اخبار
| برای تنظیم برنامه پنج ساله توسعه، جزییات برنامه ی پیشنهادی خانه سینما به معاونت سینمایی اعلام شد |
به دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذرماه در بحث و گفتگو در خصوص تنظیم برنامه پنج ساله اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی در قلمرو سینما خانه سینما ضمن شرکت در این جلسات در 26 آذرماه پیشنهادات خود را در قالب چهار بخش شامل: -سیاستهای راهبردها سینما -چالشها و موانع سینما - توان مندی های سینما -اهداف کمی و کیفی سینما به شرح زیر ترسیم و تنظیم و به معاونت محترم سینمای به منظور لحاظ در لایحه قانون برنامه پنج ساله پنجم تقدیم کرد: سیاست ها وراهبردها: - تکریم انسان ها با تامین نیازهای اولیه، خدمات رفاهی معاصر و اعمال مدیریت مشارکتی. - ایجاد نظام دسترسی برابر به فرصت ها برای همه اعضاء. - بهنگام داشتن دانش و مهارت. - استاندارد سازی خدمات آموزشی ورفاهی . - توسعه ظرفیت های صنفی برای همگرایی بیشتر بمنظور تحقق اهداف سینمایی. - نزدیک شدن به شاخصه های جهانی دانش،تجهیزات،اقتصاد بازار و قواعد حقوقی حمایت کننده. - توسعه ظرفیت های حقوقی با بازنگری در ساختارها و مناسبات موجود سینمایی و اصلاح و شفاف سازی قواعد و ایین نامه های حمایتی و نظارتی. چالش ها و موانع: - وجود ساختار تصدی گری دولت. - غلبه نگاه قیومیت دولتمردان به سینماگران. - کمبود قواعد و قوانین حمایت کننده حقوق مادی و معنوی. - نبود شفافیت در کمک ها و حمایت های مالی دولت.(بنیاد سینمایی فارابی) - بی توجهی رسانه ملی به حقوق معنوی فیلمسازان در پخش فیلم ها از تلویزیون. - نبود سامانه حمایت از حقوق مادی و معنوی فیلمسازان ایرانی در جهان. - بی توجهی سازمان های متولی گسترش فرهنگ ایران اسلامی(سازمان فرهنگ و ارتباطات) در جهان به حقوق مادی و معنوی فیلمسازان هنگام نمایش و پخش فیلم های ایرانی در جهان. - اعمال ممیزی سلیقه ای ونبود سامانه حضور نمایندگان منتخب جامعه سینمایی در شورای پروانه نمایش. - نبود سامانه تضمین و جبران خسارت فیلم های تولیدی که موفق به اکران نشده اند. - سرقت آثار سینمایی در داخل و نبود سامانه کدینگ. - غلبه نزدیک به انحصار دولت در عرصه حضور بین الملل. - نبود پلاتو در ابعاد محله. - کمبود لابراتوار. - نبود شهرک سینمایی معاصر. - نبود دستگاه های حرکتی تولید فیلم. - کمبود حمایت های توزیعی. - گران بودن تبلیغ کالای سینما .(بیل برد، تلویزیون) - نبود ارتباطات جهانی در خصوص بهنگام سازی دانش و مهارت روز. - کمبود روحیه فعالیت صنفی همگرایانه. - باور پذیر نبودن روابط خانواده در سینمای ایران. - نبود تامین اجتماعی سینماگران.(بیمه بیکاری،بیمه بازنشستگی) - نبود دانش و مهارت لازم برای حضور در عرصه اقتصاد جهانی سینما.
توانمندی ها: - قابلیت نهادینه شدن حضور سینمای ایران در مجامع و جشنواره های جهانی. - مرکزیت فرهنگی ایران در میان ملل فارسی زبان. - مرکزیت فرهنگی ایران در میان کشور های اسلامی. - نیروی انسانی با تجربه و تحصیل کرده. - نیروی انسانی جوان. - توانایی تولید سالیانه هفتاد فیلم سینمایی بلند و دو هزار فیلم کوتاه. - وجود استودیوهای صدا و تدوین خصوصی معتبر. - تنوع آب و هوایی و لوکیشن های متنوع طبیعی. - وجود علاقمندان خارجی و ایرانی تبار در جهان برای معرفی سینمای ایران. - وجود تشکل های صنفی سینمایی.
اهداف کمی و کیفی: - توسعه و تثبیت حقوق مادی و معنوی فیلمسازان با تدوین و تصویب قوانین و قواعد حمایتی. - تدوین و تصویب قانون نظام سینمایی کشور. - تغییر ماموریت و ساختار بنیاد سینمایی فارابی از نهاد حمایت کننده غیر شفاف و دیوان سالار موجود به نهاد تامین کننده تجهیزات و خدمات گرانقیمت نظیر: تجهیزات حرکتی، ترابری جغرافیایی و احداث کمپینگ، برای سینمای ایران. - واگذاری واردات مواد خام سینمایی به سینماگران با حمایت از تاسیس تعاونی سینماگران. - تاسیس صندوق حمایت از سینما با تنظیم شفاف قواعد و شاخص ها به منظور اعطای وام های حمایتی ساخت و اکران فیلم با شورایی متشکل از نمایندگان حاکمیت و منتخبان صنوف سینمایی در بر دارنده آیین نامه داخلی اقناعی. - سمت دهی یارانه ها به نظام توزیع. - پیش بینی و اقدام برای ثبت حقوق مادی و معنوی تولیدات سینمای ایران در یک کشور ثالث برای تحت پوشش قراردادن حقوق فیلمسازان در جهان. - تدوین و تصویب قوانین حمایتی برای ساخت و سرمایه گذاری برای احداث شهرک های سینمایی بعنوان پرداخت مالیات. - تداوم ساخت و بهسازی سالن های سینما. - تامین دستگاه های حرکتی فیلمبرداری نظیر: استادی کم،کرین،کارمانت،حرکتی پروازی . - حمایت از ساخت پلاتوهایی در ابعاد محله با پرداخت وام های کم بهره و بلند مدت به بخش خصوصی. - تهیه بانک اطلاعاتی سینماگران برای زیر ساخت طرح امنیت شغلی و رفاه اجتماعی. - تاسیس صندوق مهر سینما گران برای تامین بیمه بیکاری و افزایش مستمری بازنشستگی برای تامین زندگی آبرومندانه هنرمندان . - تحت پوشش قراردان همه سینماگران در نظام بیمه درمانی. - برگزاری مستمر دوره های کوتاه مدت آموزشی فنی و هنری با حضور مربیان خارجی. - اعزام سینماگران برای گذرانیدن دوره های کوتاه مدت آموزشی به کشورهای صاحب صنعت سینما. - پیش بینی و اقدام حمایتی بمنظور جستجوی سهم بازار سینمای ایران در جهان با تامین و پرداخت هزینه های بازاریابی شامل:حضور در مجامع و بازارهای بین المللی،تبلیغات و اطلاع رسانی،آموزش نیروی انسانی و اعطای جایزه صادراتی به دفاتر خصوصی فعال در بخش بین الملل. - تدوین و تصویب آیین نامه های استاندارد سازی تولید و نمایش فیلم. - تنظیم شیب رسانه ای برای رعایت موازین فقهی در تولید فیلم به جای موازین مورد نظر دیوان سالاری اداری که با نام عرف تحمیل می شود. - تنظیم شیب رسانه ای مناسب برای افزایش روحیه کار صنفی و همگرایی. - تدوین برنامه حفظ و افزایش تقاضای مصرف کالای سینمای ایران
|