اخبار
| گزارش هشتمین روز از حضور هیات اعزامی سینماگران ایرانی به اسکار: |
هشتمین روز از بازید سینماگران میهمان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی با بازدید از کمپانی سونی پیکچرز ادامه یافت. قائم مقام ارتباطات و بازار یابی بخش دیجیتال این استودیو پس از خوش آمد گویی به هیات ایرانی با افتخار و هیجان زده گفت: دیشب انیمیشن آخرین شان فروشش از مرز یکصد میلیون دلار گذشته است او میهمانان را به ساختمان تولید انیمیشن راهنمایی کرد و توضیح داد در این ساختمان با 650 هنرمند و کارمند فعالیت می کنند. در ابتدا شخصیت کارتونها طراحی می شود پس از آن در جستجوی یک صدای مناسب سینمایی می شوند و پس از انتخاب و تعیین صدای سینمایی ممکن است دوباره چهره شخصیت کارتون را قدری مناسب سازی با شخصیت سینمایی بکنند. او تابلویی از تصویر سازی های انجام گرفته پیش ازانتخاب صدای سینمایی و همینطور پس از آن را که گواه متناسب سازی شخصیت سینمایی وکارتون بود را به حاضران نشان داد. وی ادامه داد پروسه اول پس از خلق شخصیت کارتونها با استوری بورد آغاز می شود و پس از آن به صورت سه بعدی در می آید در مرحله استوری بورد چهره شخصیت را متناسب با فعالیت و رفتار تنظیم می کنند (غم، شادی، تعجب و تفکر) و در سامانه ی سه بعدی زاویه ی دوربین راانتخاب و تعیین می کنند. پس از این توضیحات یک تست از کارتون مشهور (مرد عنکبوتی) را برای گروه با استوری بورد و سه بعدی سازی میکس کرده و نشان دادند . او همچنین شرح داد در نرم افزار googel3D بسیاری از ساختمان ها و اماکن مشهور سه بعدی شده است. و ما می توانیم به راحتی و مجانی از این فضا ها برای کارهایمان استفاده کنیم . او در پاسخ به سوال رضا میرکریمی در خصوص اینکه چه مدت زمان صرف تولید استوری بورد برای فیلم 90 دقیقه ای می شود گفت: بین 12 تا 16 ما به طول می انجامد. او ادامه داد که کارگردان و مدیر هنری از ابتدای کار با تصویرسازان همراه خواهد بود. آنگاه میهمانان به سالن نمایشی هدایت شدند و چند نمونه از دستاوردهای آنان که هنوز به فعالیتهای تولیدی آنها منجر نشده است را دیدند. قائم مقام ارتباطات دیجیتالی سونی پیکچرز گفت امروزه تماشاچیان از قدرت بالاتری برخوردار شدند و تفاوت حقیقت و جلوه های ویژه را درک می کنند همه ی ما می دانیم سینما رفتن به نسبت تلویزیون تماشا کردن رفتار پیشرفته تری است نسلی از سینماگران جوان در حال پرورش هستند که این هر دو را دارند و البته ویدئو، سینما و بازیهای رایانه ای را یکپارچه می بینند بر این اساس پیشرفت این هنر –صنعت (انیمیشن) بسیار شتابان خواهد بود. مرکز کامپیوتر سونی پیکچرز در اتاقی به طول 300 متر انباشته از "رک" های متعدد بود . قائم مقام ارتباطات دیجیتالی سونی پیکچرز گفت که در سه بعدی سازی می کوشیم تا تکانه های دوربین را در سینمای حقیقی به فیلمبرداری در بخش انیمیشن نیز منتقل کنیم تا باورپذیر تر باشد. جوانی 24 تا 30 ساله به نام تونی ادامه گردش سینماگران در سونی پیکچرز را برعهده گرفت. تونی شرح داد که سونی پیکچرز قدیمی ترین استودیوی امریکاست و این ساختمان پیش از آن مرکز کمپانی ام.جی.ام بوده است که کلمبیا پیکچرز این ساختان را خریده است او گفت که اوایل سال نیز راهنمای مجید مجیدی در همین کمپانی را برعهده داشته است. او گفت که کمپانی سونی پیکچرز دارای 25 استیج (سوله مجهز برای ساخت صحنه و ضبط فیلم) که به طور متوسط 20 استیج آن در طول سال در حال فعالیت است. او ادامه داد، ما برای ساخت صحنه تماما از چوب استفاده می کنیم، نه از آهن و سیمان که صدا را منعکس کند. سینماگران ایرانی از 4 استیج بزرگ که بطور متوسط هر کدام دارای 12 متر اتفاع و 5000 متر مربع فضا بود دیدن کردن در یکی از این استیج های متوسط عملیات ساخت یک سالن اپرا رو به اتمام بود. تونی گفت بیش از 60 روز طول کشیده که این استیج ساخته شده است و بیش از 6 روز از آن فیلمبرداری نمی شود. او گفت: پس از پایان تولید یک فیلم کل صحنه تخریب تا بدین وسیله از حقوق مولفان آن حمایت شود. سینماگران ایرانی به سمت بزرگترین استیج امریکا شمالی که 14 هزار متر مربع وسعت و 34 متر ارتفاع دارد رهسپار شدند که در بین راه تعداد زیادی سینه موبیل که مخصوص کارگردانان و ستارگان سینما بود و در خیابانهای با عرض 16 متر این استودیو پارک شده بود را دیدند . در این بزرگترین استودیو عوامل ساخت و ساز دکور در حال تولید یک مجموعه (کوه، سنگ و غار ) بودند او گفت فیلمی براساس یک کتاب کمیک استریپ ژاپنی در خصوص خون آشامان در این استیج در حال تولید است. او همچنین شرح داد که در زیر این استیج 10 هزار مترمکعب آب برای فعالیتهای دریایی و زیر دریایی قابل استفاده است. سینماگران ایرانی پس از این بازدید از استیج های سینمایی به بخش پست پروداکشن راهنمایی شدند. تونی شرح داد که سونی پیکچرز علاوه بر تولید فیلمهای سینمایی و انیمیشن ، مجموعه های تلویزیونی، بازی رایانه ای نیز تولید و استیج و اثاث تولید فیلم هم کرایه می دهد. یک سالن بزرگ برای اجرای زنده موسیقی با ظرفیت 85 نوازند در این بخش قرار داشت.آقای هاروارد لندن HOWARD LONDON مدیر استودیو موسیقی که عضو آکادمی علوم و هنرهای سینمایی نیز هست گفت: دو –سوم خدمات ما برای سایر کمپانی ها و استودیو هاست و این به این دلیل است که ما هم فن آوری مدرن داریم هم کارشناسان با تجربه تر و هم انیکه این کمپانی از حضور هنرمندان بزرگ حمایت می کند و اینها مجموعه عواملی است که ما را به خدمات رسانی بیشتر نایل کرده است. مقداری 50دلاری روی میز بزرگ تدوین موسیقی بود که محمد مهدی عسگرپور به انگلیسی و با طنز پرسید کارهای بزرگ را نقداً می گیرید. او گفت خرافه ی در بین تهیه کنندگان رواج یافته است که چون ضبط موسیقی آخرین مرحله ی تولید است انعام بدهند فیلمشان می فروشد، همه انعام می دهند ما هم صرف امور خیریه می کنیم اخیراً یکی از همکاران مان فوت کرد و ما انعام 4 ماه گذشته را به فرزندش هدیه کردیم. هاروارد شرح می دهد که ما از اینترنت نیز برای ضبط صدا ودیالوگ استفاده می کنیم چندین بار شده است که بازیگری در ایالات دیگر، در استودیوی دیگر صدای مورد نیاز تولید ما را بوسیله ی اینترنت برای ما ارسال کرده است هاروارد در پاسخ علیرضا رئیسیان که پرسید چند درصد از فیلمهای برای ضبط دیالوگ مجدداً به استودیو می آیند؟ پاسخ داد که تقریباهمه ی فیلمها مراجعه می کنند و بین 30 تا 40 درصد از دیالوگها دوباره تکرار می شود. میرکریمی از هاروارد پرسید از نظر شما صداگذاری یک هنر است یا فن آوری او پاسخ داد: قدری منیتم در این پاسخ دخیل است تکنولوژی به ما امکان می دهد تا احساس از دست رفته ی یک هنرپیشه رادوباره احیاء کنیم و این البته قدری سلیقه، تجربه و کشف درونی می طلبد براین اسا هم فن آوری است و هم هنر. پس از ترک استودیوی موسیقی و صدا هیات ایرانی به سالن نمایشی هدایت شدند که عملیات بررسی نهایی آخرین فیلم سونی پیکچرز در حال انجام بود و از هیات ایرانی خواسته شد که از صحنه های این فیلم چیزی نگویند و چیزی ننویسند. بازدید از استودیوی سونی پیکچرز در ساعت 16 به پایان رسید شب هنگام از ساعت 7:30 دو فیلم گیلانه با حضور رخشان بنی اعتماد و فیلم سینمایی هفت و پنج دقیقه با حضور محمد مهدی عسگرپور، رضا کیانیان و فرهاد توحیدی در سالن دان پیتر به نمایش در آمد. پیش از نمایش فیلم گیلانه آلفروودارد عضو آکادمی و هنرهای سینمایی اداره جلسه پرسش و پاسخ را برعهده داشت. او نقش گیلانه با بازی فاطمه معتمدآریا را ستود و آن را هم تراز با مریل استریپ دانست رخشان بنی اعتماد نیز با اظهار تاسف از توقیف پاسپورت وی که باعث شد او در این جلسه نباشد به پرسشهای درباره فیلم پاسخ داد. رخشان بنی اعتماد در پاسخ به این پرسش که آینده فیلمسازان را چگونه می بینید گفت: آینده فیلمسازی در ایران را درخشان تر از گذشته و ناشی از درک درست جوانان و هوشمندیشان دانست پس از نمایش فیلم هفت و پنج دقیقه نیز آقایان محمد مهدی عسگرپور ، رضا کیانیان ، فرهاد توحیدی به پرسشهای نظیر، انگیزه نگارش فیلمنامه و ساخت ان در کشور فرانسه و تجربه به کارگیری بازیگران فرانسوی در یک فیلم ایرانی پاسخ گفتند. این جلسه ساعت 11:45 دقیقه پایان یافت.
|
|
|