اخبار
| گزارش هفتمین روز حضور هیات اعزامی سینماگرانی ایرانی به اسکار: |
هفتمین روز دیدار سینماگران میهمان اکادمی با دیدار از استودیوی طراحی وسایل و تجهیزات نوری آغاز شد. پس طی کردن بیست دقیقه از خیابان های مختلف لس آنجلس به یک مجموعه خیابان با عرض بزرگتر می رسند.محوطه ای سوله مانند، در که باز می شود مرد میان سال پر انرژی به گروه خوش امد می گوید. وارد سوله که می شوند با یک دکور بافضای طراحی شده داخلی خانه های دهه 70 امریکایی شامل: مبلمان پارچه ای ، شومینه، چندین قاب عکس و نقاشی، ماشین تایپ قدیمی، یک مجسمه خروس چینی و آنسو تر یک راه پله چوبی که به طبقه بالا می رود دیده می شود. روبروی این دکور طراحی شده هم چندین صندلی بصورت نیم دایره چیده شده اند. روبروی این صندلی ها، پشت به دکور نیز یک صندلی بلند کارگردانی است که روی تکیه گاه پارچه ای اش نوشته شده لاری پارکر .لاری پارکر مدیر این کمپا نی برای سینماگران ایرانی توضیح می دهد که این کمپانی از سال 1920 زیر مجموعه کمپانی بزرگ ام جی ام بوده است ولی اکنون یک کمپانی بزرگ انگلیس آنها را خریده و ما اینجا تمامی اثاث و لوازم لازم برای نورپردازی را تولید و به فیلمسازان کرایه می دهیم. لاری پارکر اضافه می کند که در طول سال بین 2000 تا 3000 دانشجو دارد که در برنامه های روزانه و یا هفتگی برای اینها در همین کمپانی(کارگاه و انبار لوازم نور)تدریس می کند. والبته به دلیل ارتباط خوبی که با فیلمسازان دارد برا ی برخی از انها هم کار فراهم کرده است. او می گوید که آموزش اش دو پاره دارد یکی آموزش نور و نحوه استفاده از لوازم نورپردازی است و بخش دیگر امنیت و ایمنی کار با تجهیزات برقی.او می افزاید که در همین محل برای دانشجویان تدریس می کند و از دکور پشت سرش برای شرح و بیان عملی کارگاه آموزشی اش استفاده می کند.او نخست چندین مدل دستگاه نورپردازی که پدر بزرگش طراحی و ساخته است را با پرتاب نور بر دکور نشان می دهد . پس از ان انواع و اقسام دستگاه های طراحی و ساخته شده خودش را برای تنطیم نور ملایم، نیم رخ و نور مستقیمی که کل فضا را بطور یکنواخت و مساوی دوپاره می کند را با گروه مشق و تمرین می کند.او توضیح می دهد که هرچه پخش کننده نور را به بازیگر یا سوژه نزدیک تر کنیم سایه ها کم تر می شود. خانم رخشان بنی اعتماد از دو دستگاه نور پردازاین کمپانی به عنوان لوازم ضروری مورد نیاز سینمای ایران یاد می کند.او شرح می دهد که در جریان فیلمبرداری پارک ژوراسیک 3 برای فیلمبرداری مجدد یک صحنه خارجی که حالا ناچار بودند در استودیو دوباره تکرار کنند دستگاهی طراحی کرده که نور ستونی و موازی را هم چون تابش نور از میان برگ درختان در جنگل تداعی کرده به نمایش می گذارد.گروه پروژکتورهای متعدد و متفاوت این کمپانی را با توضیحات لاری تجربه می کنند.بازدید از کمپانی mole richardsonبا دیدار از انبار لوازم و تجهیزات که به دقت و انضباط یک سربازخانه نظامی چیده شده بود به پایان می رسد.
برنامه بعدی گروه دیدار از نمایشگاه پوستر های سینمایی از گنجینه شخصی(paul crifo) است که در سالن ساختمان مرکزی آکادمی علوم و هنر های سینمایی به نمایش قرار دارد. مجموعه ای از 85 پوستر فیلم که از 1942 تا 1986 را شامل می شود.این نمایشگاه ترکیبی از طراحی ساده سیاه قلم، عکس، کلاژ و نقاشی است که همه در معرفی و اظلاع رسانی فیلم بکار گرفته شده اند والبته با آنچه که طی سال های اخیر در ایران رایج است که صرفا پرتره بازیگران اصلی فیلم به عنوان پوستر شناخته می شود،بسیار متفاوت است.
سینماگران ایرانی برای حضور در یک جلسه رسمی با مقامات آکادمی به طبقه هفتم ساختمان مرکزی آکادمی هدایت می شوند.دیوار های راهرو های ساختمان پر است از عکس های مراسم جذاب اعطای مجسمه اسکار و عکس های دست جمعی برندگان جایزه اسکار.نزدیک اتاق کنفرانس بر روی دیواره ای تصویر پرتره 31 رئیس اکادمی بطور منظم نصب ودر زیر هریک تاریخ ریاست آنان درج شده است.
جلسه با صرف ناهاری ساده و خود پذیرایی آغاز می شود.انت بننیگ(بازیگر و رئیس صنف بازیگران اکادمی)بوروس دیویس(معاون اجرایی اکادمی)سید گانیس(رئیس پیشین آکادمی که دو روز پس از برگزاری جشن اسکار در ماه فوریه به ایران سفر کرده بود)الن هارینگتون(مدیر امور برنامه های ویژه و هماهنگ کننده این سفر)ویلیام هوربورگ(تهیه کننده مستقل عضو سفر کرده به ایران)ریک روبرسون(مدیر امر اداری)کیم روش(مدیر امور اعضای اکادمی)تام شراک(ریاست آکادمی)تورن اسوی تیل(مدیر جوایز)می سلی یونگر(مدیر روابط عمومی)الفری وودارد(بازیگر و عضو آکادمی) دراین جلسه رسمی حضور دارند. نخست الن هارینگتون گزارشی از برنامه سفر ایرانیان تاکنون ارایه می کند.آنگاه حاضران بصورت بسیار کوتاه به معرفی خودشان و امید شان به استمرار این گونه ارتباطات و فعالیت ها می پردازند. پس از ان سید گانیس عسگر پور و تام شراک نقطه نظراتشان را در باره چگونگی گام های عملی برای تداوم این ارتباط بیان می کنند.پیش نویس موافقت نامه ای تنظیم شده است دو نکته دیگر در خصوص ترمیم و مرمت فیلم های تاریخ سینمای ایران و تشکیل کمیته بررسی راه های همکاری های مشترک به پیش نویس اضافه می شود. همه حاضران در کنار هم عکس دست جمعی می گیرند. در پایان این نشست، دو قطعه گلیم با نقوش ایرانی به سنت سپاس از مهمانوازی توسط هیات ایرانی به دو رئیس پیشین و فعلی آکادمی تقدیم می شود. آکادمی با 15 زیر شاخه نظیر:کارگردانی،بازیگری،طراحی صحنه ولباس،روابط عمومی و تبلیغات فیلم،مستند و... تشکیل شده است. اداره اکادمی با سازمانی در 22 بخش شامل: ارشیو فیلم ،مرکز مطالعات و تحقیقات سینمایی،امور اعضاء،بازاریابی،امور مالی،امور کارکنان،مدیران اجرایی،مدیریت نامزدها و جوایز اسکار،روابط عمومی و اطلاع رسانی،دبیرخانه هیات رئیسه،دریافت و بازگرداندن آثار و... با 220 کارمند و مدیر اداره می شود. همه منابع مالی آکادمی توسط فروش حقوق پخش میهمانی جشن اعطای جوایز اسکار و حامیان مالی این جشن سینمایی تامین می شود.
پایان بخش برنامه های روز هفتم دیدار از شرکت استعداد یابی((UTA بود.دو تن از مدیران این شرکت زوج ایرانی از نسل سوم هستند که چند جمله ای فارسی می فهمند و می توانند با مخلوط کلمات فارسی نظر و کلام خود را بیان کنند.این شرکت نقش واسطه را برای کمپانی ها و استودیو های فیلمسازی برای کشف فیلمنامه نویس،کارگردان و بازیگر ایفا می کند. همچنین در صورت قبول یک فیلمنامه یا یک پروژه فیلمسازی عملیات جذب سرمایه را نیز انجام می دهد. کیانیان از انان می پرسد چگونه شما به این جوانی تصمیم می گیرید و فیلمی را می پذیرید؟"اشلی"یکی از مدیران ایرانی پاسخ می دهد اینکار نیازمند مطالعه مستمر و تمام وقت است و این یعنی نیازمند انرژی ووقت زیاد و البته که مطالعه سوابق هر مشتری کمک کننده به ما برای تصمیم گیری قبول یا رد پروژه ها و مشتریان است.10%از قرارداد مشتریان سهم این شرکت است اما برای بازریابی تا 3% از میزان سرمایه را به عنوان خدمات خود تصاحب می کند. در پایان این روز فیلم مادر ساخته مرحوم علی حاتمی در سالن سینمای دان پیتر نمایش داده شد در ادامه امین تارخ پس از درخواست یک دقیقه سکوت به خاطر مرحوم علی حاتمی به پرسشهای الن هارینگتون که جلسه را اداره می کرد پاسخ گفت. پس از آن فیلم پرونده هاوانا به کارگردانی علیرضا رئیسیان در همان سینما نمایش داده شد. علیرضا رئیسیان علت کیفیت پایین فیلم نمایش داده شده را گمشدن یا در اختیار قرار ندان نسخه 35 میلیمتری فیلم دانست و اضافه کرد که یک نسخه تیپ آن به عوض نسخه سینمایی از سوی بنیاد سینمایی فارابی در اختیار گروه اعزامی قرار داده شد که با همین کیفیت به نمایش در آمده ، الن هارینگتون از این که اینگونه فیلمهای حادثه ای در سینمای ایران ساخته می شود ابزار شگفتی کرد و پرسید واکنش مردم نسبت به این فیلم چه بوده است .علیرضا رئیسیان در جواب گفت : که این فیلم جز در جشنواره فیلم فجر متاسفانه برای عموم به نمایش در نیامده است . فرهاد توحیدی نیز (نویسنده ی فیلم نامه ) گفت: این سناریو بر اساس یک واقعیت اجتماعی نوشته شده است و در پاسخ به این گونه فیلمها در ایران زیاد ساخته می شود گفت : خیر . این برنامه ساعت 22.30 روز 15 اکتبر به پایان رسید.
|