اخبار
| چهره پردازی در مجموعه لاست و بیست و چهار ترجمه شده از مجله مک آپ |
چهره پردازی در سه مجموعۀ تلویزیونی " گمشده" (Lost)، "بیست و چهار" ( 24) و " خون واقعی" (True Blood)
ترجمه شده از مجله مک آپ
مترجم گلنار یار محمد
گل ولای کار کردن روی مجموعۀ تلویزیونی که دائماً بین مقاطع زمانی مختلف عقب و جلو می رود، برای هر کسی که سرپرست یک تیم چهره پردازی (گریم) است می تواند به لحاظ سازماندهی به کابوسی بدل شود. کافی است از استیو لاپورت بپرسید، کسی که به تازگی روی آخرین سری از مجموعۀ گمشده، در محل فیلمبرداری آن در هاوایی کار می کند. او می گوید: " از نظر حفظ یکدستی گریم ها، این کار دشوارترین کاری است که تا به حال انجام داده ام. دائماً از همه چیز عکس می گیرم چون اغلب مجبور می شویم به عقب برگردیم و کتابچه [های ثبت اسناد فیلم] را نگاه کنیم تا ببینیم قبلاً کاری چه طور انجام شده و کار جدید را با آن تطبیق دهیم. شاید دو سال دیگر ناچار شوم یک نوع گریم [جراحت ] خاص را دوباره روی کسی (یا چیزی) انجام دهم که خیلی وقت پیش از آن [در فیلم] بهبود یافته و حذف شده است." لاپورت برای آن که بتواند ازعهدۀ گریم گروه عظیم بازیگران گمشده برآید، گروهی ثابت از هنرمندان چهره پرداز گرد آورده است که می توانند وضعیت گریم تک تک بازیگران را به خوبی کنترل کنند. لاپورت می گوید: " ما چند نفر داریم که بیشترین حجم کاری ما روی آن ها متمرکز شده است، مثل مایکل اِمرسن یا جاش هالووِی و مَتیو فاکس که سه بازیگر اصلی سریال اند و یا حتی هنری یان کیوسیک که نقش دِسموند را بازی می کند. چهرۀ متیو نیاز به گریم زیادی ندارد، اما او از آن نوع آدم هایی است که وقتی کار می کند نمی شود مزاحم اش شد، پس باید بدانیم کی وارد عمل شویم." " جاش همیشه کتک می خورد، و شخصیت دِسموند یک روز ریش دارد و روز دیگر ندارد، که برای ما معنی اش این است که باید زیر باران در جنگل با ریش مصنوعی بدود. درست است که من باید کار گریم سه شخصیت دیگر را هم انجام بدهم، اما چند نفر دیگر را هم دارم که می توانند به راحتی همان گریم ها را در حدی که من می توانم انجام دهم اجرا کنند، و به این ترتیب بازیگران هم به همان اندازه با کار راحت اند." تنها بینندگان نیستند که جزئیات عمدۀ طرح داستان گمشده برای ایشان به صورت رازی پنهان نگاه داشته می شود، لاپورت می گوید: " عملاً فقط فیلمنامۀ یک قسمت را جلوتر از وقت به من می دهند، واگر خیلی شانس بیاورم ممکن است فیلمنامۀ کامل را سه روز قبل از شروع قسمت جدید دریافت کنم. بعضی وقت ها به جلسۀ تولید فیلم که یک روز پیش از آغاز فیلمبرداری تشکیل می شود می روم، و فیلمنامۀ جدیدی به من می دهند. [قبل ازآن ] برای ما تیزرهای تبلیغاتی کوتاهی می فرستند که سیناپس خیلی کوتاه و سریعی از فیلمنامه به دست می دهد و من خیلی از اطلاعاتم را برآن اساس تنظیم می کنم، و بعد فیلمنامه ای به من می دهند که تمام سکانس هایی که قبلاً دیده ام درآن حذف شده، یا از طرحی حرف می زنند که درنهایت وقتی قسمت جدید بیرون می آید تبدیل به [پروژۀ] عظیم و پرجزئیاتی می شود، بنابراین کار واقعاً غافلگیرانه است." خون هروقت بازرسِ ویژۀ سی.تی.یو جک باوئر (کایفر ساثرلند) روز سختی درپیش دارد، کلاً به دی مانسانو بستگی دارد که شرایط را برای چنین روزی آماده کند. مانسانو که از روز اول فیلمبرداری مجموعۀ 24 سرپرست بخش چهره پردازی بوده است، بازیگران 24 را از شکنجه گرفته تا آلودگی رادیواکتیو تحت هر وضعیت دشواری گریم کرده است. وقتی فصل نهم 24 در ژانویه روی آنتن برود، تماشاگران متوجه حداقل یک تغییر عمده نسبت به اولین قسمت سریال خواهند شد. مانسانو می گوید: " ما دراصل این فصل از سریال را بین ساعت چهار و پنج بعدازظهر شروع کرده ایم، درحالی که معمولاً فیلمبرداری را از صبح زود شاید 7 صبح شروع می کنیم و تا 6 صبح روز بعد ادامه می دهیم. اما امسال داستان در چهار بعدازظهر شروع می شود چون نیمروز است، همه سرو وضع خوبی دارند، اما تا شب اوضاع بدتر و بدتر می شود. این فصل از سریال ما تصادف ماشین داریم و بازیگران زخمی می شوند، و یک عدۀ جدید آدمکش به داستان اضافه شده اند، به همین دلیل برای این گروه خالکوبی های متفاوتی درنظر گرفته ایم. دراین سریال آدمها همیشه درحال کتک خوردن و شکنجه شدن اند، بنابراین هرسال باید تحقیقات جدیدی بکنیم و دربارۀ سر و وضع بازیگران به نتایج جدیدی برسیم. من معمولاً تحقیقات پزشکی انجام می دهم و در اینترنت هم جستجو می کنم و نتیجه را دراختیار تهیه کننده می گذارم، اما مسلم است که ما نمی توانیم صحنه های بیش از حد دلخراش نشان دهیم چون شبکه [پخش کننده سریال] هیچ وقت با آن موافقت نمی کند، پس حاصل کار باید چیزی باشد که نگاه کردن به آن زیاده سخت یا آزاردهنده نباشد، زیرا این یک مجموعۀ تلویزیونی است و باید همیشه این نکته را درنظر داشته باشیم و افراط نکنیم." البته بدیهی است که در مجموعه ای که ظرف بیست وچهارساعت رخ می دهد، حفظ تداوم و یکدستی بسیار مهم است. مانسانو می گوید: "همیشه باید یادمان بماند که داستان در یک روز اتفاق می افتد، پس اگر بازیگری مثلاً کبودی داشته باشد، باید با همان رنگ وشکل حفظ اش کنیم. معمولاً سعی می کنیم درشروع داستان بازیگر کبودی یا بریدگی خاصی نداشته باشد چون اگر کتک بخورد باید کبودی ها و زخم ها را به همان شکل نگه داریم." با آنکه خانم مانسانو نزدیک به یک دهه درساخت سریال بیست و چهار شرکت داشته، همچنان نسبت به قسمت های جدید مجموعه اشتیاق بسیار نشان می دهد. می گوید: " مسیر داستان درفصل جدید شگفت انگیز است، اخیراً بخش هایی از آن را برای گروه تولید نمایش دادند و به نظر می رسد فیلم بی نظیر باشد. فکر می کنم کسانی که آن را تماشا کنند هرگز باقی داستان را از دست نخواهند داد چون بسیار نفس گیر است!"
خون آشام ها خون آشام ها امروزه به موضوع تجاری عمده ای [درصنعت سینما] تبدیل شده اند، اما مجموعه ای که در نقدهای فیلم، پیشتاز این گونه داستان هاست، مجموعۀ داستان های فراواقعی از اچ. بی. او است به نام "خون واقعی"، که دربارۀ پیشخدمت کافه ای اهل لوییزیانا است که قدرت تله پاتی [برقراری ارتباط فکری از راه دور] دارد و در دنیای واقعی خون آشام ها گرفتار می شود. فصل سوم این مجموعه در دسامبر و تحت نظارت سرپرست بخش گریم، بریجِت مایِر اّلیس و با همکاری دَن رابرت تولید می شود، او مسوولیت نظارت بر روند چهره پردازی و جلوه های چهره پردازی را برای شرکت مَسترز اِف.ایکس به عهده دارد. رابرت می گوید: " با توجه به آنچه تا کنون دیده ام، به نظر می آید فصل سوم [به لحاظ جلوه های بصری] بسیار گسترده تر از فصل های قبلی است. نمی دانم تا کجا می شود دراینباره صحبت کرد، اما قطعاً می شود گفت به لحاظ چهره پردازی، جلوه های بصری دراین مجموعه بسیار هیجان انگیز و چشم گیراست و قطعاً گریم های خونینی خواهید دید. به نظر می آید در هر فصل جدید از این مجموعه صحنه های خونین تری داریم، اما نمی خواهم کسی تصور کند قراراست حمام خون راه بیندازیم، چون واقعاً موضوع فیلم این نیست. مهمترین تغییر درحیطۀ شخصیت های فیلم این است که داستان به "بون تمپز" باز می گردد، بنابراین می خواهیم کاملاً مطمئن شویم ظاهر صحنه ها شبیه به خانه های لوییزیانایی از کار درخواهد آمد. نمی دانم کسی به این نکته توجه کرده یا نه، اما مهمترین چیز برای ما این است که مطمئن شویم آدمها ظاهری درخشان و مرطوب دارند طوری که انگار هوا گرم و شرجی است، درحالیکه خون آشام ها همیشه چهرۀ ماتی دارند. انجام این کار مشکلات خودش را دارد، مثلاً وقتی برای فیلمبرداری به لوییزیانا می رویم، خون آشام ها نباید عرق کنند، اما این جا (در لس آنجلس) وقتی هوا سرد می شود ناچاریم به صورت آدمها اسپری بزنیم [که عرق کرده به نظر برسند]. بنابراین همیشه نکات کوچکی مثل این هست. امسال شخصیت های جدیدی هم در مجموعه خواهیم داشت، و من دراینمورد واقعاً هیجان زده ام."
|