اخبار
| گزارش دومین گردهمایی جامعه اصناف سینمایی
راههایی برای همگرایی اصناف |
دومین گردهمایی جامعه اصناف سینمایی چهارشنبه شب گذشته با حضور 196 نفر از اعضای شوراهای مرکزی اصناف خانه سینما در پردیس سینمایی ملت برگزار شد تا به این ترتیب علاوه بر گزارش دستاوردهای خانه سینما درفصل تابستان و پاییز، نمایندگان برخی از اصناف نیز دید گاه ها و توقعات خود را از سینما، همکاران، هئیت مدیره و مدیریت دولتی سینما مطرح کنند.
مراسم با اجرای فرهاد توحیدی، عضو هیئت مدیره خانه سینما آغاز شد. او در ابتدای سخنانش از هنرمندان و سینماگرانی که طی روزهای گذشته دار فانی را وداع گفته بودند، یاد کرد وبه طنز گفت از زمانی که هیات مدیره مصوبه بیمه عمر و حادثه را مصوب کرد رفتگان زیاد شدند و ما تصمیم گرفته ایم مصوب کنیم هر کس از میان ما برود مکلف است ده میلیون تومان به خانه سینما کمک کند. وی در ادامه در توضیح برگزاری این نشست اظهار داشت:« این نشست با حضور نمایندگان 29 صنف خانه سینما برگزار می شود و هدف ما از برپایی چنین جلسه ای، این است که تصمیم گیری ها و اقدامات هیئت مدیره خانه سینما فقط محدود به اعضای این هیئت نشود و اصناف مختلف در جریان این تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها قرار بگیرند و با این هدف در هر فصل جلسه ای با شورای مرکزی اصناف خانه سینما خواهیم داشت.» توحیدی به عنوان اولین سخنران این گردهمایی از دکتر مهدی حجت، دبیر هم اندیشی مدیریت هنری دعوت کرد. دکترحجت در سخنان کوتاهی گفت:«ما دو نوع در کنار هم بودن داریم ترکیب و مخلوط. درترکیب پاره ای از عناصر به مدت مشخصی در کنار یکدیگرند بدون آنکه جنبش یا حرارتی تولید کنند و هم چنین ماده یا انرژی فرآوری کنند .اما در مخلوط وضع متفاوت است و ما شاهد ماده و انرژی متفاوت و گسترده تری هستیم که کاملا با اثر اولیه متفاوت است و برآیند آن اصلا با اجزای عناصر اولیه تشکیل دهنده مخلوط مساوی نیست. یک اثر سینمایی در پی تلاش تعدادی از اعضای اصناف مختلف به وجودمی آید. همین مخلوط بودن کار های هنری به خصوص در سینما است که موجب می شود کیفیت کنار هم قرار گرفتن اصناف هم اهمیت پیدا کند. اگر فعالیت ها، اظهارنظرها و کیفیت همکاری ها را کنار هم قرار دهیم مثلثی به وجود می آید که خاصیت مخلوط یا ترکیب بودن فعالیت صنفی را به خوبی نشان می دهد. فعال صنفی باید شرایطی را فراهم کنند که امکان وحدت یافتن این عناصر به شیوه مخلوط به وجود آید تا برایند موثری در جامعه باشد..»
علیرضا رئیسیان، رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران، سخنران بعدی این مراسم بود. او با اشاره به اهمیت برگزاری چنین گردهمایی هایی گفت:« چنین جلساتی فرصتی به وجود می آورد تا مسائل پراهمیت صنف را فارغ از سلیقه و منافع به بحث بگذاریم و مورد بررسی قرار دهیم و میثاق هایمان را مرور کنیم. سال گذشته وقتی بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران در انتقاد به عملکرد مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد شاید هیچ کسی فکر نمی کرد که امروز شاهد برکناری مدیرعامل باشیم.» او ادامه داد:« امروز خطاب به دوستانی که مدیریت را در دست دارند می گویم که اگر مملکت ما سرزمینی آزاد و عدالت محور بود باید عملکرد آن مدیر منتشر و نفد و امروز به دلیل تلف کردن فرصت ها و سرمایه محاکمه می شد. اما زمانی که ما آن بیانیه را منتشر کردیم برخی به ما چنین گفتند که یک صنف نباید خودر ا اینچنین درگیر کند و خود را با چنین انتقاد علنی در معرض خطر قرار دهد. اما پاسخ من این بود که ما حزب نیستیم و به عنوان یک صنف اتفاقاً باید چنین عمل کنیم و در برابر اوضاع و احوال شغل و معیشت مان واکنش نشان دهیم.» رئیسیان اظهار داشت:« هنرمندان سینما عهدی بین خود دارند و آن اینکه قدرت شان را از مدیریت و مسئولان بالاتر نمی گیرند بلکه قدرت آنان از مردم است و این یک جاده دو طرفه بین هنرمندان و مردم است. مسئولان فعلی سینمای ما اگر بخواهند حکم چراغ قرمز و یا پاسبان را داشته باشند، باید بدانند همان اتفاقی که برای مدیران قبلی افتاد برای آنان هم رخ خواهد داد.» رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران با انتقاد از وضعیت فیلم هایی که این روزها در سینمای ایران غالب تولیدات را تشکیل می دهد، گفت:« مدیریت فرهنگی یا باید هنرمند باشد یا هنردوست؛ دلیل آن هم به این موضوع برمی گردد که مدیریت هنری می تواند تاثیر بسیار زیادی روی جریان فعالیت های سینمایی داشته باشد. این روزها با مجموعه از از فیلم های بی سروشکل روبرو هستیم؛ فیلم هایی که می توان آن ها را حاصل طراحی ناشیانه مدیریت دانست.» او ادامه داد:« این روزها با کمدی های سخیفی روبرو هستیم که تنها توجیه تولید آن ها بفروش بودن عنوان می شود. در حالی که نمی توان تنها با این توجیه هر فیلمی ساخت و سینما را به سطحی ترین شکل آن رساند.» رئیسیان تاکید کرد که سینمای ایران سلیقه ساز است و نباید بگوییم این سلیقه مردم است.به خصوص در زمینه مدیریت تولیداتی که از آن ها یاد شد، نیازمند بازنگری جدی است و گفت:« در حال حاضر ما سینمای دو تکه ای داریم، یکی فیلم های نازل و بازاری و دیگری فیلم های سفارشی دولتی.ریئسیان در پایان گفت که ما حق نداریم در این خانه باشیم و به صلاح و رفعت آن نکوشیم و برای منافع فردی خانه را موریانه خورده کنیم و آن را از بین ببریم .
فرهاد توحیدی پیش از دعوت تورج منصوری، عضو هیئت رئیسه انجمن فیلمبرداران سینمای ایران، به موضوع ممنوع الخروج شدن برخی همکاران سینمایی اشاره کرد و گفت ما نامه ای به وزیر محترم نوشتیم اما ظاهرا ایشان نخوانده اند کاش یک سی دی صوتی پیوست کرده بودیم . توحیدی ادامه داد در چند روز آینده اقدام دیگری را دنبال می کنیم. منصوری که به عنوان سومین سخنران مراسم پشت تریبون قرار گرفت. گفت:« 20 درصد از اعضای صنف فیلمبرداران سینمای ایران بیکار هستند و از سوی دیگر عده زیادی از افرادی که به عضویت صنف ما در نیامده اند و یا سابقه ندارند، با عطشی که در زمینه رسیدن به جایگاه های بالا در سینما دارند، بدون تجربه و جویای نام وارد عرصه می شوند و به این ترتیب وضعیت کارها در سینما به هم می خورد و امنیت شغلی وجود نخواهد داشت.» او ادامه داد:« وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه ها نشان داده که هیچ گاه به دنبال استانداردسازی نبوده است و صرفا به دنبال حواشی کنترلی و نظارت های سلیقه ای مدیران ارشدش دویده است. و این عدم استانداردسازی به عدم امنیت شغلی اهالی صنف تبدیل می شود و همین مساله مشکلاتی را برای اعضای اصناف مختلف به وجود می آورد.» منصوری با اشاره به بیانیه ای که بین انجمن فیلمبرداران و کانون کارگردانان سینمای ایران امضا شده، گفت:« توافقنامه ای با کانون کارگردانان سینمای ایران امضا کردیم که براساس آن کارگردانان فقط از فیلمبرداران عضو انجمن برای کارهای خود استفاده کنند اما نمی دانم به چه دلیل این مساله رعایت نمی شود. ما سینماگران عاشقانه در سینما فعالیت می کنیم و خیلی از ما ها متوجه نشدیم کی فرزندانمان بزرگ شدند اما در مقابل هیچ اطمینانی برای تامین روزهای از کار افتادگی و بیماری و بازنشستگی ما وجود ندارد.» منصوری سخنان خود را چنین پایان داد:« در خانه سینما دو نهاد وجود دارند که می توانند حافظ منافع جمع باشند، یکی کانون کارگردانان سینمای ایران که می توانند فقط با گزینش اعضای اصناف امنیت شغلی را به وجود آورند و دیگری تهیه کنندگان که می توانند با صرفنظر کردن از کاهش هزینه ها به واسطه استفاده از فیلمبرداران ناشناس شرایط بهتری را برای فیلمبرداران عضو انجمن به وجود آورند.»
فرهاد توحیدی که برای فراخواندن محمدرضا صابری، عضو هیئت مدیره انجمن فیلمبرداران سینمای ایران، پشت تریبون قرار گرفته بود از بیمه بیکاری به عنوان یکی از مطالبات احقاق نشده سینماگران نام برد. نشست با سخنان صابری که متنی نوشته شده توسط محمد قاصد اشرفی، رئیس هیئت مدیره بود، ادامه پیدا کرد. صابری گفت:« فیلم و نمایش در حوزه صنعت سنیما دو مقوله جدایی ناپذیر هستند که نادیده گرفتن یکی منجر به نابودی کل این صنعت می شود.در سال های اولیه ورود سینما به ایران هنوز، استودیوهای فیلمسازی چندان فعال نبودند و تا اینکه در دهه 40 تولید فیلم در ایران رونق بسیار خوبی گرفت و به یکی از درخشان ترین دوره ها تبدیل شد. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اگرچه به نوعی زمزه های مرگ سینما شنیده می شد اما فرمایش امام خمینی(ره) که ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم، مرحله جدیدی را برای سینمای ایران به وجود آورد.» او با اشاره به کاهش تعداد تماشاگران سینما از نیمه دهه 70 گفت:« از اواسط دهه 70 سطح فیلم های تولیدی به شدت نزول کرد تا جائی که با فاجعه ریزش تماشاگر و گریز مخاطب مواجه شدیم. اما متاسفانه به جای ریشه یابی علت این فاجعه انگشت اتهام به سوی خانه سینما نشانه گرفته شد و با واژه هایی چون کمبود سالن، فرسودگی سالن ها سعی شد صورت مساله پاک شود. اما سینماداران با وجود کم لطفی های بسیار و مشکلات اقتصادی، تمام تلاش خود را برای خاموش نشدن آپارات سالن هایشان به کار بردند.» او ادامه داد:« اگر چه در تولید با ارقام 70 تا 100 فیلم در سال رتبه چندان قابل توجهی در جهان نداریم اما از لحاظ میزان جذب مخاطب با فاجعه ای به نام پایین ترین رتبه در جهانمواجه هستیم. اقتصاد سینما به سالن های نمایش در کنار انبوه تولیدات متنوع و جذاب وابسته است. سینمای ایران به جراحی سختی نیاز دارد تا بتواند خود را باز یافته و نفسی بکشد.» او با اشاره به اصل 161 برنامه سوم توسعه، گفت:« عدم برنامه ریزی درست در جذب بخش خصوصی، کمبود منابع و امکانات مناسب از یک طرف ووجود مشکلات اقتصادی، کاستی های مالکان سینما و عدم بازدهی اقتصادی از سوی دیگر، سرمایه گذاری در بخش سالن سازی را با مشکل مواجه کرده است. اگرچه با تصویب قوانینی همچون ماده 161 برنامه سوم باعث تشویق سینمادوستان شد اما این طرح نیز با عدم همکاری شهرداری های مناطق عملاً به نتیجه ای نرسید و باید ها و نبایدهای حضور بخش خصوصی در این عرصه با شکست مواجه شد.» صابری در ادامه سخنان پیشنهادهای انجمن سینماداران را برای بهتر شدن وضعیت سالن های سینما مطرح کرد:« رئوس پیشنهادها در 9 بند مطرح شده است. 1- ایجاد قانون مدون در حوزه تولید و نمایش، 2- حذف 5 درصد عوارض شهرداری ها به نفع سینمادارن، 3- حمایت شهرداری ها از بخش خصوصی، 4- عضویت کارکنان سینما به عنوان اعضای صنف در تعاونی مسکن خانه سینما و صندق تعاون آن 5- تثبیت جایگاه خانه سینما به عنوان پشتیبان و حامی تمامی صنوف وابسته به آن، 6- هرساله در سه ماهه پایانی سال جهت تکمیل عملکرد شورای صنفی نمایش و تدوین آیین نامه جدید، با حضور کارشناسان صنوف ذی نفع جلساتی برگزار شود، 7- نمایش فیلم های متنوع و سرویس دهی به اکثر فیلم ها بدون صف بندی و محدودیت سانس، 8- ایجاد طرح های سازنده ای همچون اذان تا اذان در جذب مخاطب بیشتر و 9- در کنار حمایت از ساخت فیلم های فرهنگی از سالن های سینما هم برای نمایش آن ها حمایت شود.»
محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما به عنوان آخرین سخنران این مراسم، سخنان خود را با اشاره به برگزاری دومین گردهمایی جامعه اصناف سینمایی آغاز کرد و اظهار داشت:« نخستین گردهمایی ما در فروردین ماه با روسای اصناف و بازرسان صنوف بود که ترجیح دادیم این جلسات با اعضای شورای مرکزی صنف های مختلف ادامه داشته باشد. در میان صحبت های مطرح شده از سوی نمایندگان اصناف مساله امنیت شغلی مطرح شد که این موضوع به طور مشخص یکی از دغدغه های ما در مورد سینماست که باید راه حلی برای آن اندیشیده شود. یکی از مهمترین راهکارهایی که در این زمینه به آن دست یافتیم این است که افراد برای تولید فیلم ها فقط از اعضای اصناف استفاده کنند.» او راه رسیدن به این وضعیت را چنین عنوان کرد:« یکی از راه هایی که می تواند شرایط استفاده از اعضای اصناف را به وجود آورد، وجود اطلاعات لازم و کافی در مورد فراد و صنوف و اعضاد آنان است که با این هدف 90 درصد اطلاعات مربوط به صنوف مختلف را جمع آوری کرده ایم تا به این ترتیب بانک اطلاعاتی به وجود آوریم. مساله دیگر شماره نظام صنفی است. به این ترتیب که هریک از اعضا شماره نظام صنفی مخصوص به خود را در اختیار داشته باشد.تا بشود بر اساس آن موضوع همزمانی کار و امکان فرصت برابر کار به اعضاء برخوردار شود. تاکنون اطلاعات 1800 نفر از اعضا جمع آوری شده و این اطلاعات در مورد 900 نفر فرآوری شده است.» او ادامه می دهد:« همچنین 880 پست الکترونیک اعضاء را جمع آوری کرده ایم که از طریق این آدرس ها اخبار واطلاعات مربوط به خانه سینما در دسترس اعضا گذاشته می شود.» عسگرپور با اشاره به سفر گروهی از نمایندگان خانه سینما به آمریکا گفت:« اطلاع رسانی در مورد ان سفر به دلیل شرایط خاصی که وجود داشت به شکل ویژه ای انجام شد اما در مورد دیگرسفرها و از جمله بالیوود که امیدوار هستیم امسال اتفاق بیافتد، اطلاع رسانی پیش از سفر گسترده تر خواهد بود.» مدیرعامل خانه سینما در مورد برنامه های مدیران جدید سینمایی گفت:« چند مساله مبهم با مدیریت جدید سینما بوجود امده که باید در این زمینه ها شفاف سازی شود. یکی از این مسائل موضوع مطرح شده در مورد تولید بیش از 200 فیلم در سال و اکران فقط 45 اثر از میان آن ها است که این سیاست نگران کننده است،چرا باید بدون برنامه ریزی نمایش به سراغ تولید فیلم بدون مجوز نمایش برویم؟.با توجه به سیاستی که اعلام شده اگر قرار نیست فیلمی اکران شود اصلاً به چه دلیل باید تولید شود؟ این یکی از مسائلی است که با مدیریت جدید سینما داریم و باید در این مورد شفاف سازی شود نکته دیگر براساس آخرین مصوبه هیئت وزیران، شواری پروانه فیلمسازی مرکب از 5 عضواست که دو نفر از خانه سینما، 2 نفر به پیشنهاد مدیرکل نظارت و یک نفر هم خود مدیر کل نظارت و ارزشیابی است حال با توجه به تغییر اعمال شده در وزارت و افراد نه تنها هیچ گونه رایزنی در این باره با خانه سینما صورت نگرفته که به نامه ای هم که ده روز پیش ارسال کرده ایم و از این موضوع اظهار نگرانی هم پاسخی داده نشده است. ..» او ادامه داد که مسئله دیگر شفاف سازی وام ها و کمک های دولتی و عمومی به سینما ست تا به این طریق جلوی رانت خواری و اعمال سلیقه گرفته شود.موضوع بیمه بیکاری که سه سال پیش به وزرات ارشاد ارسال شده بود به نتیجه نرسیده حال آنکه در برنامه جهارم توسعه دولت مکلف بوده به این مهم عمل کند.سال گذشته در دی ماه هم مجددا خانه سینما طرح صندوق بیمه بیکاری را به ریاست جمهوری داد تا کوتاهی نهاد های مسئول چون وزارت فرهنگ و ارشاد و رفاه را خود با تامین سرمایه اولیه توسط بودجه عمومی جبران کند که رئیس جمهور به سه وزارت و معاون راهبردی تحت امر خود دستور پیگیری دادند و اینک که من گزارش می دهم پس از یکسال آنهم بی نتیجه مانده است.موضوع پیگیری و اعمال قانون حمایت از آثار سینمایی نیز در دستور پیگیری است و متن لایحه پیشنهادی قانون نظام سینمایی و حمایت از حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی می تواند بنیانی بر آن باشد. پس از پایان گزارش عسگرپور، با امید ادامه داشتن این جلسات، مهمانان از سوی فرهاد توحیدی، صرف شام دعوت شدند.
.گزارش عملکرد تابستان و پاییز 1388.ppt
|