولتی تامین اعتبار می شود و اینکه چون این حوزه با اسلحه و ... ارتباط دارد حمایت دولت از فیلمساز در برابر نیروهای نظامی یک ضرورت بشمار می رود و البته که امیدوارم روزی بشود که بتوان در مورد جنگ که هشت سال بطول انجامید و عمری از نسل مرا بخود اختصاص داد با شرکت های خصوصی، فیلم ساخت. حاتمی کیا در پایان این نشست با ابراز خرسندی از رفع توقیف فیلم به رنگ ارغوانش که در روز سفر به امریکا خبر رفع توقیفش را شنیده بود ابراز امیدواری کرد تا بزودی بتواند فیلم را برای مردم نمایش دهد.
|