اخبار
| گزارش چهارمین گردهمایی اصناف خانه سینما
رو نمایی از طرح نظام جامع اطلاعاتی اصناف سینمایی |
چهارمین گردهمایی روساء و بازرسان اصناف سینمایی در روز چهارشنبه 25 فروردین 89 در خانه سینما برگزار شد . در این مراسم که اجرای آن را کامران ملکی عضو هیات مدیره و مشاور رسانه ای مدیر عامل خانه سینما بر عهده داشت نمایندگان همه صنوف سینمایی حضور داشتند. نماینده انجمن مستند سازان ، انجمن طراحان فیلم ، انجمن مدیران تولید و انجمن چهره پردازان به طرح دیدگاه های و نظرات خویش در باره مسایل صنفی و حرفه ای پرداختند. در پایان نیز محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما به ارائه گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه امسال خانه سینما پرداخت. مشروح این گزارش را می توانید در ادامه این مطلب بخوانید.
اصناف سینمایی باید مستقل شوند مجتبی میرطهماسب رئیس انجمن مستند سازان به عنوان اولین سخنران در دو بخش، ارتباط انجمن با خانه سینما و تعامل با دولت به ارائه دیدگاههای خود پرداخت. وی در ابتدا با اشاره به دریافت جایزه جهانی انجمن مستند سازان از سوی شبکه مستند اروپا(edn) در 28 اسفند سال 88 این جایزه را اعتبار بزرگی برای این انجمن و خانه سینما دانست.میر طهماسب با ابراز نگرانی از تعامل صنفی با بخش دولتی سینما در ارتباط با انجمن مستند سازان ، به ارسال نامه این صنف به معاونت سینمایی جدید اشاره کرد که در آن به ارائه مطالبات صنفی خود پرداخته بود. وی مهمترین درخواست انجمن مستندسازان از مدیران جدید سینمایی را مشارکت در سیاست گذاری سینمای مستند عنوان کرد و گفت: مهمترین خواسته ما سهیم کردن صنف مستند سازان یعنی اهالی این حوزه در تصمیم گیری ها و از جمله انتخاب مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود که متاسفانه عملی نشد و در نهایت هرگونه تعاملی با بخش دولتی سینما، عقیم ماند و به نتیجه ای نرسید. میرطهماسب افزود: انجمن مستندسازان در سال گذشته تلاش کرده است تا خلاء بی توجهی دولت به سینمای مستند را با آموزش و نمایش آثار مستند در خانه سینما جبران کند که خانه سینما با این طرح همکاری خوبی با انجمن در نمایش آثار مستند در یکشنبه های هر هفته داشت. میرطهماسب سپس با اشاره به اتفاقات تلخی که برای مستندسازان از جمله خودش رخ داده اظهار امیدواری کرد که در سال جدید شاهد این اتفاقات تلخ نباشیم و هرچه زودتر مشکل بازداشت جعفر پناهی ،فیلمساز پر آوازه سینمای ایران حل و فصل شود. وی در ادامه با انتقاد از ساختار حقوقی خانه سینما نوع ارتباط و تعامل هییت مدیره با اصناف را یکسویه دانست و گفت: شیوه صحیح اینست که انرژی و حرکت خانه سینما از سوی اصناف به هیات مدیره منتقل شود تا اثربخشی بیشتری داشته باشد. این فرایند به استقلال صنوف در خانه سینما کمک بیشتری می کند. یکی از دغدغه های همیشگی ما اینست که انجمن مستندسازان را به شکل مستقل ثبت کنیم و یک هویت ثابت صنفی به آن بدهیم. به نظر میرطهماسب همه اصناف باید در جهت استقلال صنفی خود حرکت کنند. خانه سینما باید منابع مالی مستقل از دولت داشته باشد پروین صفری رئیس انجمن طراحان لباس و صحنه به عنوان سخنران دوم، مهمترین مشکل اصناف سینمایی را عدم استقلال منابع مالی ذکر کرد.به گفته وی بحث امنیت شغلی و بیمه بیکاری به عنوان دغدغه اصلی سینماگران به خاطر فقدان منابع مالی مستقل به نتیجه نرسیده است. صفری دو راه حل را برای استقلال حرفه ای و تامین منابع مالی خانه سینما پیشنهاد داد: 1- انجام فعالیت های درآمدزا در خانه سینما از طریق دریافت حق عضویت از اصناف 2- دریافت 2درصد فروش بلیط فیلم ها بطور مستقیم و واریز ان به خانه سینما که در حال حاضر به حساب وزارت ارشاد واریز می شود.برای اینکار بهتر است یک کمیته کارشناسی تشکیل شود تا راه کارهای عملی این پیشنهاد را بررسی و از مجامع حاکمیتی دنبال کند. رئیس انجمن طراحان از تهیه کنندگان و کارگردان ها تقاضا کرد تا برای تحقق کیفیت بصری و قابل قبول در طراحی صحنه ولباس از اعضای رسمی این صنف در استفاده کنند. وی همچنین از وزارت ارشاد تقاضا کرد تا هنگام صدور پروانه ساخت حتما درج نام طراحان در مجوز ها ضروری شود. صفری با اشاره به عدم مهارت های عملی در فارغ التحصیلان رشته های طراحی از وزارت علوم درخواست کرد تا با همکاری خانه سینما و تشکیل کلاسهای آموزشی از سوی انجمن طراحان ، به کارآمدی بیشتر و رشد خلاقیت های حرفه ای این افراد کمک کند تا نیروهای حرفه ای تر وارد بازار کار شوند. وی در راستای اعتلای حرفه ای طراحان صحنه از خانه سینما خواست تا با تشکیل کارگاه های عملی بستر رشد و به روز شدن اعضای این انجمن را فراهم آورند. مهارت و دستمزد سینماگران درجه بندی ونرخ بندی شود محمد صادق آذین از سوی انجمن مدیران تولید به سخنرانی پرداخت و گفت : مدیران تولید به دلیل ارتباط اقتصادی با اکثر صنوف سینمای بیش از دیگران با مشکلات و مسائل سینماگران آشنا هستند به همین دلیل من معتقدم که نبود امنیت شغلی و دغدغه های معیشتی اکثر صنوف سینمایی را آزار می دهد. وی در همین راستا بر ضرورت آیین نامه مشخص و قانونی در تعیین نرخ دستمزدها تاکید کرد و توصیه نمود تا در تولید یک فیلم از اعضای رسمی اصناف سینمای استفاده شود. وی شیوه مدیریت سینما در کشور ما را مدیریت هیئتی نامگذاری کرد که با مدیریت علمی و هنری صنعت سینما فاصله زیادی دارد. آذین تصریح کرد: برای حرفه ای شدن سینما باید به استاندارهای جهانی تولید فیلم نزدیک شویم و مهارت ها و دستمزدها را درجه بندی کنیم. وی با انتقاد از خانه سینما به دلیل توجه بیشتر به برخی از اصناف، مثل انجمن بازیگران، بر ضرورت نگاه جامع نگر تر و عنایت به همه اصناف تاکید کرد.
چهره پردازان به مواد گریم نیاز دارند عبدالله اسکندری رئیس انجمن گریم و چهره پردازان محور سخنان خود را مشکلات این صنف درتهیه مواد و ابزارهای لازم کار گریم قرار داد و اظهار داشت: قبل از تاسیس خانه سینما ، بنیاد سینمایی فارابی بخشی از ابزار کار ما را از خارج تهیه و وارد می کرد. اما بعد از تشکیل خانه سینما این فرایند بدون متولی رها شد . وی با اشاره به اینکه چهره پردازان برای انجام وظایف حرفه ای خود علاوه بر مهارت به ابزار روزآمد هم نیاز دارند و ازآنجا که بازرگانان به دلیل عدم صرف اقتصادی وارد این حوزه نمی شوند از مدیریت خانه سینما درخواست کرد که راه کاری برای حل این مشکل بیاندیشد و از چهره پردازان حمایت کند. اسکندری با بیان اینکه ایران در عرصه گریم حرف اول را در منطقه می زند ابراز نگرانی کرد که ادامه این روند و نبودن ابزار و وسایل کار، موجب توقف اینموفقیت می شود و افزود : در حال حاضر بسیاری از همکاران جوان ما از وسایل آرایشی برای گریم استفاده می کنند که کارایی لازم را ندارد. اسکندری در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه برخورد برخی از تهیه کنندگان به بخش گریم در فیلم ها اشاره کرد و گفت : چند وقت پیش یکی از تهیه کنندگان به من گفت فلانی گفته که من گریم فیلم تورا مجانی انجام می دهم تو برای ما چه می کنی؟! متاسفانه این نگاه تحقیر آمیز به دیگر حرفه های سینمایی به کل اعتبار سینما لطمه می زند و من از تهیه کنندگان محترم خواهش می کنم که به همه مشاغل سینمایی به دیده احترام بنگرند. استقلال خانه سینما با تشکیل سازمان نظام سینمایی میسر می شود محمدمهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما به عنوان آخرین سخنران این گردهمایی به ارائه گزارش عملکرد سالانه خانه سینما پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود گفت : همه ما کم و بیش با آسیب های آشکار سینما آشنا هستیم و لازم است تا با گردهمایی و مشورت بیشتر اصناف در جهت شناخت و درمان آن بکوشیم. وی ضمن اشاره به کاستی های بخش دولتی در حمایت و هدایت سینما تصریح کرد که نباید همه مشکلات را به گردن دولت بیاندازیم و از پذیرش مسولیت های حرفه ای و صنفی خودمان شانه خالی کنیم. ما برای رسیدن به استقلال حرفه ای باید بیش از آنکه از وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت سینمایی انتظار داشته باشیم باید خودمان تلاش کنیم تا با همفکری هم به راه کارهای برسیم که هرچه بیشتر و عملی تر هویت و استقلال حرفه ای جامعه اصناف سینمایی را تضمین کند.وی ادامه داد:یکی از این راهکارها، تعریف روشن و دقیق از مطالبات و نیازهای صنفی است تا بتوانیم در طرح مسائل خود و دفاع از اعتبار صنفی پاسخ علمی و معتبر به مراجع قانونی و رسمی بدهیم. عسگرپور در ادامه به نتایج نیازسنجی انجام شده از 23 صنف خانه سینما اشاره کرد و گفت: نتایج بدست آمده به ترتیب الویت 1-امنیت شغلی ،2- مسکن و بیمه اجباری و بیکاری ،3- فعالیت آموزشی و حرفه ای به عنوان مهمترین نیازهای صنفی اعضای اصناف سینما شناخته شده است. وی همچنین به آیین نامه پیمان جمعی کار (مروت نامه) اشاره کرد و افزود که تا حدود زیادی می تواند خلاء قانونی و حقوقی در حوزه سینما را جبران کند. وی ضمانت اجرایی این مروت نامه را در درجه اول منوط به همکاری تهیه کنندگان و خود دست اندرکاران سینما دانست و اضافه کرد که متاسفانه منافع اقتصادی موجب شده است تاکنون همدلی و همکاری لازم میان تهیه کنندگان با سایر نیروها و منابع تولید بر سر اجرای این مروت نامه شکل نگیرد. مدیر عامل خانه سینما با انتقاد از خلاء و نبود قواعد و تعاریف قانونی و رسمی در حوزه سینما و محدود شدن آن به چند آیین نامه محدود و سلیقه ای گفت : تنها جایی که حضور خانه سینما در تصمیمات به عنوان نمایندگان سینما به رسمیت شناخته شده شورای صدور پروانه فیلمسازی (پروانه ساخت) است که دو نماینده از خانه سینما می توانند درآن حضور داشته باشند که این کار هم محصول تلاش و همت مرحوم سیف الله داد بود.(یادش پر آوازه باد) عسگرپور در بخش دیگری از گزارش خود به گزاره هایی از مفاد سازمان نظام سینمای اشاره کرد و اقداماتی را که تا کنون در راستای تحقق این ساختار جدید انجام شده به طور اجمالی برشمرد. وی در همین خصوص از طرح جامع نظام اطلاعاتی اصناف سینمایی که به صدور و اداره کارت نظام سینمایی منجر شده است رو نمایی کرد و افزود در مرحله نخست برای 2000 نفر از اعضای پیوسته خانه سینما کارت نظام سینمایی صادر شده است وی گفت: صدور این کارت مقدمه ای است برای تحقق آن پیمان نامه جمعی کار که بتوانیم در مناسبات صنفی و حرفه ای تولید با مراکز و نهادهای دولتی و میان خودمان ، روشمند و شفاف و شرافتمندانه عمل کنیم. وی تصریح کرد : در صورت تصویب "پیش نویش قانون تشکیل سازمان نظام سینمایی و حمایت از حقوق آثار سینمایی" ، مناسبات اقتصادی اصناف با پروژه های سینمایی و مراکز دولتی ، ساماندهی می شود و از سوی دیگر پیگیری حمایت از حقوق مادی و معنوی مالکان اثار نیز تضمین می گردد و تصویب این پیش نویس به سود همه اصناف سینمایی است. مدیر عامل خانه سینما در ادامه افزود : در سال گذشته 2800 نفر از اعضا تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند و 2040 نفر بیمه عمر و حادثه شدند و 2700 نفر تحت نظام بیمه تکمیلی درمان قرار گرفتند. وی توضیح داد که بانک فیلمنامه خانه سینما در خردادماه به بانک آثار سینمایی تبدیل می شود تا همه آثار موثر در تولیدات سینمایی را ثب و حمایت کند. عسگرپور یکی از موفقیت های صنفی خانه سینما در سال 88 را عملکرد کمی و کیفی شورای صنفی نمایش دانست و از طرح اکران اذان تا اذان در ماه رمضان به عنوان یک طرح موفق در بخش اکران و نمایش یاد کرد. وی همچنین از موفقیت دیگر خانه سینما در سال گذشته حضور پررنگ در مجامع بین اللملی سینما را عنوان کرد و افزود : در سالهای گذشته صرفا با مساعدت بنیاد سینمایی فارابی این امکان فراهم می شد اما اکنون خانه سینما با سایت و خبرنامه ماهانه انگلیسی خود در مجامع وجشنواره های معتبر جهانی ، شناخته شده و صاحب کرسی است و از جایگاه قابل قبولی برخوردار است. وی دریافت نمایندگی ثبت isan را نمونه ای دیگر از این موفقیت ها در سال گذشته دانست و اظهار داشت: این موسسه با اعطای شماره جهانی به مواد و تولیدات سمعی و بصری، مثل شماره شابک در کتاب می ماند که برای آثار صوتی و تصویری هویت و شناسنامه جهانی صادر می کند و در مجامع دارای کارکرد حق کپی می تواند موثر باشد. محمد مهدی عسگرپور در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای سینما و خانواده سینما تبراز امیدواری کرد که امسال با توجه بخش حاکمیت به موضوع امنیت شغلی و تامین اجتماعی شاهد تاسیس صندوق بیمه َبیکاری سینماگران باشیم. نگارنده: سید رضا صائمی
|