اخبار
| جشنواره فیلم کن (گزارش از نزدیک2) |
حضور کشورهای اسلامی در جشنوارهی فیلم کن
کشورهای اسلامی و همسایگان ایران حضور پر رنگی در جشنوارهی کن امسال دارند. این کشورها در قالب شرکتهای مختلف تولید و توزیع فیلم و همچنین سازمانهای سینمایی، به معرفی و توزیع آخرین آثار ساخته شده و همچنین تواناییهای سینماگران خود و جاذبههای طبیعی مناسب برای فیلمبرداری و ساخت فیلم میپردازند.
کشور قطر بهصورت متمرکز و با هدایت انستیتو فیلم قطر در بازار فیلم حضور یافته است. عمدهی فعالیت این سازمان سینمایی در جهت ارتقا و آموزش هنر سینما در قطر ومنطقه برنامهریزی شده و همچنین از سال گذشته با همکاری جشنوارهی فیلم ترایبکا، جشنوارهی سالانهی ترایبکا را در قطر برگزار میکند که دومین دورهی آن به مدت پنج روز در ماه اکتبر ۲۰۱۰ برگزار خواهد شد. در کنار این، انستیتو فیلم قطر با کمک بنیاد سینمای جهان – که به منظور حمایت و تبلیغ فیلمهای ارزشمنده مغفول مانده در عرصهی جهانی توسط مارتین اسکورسیزی تاسیس شده – به حمایت از آثار مهم سینمایی در منطقه میپردازد. این همکاری که چهارمین سال خود را پشت سر میگذارد باعث شده تا این مرکز سینمایی به گنجینهی ارزشمندی از فیلمها و کتابهای سینمایی دسترسی داشته باشد و از این طریق به اعتلای دانش و تواناییهای سینماگران قطری کمک کند. براساس آمار منتشره، در سال ۲۰۰۸ نزدیک یه یک میلیون و پانصدهزار بلیت در سینماهای قطر به فروش رفته است. این کشور ۳۷ سالن سینما دارد که میانگین قیمت بلیت آنها ۸.۸۵ دلار است.
امارات متحدهی عربی دیگر کشور مسلمانیست که با تبلیغات گسترده در جشنواره حضور یافته است. وزارت فرهنگ این کشور با تبلیغات گسترده برای دو جشنوارهی نوپای ابوظبی و دوبی، توجه بسیاری از سینماگران بینالمللی حاضر در کن را به خود جلب کرده است. علاوه بر این، سازمان سینمایی ابوظبی نیز با حضور در بخش سازمانهای سینمایی بازار، تصویر جامعی از صنعت سینما در امارات ارائه میدهد. در سال ۲۰۰۸ مجموع فروش سالیانه سینماهای این کشور به رقم ۷۴ میلیون دلار رسید که از این نظر رتبهی اول را در منظقه داراست. در این سال نزدیک به ۸.۸ میلیون بلیت در سینماهای امارات فروخته شده که قیمت متوسط آنها ۸.۵ دلار است. در این کشور ۲۳۶ سالن سینما وجود دارد.
ترکیه همسایه غربی ، نیز با رشد سریع خود تبدیل به یکی از مراکز سینمایی مهم در منطقه شده است. میزان تولید فیلم سالیانهی این کشور در سال ۲۰۰۴ به ۱۸ فیلم میرسید که در سال ۲۰۰۹ این تعداد به رقم ۶۹ فیلم رسیده است. وزارت فرهنگ ترکیه با برپا کردن پاویون اختصاصی این کشور در بخش سازمانهای سینمایی بازار کن، علاوه بر فراهم آوردن مکان مناسبی برای دیدار سینماگران ترک با همتایان بینالمللیشان، به معرفی تمامی فیلمهای عرضه شده از کشور ترکیه پرداخته و شرایط برقراری ارتباط میان فیلمسازان این کشور و دیگر کشورها را تسهیل میکند. در سال گذشتهی میلادی نزدیک به ۳۷ میلیون بلیت سینما در این کشور ۷۱ میلیون نفری به فروش رفته که با میانگین قیمت ۵.۳۷ دلاری بلیت سینما، مجموع فروش سال آن به ۱۹۸ میلیون دلار میرسد. در ترکیه ۱۵۷۵ سالن سینما وجود دارد که ۲۴.۸ درصد آنها بهصورت پردیسهای چند سالنهی سینماییست. در سال ۲۰۰۹، پنجاه و نه سالن سینمای سه بعدی نیز در این کشور به بهرهداری رسیده است.
پرچم لبنان نیز با حضور بنیاد سینمایی لبنان در بازار کن برافراشته شده است. این بنیاد یک نهاد خصوصی غیرانتفاعیست که در فوریه ۲۰۰۳ تاسیس شده و با حمایت از خلق و عرضهی سینما در لبنان، به ارتقای این هنر میاندیشد. این موسسه در کنار این فعالیتها، به برپایی دورههای آموزشی کوتاه مدت و سمینارهای تخصصی نیز اهتمام میورزد. جدیدترین پروژهی این موسسه، تکمیل کردن فیلمنامهی یک فیلم اپیزودیک به شیوهی کارگاهی و ورکشاپی بوده که پنج کارگردان این فیلم نیز با حضور در کن، با علاقمندان و فعالان سینما دیدار میکنند. بنیاد سینمای لبنان از سال ۲۰۰۵ هر ساله در بازار کن غرفه داشته و در کنار آن، با حضور در جشنوارههای دوبی و قاهره، حوزهی فعالیتهایش را در منطقه گسترش داده است. سینمای لبنان در سال گذشتهی میلادی بالغ بر ۱۲.۲ میلیون دلار درآمد داشته است که این مبلغ از طریق فروش ۲ میلیون بلیت به قیمت متوسط ۶.۶۵ دلار عاید شده است.
بازار فیلم کن، تا بیست و یکم ماه مِی در کنار جشنوارهی فیلم کن برپاست و سازمانها و شرکتهای سینمایی میزبان علاقمندان و فعالان این هنر از سراسر دنیا هستند.یادآوری می شود ایران نیز با 14 سازمان وشرکت سینمایی در این جشنواره و مجمع جهانی سینما حضور دارد.امسال نیز خانه سینما هم چون سال گذشته با توزیع بروشور و کاتالوگ و تهیه خبرنامه الکترونیک انگلیسی در معرفی سینما و فیلمسازان ایرانی در این همایش بزرگ سینمایی حضور دارد.
|