Skip Navigation Links

            اخبار

نظرات داوران و برگزیدگان دوره های پیشین جشن سینمای ایران (13) فرشته جغتایی : جشن سینما ی ایران بهترین ها را انتخاب می کند



 

فرشته جغتایی مستند ساز سینمای ایران در گفت و گو با سایت خانه سینما  در مورد برگزاری و کارکرد جشن سینمای ایران در مدت برگزاریش عنوان کرد : در طول سال جشنواره های متعدد سینمایی در ایران برگزار می شود که هر کدامشان کارکردهایی دارند و سیاست های برگزار کنندگانشان را دنبال می کنند . مهم ترین ویژگی  جشن سینمای ایران  داوری بخش مستند و کوتاه توسط اهالی و کارشناسان همین عرصه است و نگاه یک بعدی و دیکته شده برگزار کنندگان در داوری های این جشن راهی ندارد و بهترین ها انتخاب می شوند .

 

سازنده چقدر دره من سرسبز بود در باره مستقل برگزار شدن بخش فیلم کوتاه و مستند گفت : یکی از اقدامات مثبت و درست جشن سینما که از در سه سال قبل رخ داد تفکیک برگزاری بخش های انیمیشن ، مستند و کوتاه بود . نکته ای که همه به آن اذعان دارند این مسئله است که بخش فیلم های داستانی و سینمایی در هر جشنواره برای مخاطبان از سایر بخش ها جذابیت بیشتری دارد و بقیه بخشها را در سایه قرار می دهد . این تفکیک و جدا شدن باعث می شود هر بخش به صورت مستقل در حد و اندازه اش دیده شود . در این چند ساله داوران خوب و کارشناسی این بخش ها را مورد قضاوت و ارزیابی قرار داده اند .

 

 این مستند ساز در بخش دیگر سخنانش ضمن اشاره به نمایش فیلمها در جشنواره ها عنوان کرد : نکته ای که به نظرم در جشن سینمای ایران  باید به آن توجه جدی شود این مسئله است که آثار فقط توسط هیات انتخاب و داوری دیده می شود و سایرین نمی توانند آثار منتخب جشن را ببینند . اگر جشن سینمای ایران  بتواند تمهیدی بیاندیشد که  فیلم های بخش های مختلف جشنواره دیده شوند به مراتب کارایی برگزاری جشن بیشتر خواهد شد . سینمای مستند و کوتاه مخاطبان بالقوه زیادی دارد که اکثر آنها در جشنواره ها مجال دیدن آثار کوتاه و مستند را پیدا می کنند .

 

جغتایی در مورد این پرسش که آیا دبیر جشن باید در دوران برگزاری جشنواره ثابت و بدون تغییر باشد متذکر شد : فکر می کنم شیوه اعمال شده درمورد انتخاب دبیر جشن سینما که هر ساله فرد خاصی را در نظر می گیرند شیوه مناسب تری باشد . هر دبیری موقعیت و ویژگی های خاص خودش را دارد و می تواند در برگزاری جشن موثر عمل کند . گوناگونی آرا و نظرات به پویایی جشن سینما کمک می کند . در هر صورت دبیر جشن باید آدمی باشد که تجربه کار در سینما  را داشته باشد و باصطلاح اهل هنر باشد . موقعی که دبیر جشن یک آدم غیر هنری باشد چگونه می تواند به مسائل مختلف جشن نظارت کامل و درستی داشته باشد . خوشبختانه در طول مدت جشن همه دبیران جشن سینما آدمهای سینمایی بوده اند .

 

وی در مورد حضور کیومرث پور احمد به عنوان دبیر جشن پانزدهم جشن سینمای ایران  گفت که انتخاب درست و خوبی بوده است . کیومرث پور احمد از کارگردان های باسابقه سینمای ایران است که به کلیت سینمای ایران اشراف دارد و می تواند در برگزار جشن موثر عمل کند و امیدوارم جشن پانزدهم به بهترین کیفیت ممکن انجام شود .

 

وی در بخش پایانی گفته هایش در باره اهمیت دریافت جایزه جشن سینما گفت : برایم این جایزه بسیار مهم تر از سایر جوایزی است که از سایر جشنواره ها به دست آورده ام .

 

 

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
 
 
   
     
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio