Skip Navigation Links

            اخبار

تقدیر از سه سینماگر / عمارت مسعودیه میزبان جشن سینمای ایران می‌شود



 

پانزدهمین جشن سینمای ایران 25 شهریورماه در عمارت مسعودیه برگزار خواهد شد و در مراسمی از سه سینماگر و یک مدیر سینمایی تقدیر می شود.

دومین نشست خبری کیومرث پوراحمد دبیر و مازیار میری مدیر اجرایی پانزدهمین جشن سینمای ایران دوشنبه 24 مردادماه با حضور اهالی سینما در خانه سینمای ایران برگزار شد.

حذف دو فیلم از داوری‌ها

پوراحمد در ابتدای سخنان خود در مورد دو فیلمی که از داوری‌های جشن کنار گذاشته شدند،‌ اظهار داشت: «دو فیلم سینمایی «پاداش»‌ کمال تبریزی و «خانه پدری»‌ کیانوش عیاری به دلیل درخواست صاحبان آثار از داوری جشن کنار گذاشته شد. دلیل این اقدام در نظر گرفتن شرایط خانه سینما از سوی صاحبان فیلم‌ها بوده است.»

آغاز داوری فیلم کوتاه

میری با اشاره به آثاری که به بخش‌های مختلف جشن سینمای ایران رسیده، گفت:‌ »داوران فیلم‌های بلند سینمایی مرحله اول کار خود را به پایان رسانده‌اند. در بخش مستند از 328 فیلم رسیده به دبیرخانه جشنواره 28 فیلم داوری می‌شود. در بخش کوتاه از 349 فیلم 51 فیلم انتخاب شده است و در بخش انیمیشن از 107 فیلم ارسال شده به دبیرخانه جشنواره 29 اثر برای داوری انتخاب شده‌اند. "

او ادامه داد: «در بخش فیلم‌های بلند سینمایی 85 فیلم ارائه شد. که محله نهایی داوری‌های این بخش با اضافه شدن 28 نفر دیگر به اعضای داوران آغاز خواهد شد. این بخش از داوری‌ها از پنجم شهریورماه آغاز می‌شود.» میری تاکید کرد که دو فیلم «شیرین» و «کپی برابر اصل» به کارگردانی عباس کیارستمی در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمده بود.

نامه افخمی پذیرفته نشد

پوراحمد در مورد درخواست بهروز افخمی برای داوری نشدن «فرزند صبح» گفت:‌ «تهیه‌کننده به عنوان صاحب اثر درخواست حضور این فیلم را در جشن داده است. آقای افخمی حق دارند تا درخواست کنند فیلمشان در بخش کارگردانی داوری نشود.»

میری نیز تاکید کرد اگر فیلم «فرزند صبح» در بخش کارگردانی نامزد شود افخمی می‌تواند درخواست کند نامش از میان نامزدها خارج شود.

داوری آکادمیک

پوراحمد در مورد شکل داوری‌ها در جشن سینمای ایران گفت: ‌«من معتقدم شیوه داوری جشن سینما اشکال دارد و هیئت مدیره باید تدبیر کند تا به شکل یک آکادمی کامل این داوری انجام شود، به هر حال در داوری صنفی همه همدیگر را می‌شناسند و ممکن است گاه مشکلاتی بین افراد وجود داشته باشد که شاید در داوری‌ها تاثیر بگذارد. اما اگر به نوع داوری آکادمیک برسیم دیگر مشکلی اینچنین وجود نخواهد داشت.»

میری نیز در مورد داوری‌های جشن گفت:‌«اسامی بسیار معتبری همانند ناصر تقوایی،‌ رخشان بنی‌اعتماد و منوچهر محمدی و چهره‌های دیگر در میان داوران ما حضور دارند. این داوران به جشن‌ها و جشنواره‌های دیگری هم دعوت می‌شوند وبه ندرت حضور می یابند. مقایسه میان داوران جشنواره فیلم فجر در دو سه سال اخیر و جشن خانه سینما اهمیت داوری‌های ما را نشان می‌دهد.»

جشن در عمارت مسعودیه

مازیار میری زمان برگزاری پانزدهمین جشن سینمای ایران را 25 شهریور ماه و در عمارت مسعودیه واقع در میدان بهارستان اعلام کرد.

به گفته پوراحمد این محل قبل از انقلاب به وزارت فرهنگ که وزارت آموزش و پروش بوده، تعلق داشته است.

تجلیل‌های جشن

در این دوره از جشن سینمای ایران چهار چهره مورد تقدیر قرار می‌گیرند. جایزه ویژه سیف‌الله داد به علیرضا زرین مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تعلق می‌گیرد و کمال تبریزی، داود رشیدی و مسعود بهنام تقدیر خواهند شد.

پوراحمد در مورد زرین گفت:‌ »زرین در سال‌های اول انقلاب در کانون مشغول به کار شد و برخلاف معاون امور سینمایی آن زمان که فیلم‌ها را آتش می‌زد،‌ از سینماگرانی همانند بهرام بیضایی،‌ امیر نادری و عباس کیارستمی حمایت کرد و آثاری همانند «باشو غریبه کوچک»‌ در آن زمان ساخته شد.»

پوراحمد از مسعود بهنام به عنوان نخستین صدابردار سرصحنه نام برد و گفت:‌«او امکانات صدای دالبی را به ایران آورده و استودیوی خود را در اختیار صداگذاران می‌گذارد تا با تکنیک بالای موجود در آنجا کار کنند که این امکان خوبی برای سینماست.»

او همچنین از رشیدی به عنوان بازیگری سرشناس نام برد که بسیار از او آموخته و از همراهی پیوسته کمال تبریزی در شرایط کنونی خانه سینما تقدیر کرد.

مراسم بزرگداشت‌ها 21 شهریورماه برگزار می‌شود و جشن‌های کوتاه، انیمیشن و مستند در تاریخ‌های 8، 12 و 15 شهریورماه برگزار خواهد شد.

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
 
 
   
     
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio