اخبار
| گزارش ششمین روز حضور هیات اعزامی سینماگران ایرانی به اسکار: |
ششمین روز از دیدار سینماگران ایرانی به حضور در دانشکده سینما و هنر دانشگاه "یو اس سی" کالیفرنیا گذشت. جورج لوکاس فیلمساز برجسته امریکایی در آستانه هشتادمین سالگرد این دانشکده سینمایی در سال گذشته مبلغ یکصد و هفتاد و پنج میلیون دلار به این دانشکده کمک بلاعوض کرده است تا با آن پول، چهار استودیو صدا و یک مجموعه ساختمان برای تعدادی کلاس بسازند.این نخستین مطلبی بود که آقای "الن بیکر" مدیر برنامه های بین المللی دانشگاه برای ما تعریف کرد. با ورود به صحن این دانشکده در مقابل مان، نقش برجسته آکادمی علوم و هنر های سینمایی در تاقی بلند خود نمایی می کند.او دوبار شرح می دهد که هشت میلیون دلار نیز سال گذشته آکادمی کمک کرده است تا این فضای ورودی (آرک)را برای دانشکده بسازیم.بوی خوش قهوه دم کرده رایحه دلپزیری در هوا پراکنده. در سمت راست این بنا ورودی بوفه دانشجویان دانشکده هنر است.اینجا همان محل استودیو های ساخته شده با کمک مالی "جورج لوکاس" است.گروه سینماگران ایرانی به دفتر تهیه کنندگی دانشجویان هدایت می شوند.22 میز با ست کامل برا ایجاد ارتباط و انجام کار های لازم برای تهیه کنندگی دانشجویان و انبوهی از پوستر های فیلم های دانشجویی در و دیوار و پارتیشن های بین این دفاتر را پوشانده است."الن" شرح می دهد که تعداد زیادی از بازیگران با پر کردن فرم هایی آمادگی خود را برای بازی رایگان در پروژه های دانشجویی اعلام کرده اند او کلاسوری را نشان می دهد که تصویر و نشانی تعدادی بازیگر را در خود دارد. "بیکر" می گوید همچنین با جمع آوری تصاویر و عکس های مناطق مختلف ارشیوی غنی از لوکیشن های مورد نیاز برای پروژه های دانشجویان فراهم شده است. دراین دانشکده دانشجویان همه رشته ها را بطور موازی و همزمان مطالعه می کنند.انها باید فیلمبرداری،طراحی صحنه،کارگردانی،تهیه کنندگی و تدوین را تجربه کنند.اتاق تولید و ضبط افکت صدا جای بعدی است که دیده می شود. در راهروهای این بنا پوستر های فیلم های امریکایی که به زبان های دیگر دنیاست (از مجموعه شخصی جورج لوکاس هدیه شده به دانشکده) همه جا به چشم می خورند.تابلوهای راهنمای این دانشکده علاوه بر عنوان دفتر و شماره به خط بریل برای خوانش نابینایان نیز نوشته شده است.بخش تدوین تصویر این دانشکده دارای 150 ست تدوین در چهار سالن با فضای کارگاهی باز است. اما 10 دفتر خصوصی تدوین صدا برای دانشجویان پیش بینی شده که دانشجویان از ساعت 9 بامداد تا ساعت 12 شب با وقت قبلی و هریک با هارد دیسک های ویژه خودشان که در اختیار دانشکده است می توانند از این امکانات استفاده کنند. کف این اتاق انواع کف پوش ها به ابعاد یک در یک متر از موکت،سنگ،سرامیک،کاشی،فرش،کف پوش چوبی و ریگ موجود است علاوه بر این ها چند طبقه اثاث و لوازمی نظیر گوشی تلفن،چکمه،انواع کفش های اسپرت و کلاسیک و پاشنه دار زنانه و نیز دستگیره و زنگ خانه،انواع طناب و زنجیر،راکت تنیس و بد مینتون و دستکش دیده می شود.مسئول معرفی دانشگاه برای گروه شرح می دهد که دانشجویان مکلفند همه افکت ها را خودشان تولید و ضبط کنند. او البته اضافه می کند که برای موسیقی فیلم دانشکده یک آرشیو قابل توجه از اثار دانشجویی در اختیار دارد که دانشجویان برای کار های شان بدون نگرانی از بابت خرید حقوق مادی و معنوی آنها می تواند از انها استفاده کنند."بکر" در پاسخ یکی از اعضای گروه که ایا این دانشکده در غیر امریکا شعبه دارد ، پاسخ می دهد که دو سال گذشته پادشاهی اردن یک دانشکده اردنی سینما با همکاری این دانشکده تاسیس شده و سه دانشجوی ایرانی نیز در ان مشغول تحصیل هستند. دانشکده هنر و سینمای "یو اس سی" دارای 80 مدرس تمام وقت و 150 مدرس پاره وقت است که دست کم هر کدام در طول سال یک کارگاه اموزشی چهار ساعته را اداره می کنند.کلاس های دروس تئوریک 40 تا 60 نفره و بقیه کلاس ها 30 تا 40 نفره است اما دو کلاس فیلمنامه نویسی و تهیه کنندگی به دلیل اهمیت کار بیشتر و توجه اساتید به نظارت بهتر بر کار دانشجویان،زیر بیست نفر تشکیل می شود. بازدید از کارگاه و استودیو مجازی موشن پیکچر محل بعدی است که سینماگران ایرانی با آن آشنا می شوند.مرکز پژوهش بازی های رایانه ای نیز توسط یک دانشجوی ایرانی تبار برای مهمانان معرفی می شود.این مرکز با کار کردن بر روی برنامه هایی که قدری از سطح رایج بازار بالاتر و متفاوت است سعی در پژوهش در این زمینه و ارتقای ذایقه مخاطبان بازی های رایا نه ای دارد. سینماگران ایرانی ناهار را با رئیس وچهار تن از اساتید این دانشکده با بحث و گفتگو صرف می کنند.اساتید دانشکده بسیار مشتاقند تا از چگونگی آموزش در ایران بدانند و فرهاد توحیدی و علیرضا رئیسیان عمدتا پاسخگوی آنهایند.پس ازناهار گروه به کلاس درس سینمای جهان می روند.استاد در حال تدریس است که با حضور گروه استاد جایش را به خانم الن هرینگتون رئیس برنامه های ویژه آکادمی می دهد تا مهمانان را معرفی کند.پس از معرفی مهمانان استاد از مسئول نمایش فیلم می خواهد که ازدقیقه 17 فیلم کلوزاپ اثر فیلمساز مشهور ایرانی عباس کیارستمی را نمایش دهد. پس از ان ازهیات ایرانی می خواهد تا در باره سینمای ایران صحبت کنند.رضا کیانیان به توضیح جامعی از قدمت 108 ساله سینمای ایران و شکل گیری سینمای ایرانی و به چگونگی حضوربازیگران تئاتر در سینما و روند پیدایش موج نوی سینمای ایران متاثر از سینمای فرانسه می پردازد.وی پس از ان به پیشینه فیلمسازی عباس کیارستمی اشاره کرده و می افزاید که او طی این سال ها کوشیده است تا هر آنچه را می تواند از سینما حذف کند تجربه کند.کیانیان شرح می دهد که عباس کیارستمی بازیگر،فیلمبردار،طراح صحنه ...را از سینمایش حذف کرده و مدام در حال فعالیت پژوهشی وآزمایشگاهی است و البته اضافه می کند که کیارستمی با یک فیلمبردار حرفه ای و یک بازیگر مشهور فرانسوی در ایتالیا به تازگی فیلمی را تمام کرده است که این نشان از بازگشتی نو به سینمای قصه گو است والبته به سیاق خودش محمد مهدی عسگرپور اما پاسخگوی پرسش های دانشجویان در باره پروسه فیلمسازی از تولید تا نمایش و نظارت و سانسور در سینمای ایران است.دانشجویی از فرهاد توحیدی می پرسد که فیلمنامه نویسان ایرانی برای عرضه کارشان چه باید بکنند؟ دانشجویان از تاثیر فیلمسازان خارجی به ویژه امریکایی بر سینماگران ایرانی می پرسند و هریک از سینماگران نام یک یا چند تن از سینماگران خارجی را بر زبان می اورند. دیگر دانشجویی از حضور زنان در سینمای ایران به عنوان فیلمساز جویا می شود .و دست آخر یکی می پرسد بنظر شما آینده از ان کدام است سینما یعنی پرینت فیلم یا سینما دیجیتال؟ این برنامه در ساعت 16.30 به پایان رسید و دانشجویان با دست زدن های ممتد سینماگران ایرانی را بدرقه کردند.
|
|
|