اخبار
| تقدیر از محمد آفریده در خانه سینما برگزار شد |
مراسم تجليل از محمد آفريده مديرعامل سابق مركز گسترش سينماي مستند و تجربي با سخنان محمدمهديعسگرپور، خسرو سينايي،فرهاد ورهرام، محيططباطبايي و.... همراه شد. عسگرپور: محمد آفريده از جمله مديران داراي طرح و برنامه است در ابتداي اين مراسم كه بههمت انجمن تهيهكنندگان سينماي مستند شامگاه چهارشنبه ـ 20 آبان ماه ـ در خانه سينما برپا بود،محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما در سخناني گفت:محمد آفريده سالهاي زيادي را در وضعيتهاي مختلف خدمت صادقانه انجام داده است و معمولا دوستان به واسطه مدير بودن خودبهخود در نزد ديگران از برخي ويژگيهاي منفي و مثبت برخوردار ميشوند. وي از انجمن تهيهكنندگان مستند براي برگزاري اين مراسم قدرداني كرد و از سابقه آشنايياش با محمد آفريده ياد كرد و افزود: بنياد سينمايي فارابي تأسيس شده بود كه بتواند سينما را در زمينههاي مختلف حمايت كند. در آنجا عملا از جواني استفاده ميشد كه بتوانند در طراحي سينماي جديد مشاركت داشته باشند. برخي از آن عزيزاني كه بعد از انقلاب هم همچنان فيلمسازي ميكردند، در برقراري ارتباط دچار مشكلاتي ميشدند وارتباط برقرار كردن با آنها كار سختي بود، اما محمد آفريده توانست به خوبي از پس آن بربيايد. او ادامه داد: اكنون به نظر نميرسد كه محمد آفريده از سابقه كاري خود پيشمان باشد، اما هستند مديران و فيلمسازان بسياري كه پس از پايان دورهاي از كارهاي گذشته خود پشيمان ميشوند. مديرعامل خانه سينما در بخش ديگري از سخنانش به دستهبندي انواع مديران پرداخت و محمد آفريده را از دسته مديراني دانست كه هم طرح و برنامه داشته و هم در عمليكردن برنامههايش به خوبي توانسته است از ديگران كمك بگيرد. عسگرپور اذعان داشت:يك مدير بايد بتواند از پتانسيلهاي موجود استفاده كند و هركسي كه بتواند با انرژي بيشتري ظاهر شود، خدا هم به او بركت ميدهد كه به آفريده اين بركت را داد و خدمات او در حوزه سينما و مستند خدمات بزرگي بود. او ادامه داد:اينكه محمد آفريده جذب سينماي كوتاه و مستند شده به تمايلات ذاتي او بازميگردد. ممكن است كه امثال من هنگامي كه صحبت ميكنيم، بگوييم كه اين چه وضعيتي است كه وجود دارد خدا را شكر كه در اين شرايط بنده از كار اجرايي فارغ شدهام و اكنون ميتوانم به سراغ فيلمسازي بروم. اما واقعيت اين است كه تمامي اين اقدامات در عرصههاي مختلف سينما، نوعي فيلمسازي است و مخاطب عاقل به خوبي ميفهمد كه هريك از اين آثار چه تأثيراتي برجاي ميگذارند. مديرعامل خانه سينما در پايان صحبتهايش براي محمد آفريده آرزوي موفقيت كرد و گفت: به نظر ميرسد كه در يك دورهي مديريت هماهنگ دولتي هستيم كه انشاءالله قرار است ما با محاسن آن مواجه شويم و خير و بركت آن به كل فرهنگ كشور نيز برسد. قرائت متن مستندسازان جوان توسط بابك بهداد در ادامه اين برنامه بابك بهداد از مستندسازان جواني كه چندين سابقه همكاري با مركز گسترش سينماي مستند و تجربي داشته به نمايندگي از فيلمسازان جوان به قرائت متني كوتاه پرداخت. در اين متن آمده است: «در روزهايي كه سينماي مستند، با وجود اصالت انديشه و پشتوانهي حضورش، كشان كشان با جاني بيرمق پيش ميرفت و نبودش چندان هم خاطر كسي را نميآزرد و چه بسا نبودش به زعم خيليها بهتر از بودنش بود، تنها وجود نگاه و اعتمادي تازه ميتوانست خلأ ناشي از تنگنظري را جاني دوباره دهد. نگاهي كه نه تنها به چشماندازي گستردهتر ايمان داشت و طيفهاي مختلف فكري را برميتابيد كه اين تنوع را باعث خلاقيت، شور و نشاط و رونق سينماي مستند تلقي ميكرد. سينمايي در جستوجوي حقيقت. اين تنوع انديشه، نويدي اگر نبود تسلايي بود بر ميراث محنتي كه بر سينماي مستند ميرفت. محمد آفريده، بيشك يكي از نمايندگان بر حق اين انديشه بود. با يك نگاه به همهي فراز و فرودهاي اين سالها، به راحتي ميتوان به عملكرد كارنامهي درخشان مديريتي او، امتياز مثبت داد. اعتماد او، به حضور خلاقانه و پرانرژي نسل جديد فيلمسازان جوان در كنار نسل پرتجربهي پيش از خود، تعاملي را ميان او به عنوان يك مدير نيمه دولتي و خانوادهي مستند پديد آورد كه خود در برهوت تنگنظريها موهبتي بود كه ميشد گفت؛ مركز سينماي مستند و تجربي، با همهي فرازو فرودهاياش از تمام مراكز نيمه دولتي ديگر موفقتر عمل كرده و ميتواند الگويي را براي مديريت در سطح كلان دولتي فراهم آورد. مديريتي كه نقش موثرش در رشد و اعتلاي سينماي مستند انكارناپذير است. اين تنوع ديد، در كنار گردهمآوري طيفهاي وسيعي از مستندسازان، پژوهشگران، تهيهكنندگان و مديران در عرصهي پژوهش و توليد، بينالمللي كردن سينما حقيقت با همهي فرازونشيبهايي كه برايش اتفاق افتاد و تبديل آن به يكي از مهمترين و موثرترين جشنوارههاي داخلي ايران طي همين دو، سه سال اخير و بسياري فعاليتهاي ارزشمند ديگر، بيشك مبناي قابل اتكاي است كه به ما كمك ميكند تا جانب انصاف را رعايت كنيم و باور كنيم كه مستند براي باروبر دادن غير از جان پرشور و پرتپش مستندساز به مديراني پويان و فهيم نيازمند است كه با بسترسازي فرهنگي و حتي مادي خود فضاي مساعد ديگري را فراهم آورند كه بتوانند، حتي اگر نه همه، اما بخش مهمي از آرزوهامان را متحقق كند. مديراني كه توان شنيدن، توان ديدن و گفتن و توان به دوش بردن بار امانت را، دوشادوش مستندسازان و مردم داشته باشند. اين جملات را از زبان كساني ميگويم كه نسل سوم فيلمسازاني هستند كه در سينماي مستند قدم گذاشتهاند و تمام رنجها، كجرفتاريها، شاديها و غمهاي اين سينماي شريف را طي اين سالهاي پرسوءتفاهم به جان خريدهاند و مثل بسياري ديگر از شماها، همواره از منافع كلان مادي و حتي معنوي دور بودهاند. از اين جهت گفتههاي ما، مبني بر حضور محمد آفريده، به عنوان يك مدير شايسته، ديگر نه از روي دلبري است و نه منافع شخصي. تنها باوري صادقانه است و از روي اعتقاد. ولي اين را از آن جهت ميگويم، كه اين روزها و ماههاي كه در آنيم، هواي سينماي مستند كمي سنگين است و هر سخن، زاينده سوءتفاهمي كه تنها، فاصلههامان را صدچندان ميكند. فاصله ما را تا حقيقت و كاش در اين روزهاي سود پر هياهو، تحملمان را براي شنيدن صداي يكديگر بالاتر ميبرديم و دوستيهامان را به هم هديه ميداديم. به هرحال، معتقدم كه رفتن مديراني از اين دست، هرچند خلأيي است قابل لمس، اما هجرت نيست، سفري است به جايگاه ديگر، تا شايستگيشان را در منزل ديگري هم به بار بنشانند.» ورهرام: اميدوارم كه نهادهاي ديگر نيز از تجربيات آفريده استفاده كنند فرهاد ورهرام ديگر مستندساز حاضر در مراسم هم به تشكر از محمد آفريده پرداخت و در قالب متني كوتاه از فعاليت او به عنوان يك تهيهكننده تشكر كرد. در متن ورهرام آمده است:« حدود چهار دهه در توليد چند فيلم بهعنوان محقق، فيلمبردار و كارگردان فعاليت دارم و به جز تعداد بسيار اندك، فيلمهايم تهيهكننده نداشتهاند. متأسفانه در دو دهه اخير نقش تهيهكننده به عنوان عنصري فرهنگي در توليد فيلم مستند بسيار كمرنگ شده است و اغلب مستندازان ترجيح ميدهند نقش تهيهكننده را خود عهدهدار باشند. از سوي ديگر به جز تعداد بسيار اندكي از تهيهكنندگان كه با سرمايه خود فيلم مستند توليد ميكنند، ديگران به سفارشات دولتي و يا نهادهاي نيمه دولتي وابستهاند. سفارشات مستندهاي خط توليد در كارخانجات و فيلمهاي تبليغاتي موردنظر من نيست. رابطه بين تهيهكننده و كارگردان در توليدات فيلم مستند، اغلب بستگي به اتوريته كارگردان و يا تهيهكننده دارد. اتوريته كارگردان، تهيهكننده را دنبالهرو و در حد يك مدير توليد تنزل ميدهد و يا بالعكس كارگردان تابع تمامي نظرات تهيهكننده ميشود. البته اين مهم هنوز در سينماي مستند در معرض قضاوت گذاشته نشده و نسبت به تعاريف و تقسيمبندي در سينماي مستند كمتر به آن توجه شده است. اين آشفتگي در توليد فيلم مستند حصول سفارشات سالهاي اخير صداوسيما و اينكه هركس ميتواند تهيهكننده باشد، باعث اشاعه آن به ديگر رفتارهاي توليد فيلم مستند شده است. البته در بخشهايي از صداوسيما به دليل ويژگيهاي شخصي مدير گروه و آگاهي و تسلط او به توليد فيلم مستند، نتايج خوبي به همراه داشته است. با ذكر اين مطالب ميخواهم به ويژگيهاي توليد فيلم مستند در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي اشارهاي داشته باشم. از دوره اول برگزاري جشنواره آويني، با مركز آشنا شدم و پس از آن به اصرار محمدرضا مقدسيان طرح فيلم مستندي را به اين مركز ارايه كردم. از ابتدا تفاوتهايي در توليدات اين مركز نسبت به توليدات قبليام متوجه شدم. پس از ارايه طرح اوليه فيلم، با گروهي به عنوان مشاور كه براي طرح و تحقيق و پروسه توليد فيلم و در نهايت نظارت بر برآورد آن مواجهه شدم. پس از تصويب طرح فيلم، گروه مشاور طلب تحقيق فيلم را كردند و سپس درخواست كردند تا تهيهكنندهاي را به آنها معرفي كنم. اغلب مشاوران مركز خارج از بدنه آن و از ميان كارگردانها و يا تهيهكنندگان انتخاب شده بودند كه اين شيوه در دوران مديريت آقاي آفريده شكل گرفته بود. يكي از دغدغهها و نگرانيهاي تهيهكنندگان جلسه برآورد و پرداخت قسط است كه معمولا در سيستمهاي اداري سفارشدهند با تأخير صورت ميگيرداما در مركز گسترش برآورد بودجه فيلم با ديگر سفارشدهندگان دولتي به خصوص صداوسيما تفاوت دارد. مركز تهيهكننده را در پخش و فروش فيلم سهيم ميكند تا احتمال درآمد بيشتري را براي او فراهم كند و تهيهكننده در توليد فيلمي كه براي آن زحمت كشيده داراي شخصيتي حقوقي ميشود. علاوه بر اين،رابطه بين مدير مركز و ديگر همكاران ايشان با تهيهكننده و كارگردان، انساني و دوستانه بود. فيلمسازان و تهيهكنندگان ميتوانستند با مديريت و ديگر بخشهاي آن بدون وقت قبلي و گاه با معطلي اندك ملاقات داشته باشند. از ديگر ويژگيهاي مركز ميتوان به وجود كتابخانهاي در خود سينماي مستند اشاره كرد.بخش آرشيو كه ميبايد براي دسترسي علاقهمندان سازوكار مناسبي پيدا كند نيز از ديگر موارد است، نمايش فيلم در سالني كوچك و صميمي با صداي خوب هم از ويژگيهاي ديگر مركز گسترش در چندسال اخير است و البته ناگفته نماند كه ورود به مركز هم بدون ارايه كارت شناسايي و يا بازديد بدني و ديگر فيلترها انجام ميگرفت. علاوه بر اين موارد،مهمترين ويژگي مركز به جز توليد فيلم، برگزاري جشنوارههاي مختلف است كه در طي سالهاي اخير صورت گرفته است. خاطرات جشنواره يادگار هنوز در ذهن بسياري از مستندسازان باقيمانده است. از مهمترين جشنوارههايي كه توسط مركز سازماندهي شد. جشنوارهي سينماي حقيقت است كه دو دوره آن و با نمايش فيلمهاي مهم داخلي و خارجي كه سالها بود ارتباطمان با آن قطع شده بود بر تجربيات مستندسازان به خصوص نسل جوان افزوده شد. مستندسازان در اين جشنواره توانستند با فيلمهاي مستند مهم و يا با فيلمسازان ديگر كشورها آشنا شوند و تبادلنظر كنند و از تجربيات آنها بياموزند. برگزاري چشماندازهاي سينماي ديگر كشورها همانند برگزاري جشنواره حقيقت فرصتي براي علاقهمندان فراهم كرد و آنها با چشماندازهاي جديد فيلم مستند آشنا شدند. برگزاري كارگاههاي تجربي با موضوعات مختلف در مستندسازي چاپ كتاب و گاه نشريه و برخورد نظرات نسل گذشته با نسل جوان ظرفيت مستندسازي را نسبت به سالهاي گذشته ارتقا ميداد. من به عنوان يك مستندساز در طي دو همكاري در هيأت داوري و هيأت انتخاب و توليد يك فيلم علاوه بر كسب تجربه در اين دوره توانستم دوستان جديدي در مركز داشته باشم. اميدوارم كه ديگر نهادهاي سفارشدهنده فيلم مستند از تجربيات دوران مديريت محمد آفريده و همكاران ايشان براي ارتقا كيفيت سينماي مستند استفاده كنند و نيز اميدوارم آقاي آفريده بتوانند تجربيات خود را در ديگر نهادهاي توليد فيلم مستند به كار گيرد.» خسرو سينايي: كم هستند مديراني كه بدون جنجال كار كنند در ادامه اين برنامه خسرو سينايي كارگردان سينما نيز در سخناني كوتاه مطرح كرد:اينكه افراد بدانند در مديريت خود با انسانهاي ديگر چگونه برخورد كنند، نكته بسيار ظريفي است كه آفريده آن را خوب ميدانست. يك مدير بايد بداند كه چگونه ميتواند برروي ديگران تأثير بگذارد و اعتماد آنها را جلب كند. سينماگران اكثرا رييسپذير نيستند و ميخواهند كه كار فيلم خود را انجام دهند و در اين راستا امرونهيها را نميپذيرند و اگر هم قرار باشد كه سينماگري اين امر و نهيها را بپذيرد ديگر به يك كارمند تبديل ميشود. او ادامه داد: با وجودي كه قدمهايم به دلايل مختلفي به سختي به سمت خانه سينما ميآيد اما شركت در مراسم امروز را وظيفه خود دانستم. چراكه كم هستند مديراني كه بدون جنجال كار ميكنند، گاه ممكن است كه اين مديران احساس كنند كه كسي قدر زحمات آنها را نداسته و تلاشهاي آنها را نديده است، اما بنده امروز به اينجا آمدهام تا بگويم كه شاهد زحمات آفريده بودهام. سينايي از دوران مديريت محمد آفريده ياد كرد و افزود:هنگامي كه با محمد آفريده مواجه ميشديم به راحتي و بدون سردرگمي پاسخ ما را ميداد و به عنوان مثال گاه ميگفت كه پروژهي شما پروژهي خوبي است اما ما الآن بودجه نداريم. او به همين سادگي صحبت ميكرد و هيچگاه ما را سر نميدواند. اگر او ميگفت كه پول ندارم و يا اينكه وظيفه دارم بيشتر به قشر جوان توجه كنم به راحتي در رفتار و لحن او اين مسأله احساس ميشد و فكر ميكنم كه اين نوع رفتار چيزي بود كه رفتن به سمت مركز گسترش را براي من راحت كرده بود. اين كارگردان ادامه داد: اگر گاه به دلايلي مجبور ميشدم كه چند دقيقه پشت در اتاق آفريده بنشينم، هيچگاه اذيت نميشدم. اما در برخي سازمانها احساس ميشود كه آيا واقعا لازم است كه بعد از 42 سال من اين اندازه پشت درها منتظر بمانم. خسرو سينايي گفت: آفريده صداقتي داشت كه كمتر در افراد ديگر ديده ميشود. از سويي رفتار او رفتاري متفاوت بود و همواره در كارها سازنده بود. لذا بنده اميدوارم كه از اين پس هم در هر جايي كه هست، همين سازندگي را تكرار كند. محيط طباطبايي: آفريده ميدانست سينماي مستند، بيانگر سينماي با هويت است احمد محيط طباطبايي هم در سخناني مطرح كرد: مديريت فرهنگي در اين سالها بارها و بارها مورد بحث و نقد و بررسي قرار گرفته است. اما به هرحال مديريت فرهنگي در كشور ما حتي با همسايگانمان هم بسيار متفاوت است. در هيچ كجاي دنيا مديريت فرهنگي يك مديريت سه يا چهارساله نيست بلكه مديريتي درازمدت است كه يا موفق ميشود و يا مورد نقد قرار ميگيرد و خود را بازآوري ميكند. او ادامه داد: مديريت فرهنگي درواقع مانند باغباني است. يعني فرد نبايد فضايي جديد بسازد بلكه وظيفه دارد همان فضاي قبلي را حفظ كرده و در رشد و پرورش آن تلاش نمايد.آفريده از باغبانان حوزه فرهنگ بود و او هيچگاه نيامد كه چيزي را درست كند، چراكه در درستكردن همواره اتفاقاتي را شاهديم كه بيشتر صدمه ميزنند. محيط طباطبايي يادآور شد: در حوزه سينما سالهاست كه عدهاي فعاليت ميكنند و سينماي داستاني همواره موردنظر قرار گرفته است اما درواقع اين سينماي مستند است كه نشاندهنده اصلي توسعه سينما و فرهنگ محسوب ميشود، سالها بود كه اين بخش مهجور واقع شده بود اما آفريده به خوبي اين نكته را ميدانست كه سينماي مستند بيانگر سينماي با هويت يك كشور است و به همين دليل او به آن توجه كرد و از همان زمان آغاز كار پژوهشگران، محققان و متخصصان بخشهاي ديگر را نيز به اين حوزه دعوت كرد. محيط طباطبايي همچنين به تأثيري كه آفريده در بخشهايي مانند ميراث فرهنگي و اقتباس ادبي داشت اشاره كرد و در پايان صحبتهايش گفت: آفريده توانست از پديدهي هنري كه مخاطبش عامه است، جهت حفاظت از فرهنگ بهره بگيرد و به همين دليل بايد او را يكي از خادمان فرهنگي دهه اخير دانست. در ادامه اين مراسم پدرام اكبري از اعضاي هيأتمديره انجمن تهيهكنندگان مستند هم ضمن اظهار خوشحالي از اينكه انجمن موفق شده است به تقدير از يك مدير فرهنگي بپردازد عنوان كرد: از ويژگيهاي آفريده در حوزه مديريتياش به مشاركت طلبيدن بخش خصوصي و پذيرفتن اعضايي از انجمنهاي صنفي فيلمسازان مستند بود. ما تا قبل از دوره او به ندرت سراغ داريم كه در نهادهاي مختلفي مانند ارشاد يا فارابي از نهادهاي صنفي صاحبنظر دعوت شود. اكبري همچنين عنوان كرد: البته ما به هيچ عنوان اعتقاد نداريم كه مديريت آفريده بدون اشكال بوده اما يكي از مسايل بسيار تعيينكننده براي او درواقع اعتبارات مديريتي او به حساب ميرود. وي در پايان صحبتهايش هم از شفيعآقامحمديان مديريت جديد مركز گسترش كه از حاضران جلسه بود، درخواست كرد كه وجوه مثبت مديريت آفريده را كماكان ادامه دهد و پاسداري از پيشكسوتان اين عرصه كه همه آنها سابقه فرهنگي دارند را مورد توجه و عنايت قرار دهد و در عينحال به بسترسازي براي فعاليت جوانان بپردازد. محمد آفريده:شرايط خدمت در بخش آزاد بيشتر فعال شده است در ادامه اين مراسم محمد آفريده هم در سخناني گفت: امروز اگر آبرويي براي بنده به دست آمده حاصل حضور و فعاليت دوستان بوده است.امشب شب بسيار خوبي است و خداوند نعمت خود را به من داده است. اينكه زير يك سقف كنار اعضاي خانوادهام قرار گرفتهام جاي شكر دارد. همه ما بايد قدر خانواده را بدانيم. بنده امشب و در اين مراسم از خسرو سينايي هم خواهش ميكنم كه از اين به بعد با آرامش بيشتري به خانه سينما بيايد. او ادامه داد: خانه سينما هديه انقلاب به سينما است، حال ممكن است كه عدهي بسياري دچار روزمرگي باشند و يا به دليل حب و بغض نخواهند اين هديه را ببينند، اما همه ما بايد در شكرگذاري و هويتبخشي به اين هديه كوشا باشيم و شايد در شرايط فعلي نياز ما به خانه سينما بيش از گذشته باشد. او گفت: يكي از دلايلي كه بنده اكنون تصميم گرفتهام بروم اين است كه حس ميكنم، شرايط خدمت در بخش آزاد بيشتر فعال شده است و بايد فعالتر هم بشود كه اين موضوع حمايتهاي بخش دولتي است. آفريده در ادامه به خاطراتي از آغاز كارش در سالهاي 75 و 76 اشاره كرد و گفت: در شروع كار در يك دفتر كوچك انجمن سينماي جوانان تقريبا روزي 10 تا 15 قرارداد ميبستيم و احساس ميكردم كه يك موج فعال وجود دارد كه بايد به سرعت كارهاي آنها را انجام دهم. بنده در آن زمان بر اين باور بودم كه آيندهي سينما نياز به انرژي تازهاي دارد. لذا طي دوسال اول نزديك به 700 فيلم كه نزديك به 150 عدد از آنها 35 بود توليد كردم و الآن كه به اين موضوع فكر ميكنم، خودم هم تعجب ميكنم كه چگونه توانستهام در مدتي به اين كوتاهي چنين كاري كنم. او ادامه داد: بنده از مسوولان آينده هم ميخواهم كه حتما به اين عزيزان اعتماد كنند، چراكه اين اعتماد آبروي خود انسانها ميشود و كمك ميكند كه خستگي از تن انسان بيرون بيايد. آفريده در پايان گفت: امروز از آنجا كه اين مراسم، مراسم تقدير نام داشت دوستان ايرادات و اشكالهاي كاري من را نگفتند، اما خود من ميدانم كه در خيلي از موارد نتوانستهام آرزوهاي خود و آنها را برآورده كنم. اما با اين وجود تلاشم را كردهام و اكنون خدا را شاكرم. در اين مدت موارد بسياري ياد گرفتهام و اكنون هم ازخواهش ميكنم كه برايم دعا كنند. در ادامه اين مراسم مرتضي رزاق كريمي رييس انجمن تهيهكنندگان مستند نيز گفت: طي هفته اخير در خانه سينما سه تجمع براي تشييع دوستانمان داشتهايم. اما امشب خوشحالم كه بعد از اين سه مراسم در يك مراسم شادي شركت ميكنم، اين شادي با سينماي مستند به ما برگشته و بنده اميدوارم كه اين شاديهاي سينماي مستند تداوم داشته باشد. سپس هيأتمديره انجمن تهيهكنندگان مستند با همراهي مديرعامل خانه سينما، هدايايي محمد آفريده را اهدا كردند. آفريده هم پس از دريافت لوح و هدايا عنوان كرد: سالهاي اولي كه انجمن فيلمنامهنويسان تشكيل شد، بنده توفيق داشتم كه از اعضاي هيأت موسس آنجا باشم تا مدت دوسال در اين انجمن فعال بودم. اكنون هم از دوستان ميخواهم كه برايم دعا كنند تا دوباره در اين حوزه فعال شوم. در مراسم بزرگداشت محمد آفريده مستندسازاني چون مجتبي ميرتهماسب، محمدرضا اصلاني، حسين ترابي، فريد فرخندهكيش، ابراهيم مختاري، پژمان لشگريپور، محمدرضا شرفالدين، عزيزالله حميدنژاد، بهرام عظيمپور، مهرداد زاهديان، سعيد رشتيان، محسن خانجهاني، حسن نقاشي، اسماعيل ميهندوست، مصطفي رزاقكريمي و شفيع آقامحمديان مدير جديد مركز گسترش سينماي مستند و تجربي حضور داشتند.
خبرگزاری ایسنا: آفریده در مدیریتش طرح و برنامه دارد
خبرگزاری فارس: عسگرپور: آفريده از گذشته خود پشيمان نيست
خبرگزاری مهر: تقدیر از مدیران شایسته وظیفه سینماگران و خانه سینما است
|