Skip Navigation Links

            اخبار

نگاهی تطبیقی به برگزیدگان کارگردانی و فیلمنامه جشنواره فیلم فجر و جشن سینمای ایران



 
در سه گزارشی که پیش از این در باره جشن سینمای ایران منتشر شده در خصوص تاریخچه جشن،بهترین فیلم و بازیگری مطالبی در اختیار علاقمندان قرار گرفت. در این گزارش نگاهی تطبیقی به برگزیدگان کارگردانی و فیلمنامه جشنواره فیلم  فجر و جشن سینمای ایران خواهیم داشت.

در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین کارگردانی بر روی شانه های اصغر فرهادی برای ساخت چهارشنبه سوری نشست و در بخش فیلمنامه نیز دو دیپلم افتخار به آهستگی (پرویز شهبازی) و به نام پدر (ابراهیم حاتمی‌کیا) اهدا شد. اما داوران دهمین جشن سینمای ایران در بخش کارگردانی با داوران فجر هم عقیده بودند به طوریکه تندیس بهترین کارگردانی را به اصغر فرهادی برای چهارشنبه سوری اهدا کردند اما در بخش فیلمنامه، تندیس بهترین فیلمنامه به فرید مصطفوی و ابوالحسن داوودی برای تقاطع اهدا شد.

در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجرهیات داوران در بخش کارگردانی دو جایزه به محمدحسین لطیفی برای کارگردانی روز سوم و امیرشهاب رضویان برای کارگردانی مینای شهر خاموش اهدا کرد و در بخش فیلمنامه نیز رخشان بنی اعتماد، فرید مصطفوی، محسن عبدالوهاب و نغمه ثمینی برای نگارش فیلمنامه خون بازی سیمرغ بلورین دریافت کردند.اما داوری های فیلمنامه و کارگردانی یازدهمین جشن سینمای ایران در نوع خود جالب توجه بود و رخشان بنی اعتماد که از جشنواره فیلم فجر به طور مشترک سیمرغ فیلمنامه را گرفته بود این بار در جشن سینمای ایران به طور مشترک با محسن عبدالوهاب برای کارگردانی خون بازی تندیس شایستگی گرفت و تندیس فیلمنامه نیز به کیومرث پوراحمد و حبیب احمدزاده برای فیلم اتوبوس شب رسید.

اما داوران بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ های بلورین خود را در بخش کارگردانی بر روی شانه مجید مجیدی برای آواز گنجشک ها و در بخش فیلمنامه بر روی شانه های سیدرضا میرکریمی و شادمهر راستین برای به همین سادگی نشاندند و داوران دوازدهمین دوره جشن سینمای ایران نیز تندیس شایستگی کارگردانی خود را به بهمن فرمان آرا  برای فیلم خاک آشنا و تندیس بهترین فیلمنامه را به محمدعلی باشه آهنگر و محمدرضا گوهری برای فیلم  فرزند خاک اهدا کردند.
 در جشنواره بیست و هفتم فیلم فجراصغر فرهادی که با فیلمش نماینده سینمای ایران در جشنواره برلین بود پس از کلی نامه نگاری سرانجام با وساطت رئیس جمهور مجوز حضور درجشنواره را بدست بیارود،توانست برای کارگردانی درباره الی سیمرغ بلورین کسب کند و ابوالحسن داوودی و فرید مصطفوی هم در همکاری دوباره خود پس از تقاطع برای نگارش زادبوم سیمرغ بهترین فیلمنامه را گرفتند و واروژ کریم مسیحی هم برای نگارش تردید سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی را گرفت.اما سیزدهمین جشن سینمای ایران که به دلیل حوادث اجتماعی ناشی از انتخابات تنها به برگزاری 3 نکوداشت اختصاص داشت و داوری برای سینمای ایران رخ نداد.

در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر ابراهیم حاتمی کیا که پس از سرو صدای زیاد و رفع توقیف 5 ساله به رنگ ارغوان این فیلم را به فجر آورده بود توانست سمیرغ بهترین کارگردانی را دردست بگیرد و همایون شهنواز و شهرام اسدی هم برای فیلمنامه شب واقعه سیمرغ گرفتند. اما در سوی مقابل چهاردهمین داوران جشن سینمای ایران که سایه درباره الی به شدت روی داوری جشن سنگینی می کرد تندیس بهترین کارگردانی را به اصغر فرهادی برای فیلم سینمایی «درباره الی» و بهترین فیلمنامه را به جلیل سامان برای فیلم سینمایی «وقت بودن» (زندگی) اهدا کردند.
اما در فاصله کمتر از یک ماه تا برگزاری جشن پانزدهم سینمای ایران در بیست و پنجم شهریورماه باید منظر ماند ودید داوران جشن سینما تا چه اندازه با داوران جشنواره فجر در اهدای سیمرغ های بلورین بهترین فیلمنامه و کارگردانی به اصغر فرهادی برای جدایی نادر از سیمین هم عقیده اند.

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
 
 
   
     
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio