Skip Navigation Links

            اخبار

محمد مهدی عسگرپور: صنوف به طور مستقل پیگر کارهای صنفی خود باشند




پنجمین جشن مستقل انیمشین سینمای ایران با حضور سه نسل از انیماتورهای ایرانی و سینماگران سه شنبه شب در ایوان شمس برگزار شد.
به گزارش سایت خانه سینمای ایران در ابتدای این مراسم که اجرای آن را احمد عربانی از پیشکسوتان انیمشن برعهده داشت کیومرث پوراحمد دبیر جشن سینمای ایران از مازیار میری دبیر اجرایی جشن تشکر کرد و با اشاره به سابقه انیمیشن در ایران گفت:«قبل از انقلاب و قبل از تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی دو انیمیشن نازل در سینمای ایران  ساخته شد که نمی توان آنها را به حساب آورد بعد از انقلاب و با تغییر مدیریت کانون این تولیدات به صفر رسید و بعد فقط علیمراد با یک کارگاه کوچک قبل از بازنشستگی چند انیمیشن ساخت و دیگر هیچ. اما در این سال ها انیمیشن ایران به لحاظ کمیت رشد حیرت انگیزی داشته اما کیفیت به جز در چند انیمشن محدود  قابل اعتنا نیست.»
او ادامه داد:« نسل جوان انیمیشن دود چراغ نخورده و انیمیشن ساز شده است مضمون،لحن،طعم و رنگ و بوی ایرانی به شدت در انیمیشن های ما کمرنگ است بعد از 40 سال هنوز تصاویری از انیمیشن های زرین کلک، علی اکبر صادقی، احمد عربانی و.. در ذهن ما باقی مانده است . کاش آماری برای مقایسه مسافرانی که به دوبی و ترکیه می روند و مسافرانی که به شهرهای ایران  سفر می کنند وجود داشت  بعید  می دانم جوانان ایرانی دیوان غزلیات سعدی، عطار و یا رباعیات خیام را در کتابخانه شان داشته باشند و بعید  می دانم خیلی از جوانان  ایرانی ترانه های بنان، دلکش و.. را شنیده باشند و یا کتاب کوچه را داشته باشند. شاید هم بخشی از این اوضاع به دلیل شکل گیری دهکده جهانی مک لوهان وسیلاب سایت های اینترنتی و ماهواره باشد اما در این وانفسا انگار دولتمردان ما هم کارهای خیلی مهمتری دارند که بی توجه به ایرانی زدایی هستند . ما برای بازیافت رنگ و بوی ایرانی باید ایران را بشناسیم و با خرده فرهنگ های آن همراه و همدل باشیم.»
اسماعیل شرعی مدیر هماهنگی جشن گزارشی از برگزاری این د وره جشن سینمای انیمیشن ارائه داد و گفت:«پس از اعلام فراخوان 108 فیلم از موسسات دولتی، شرکت های خصوصی و فیلمسازان مستقل ارسال شد هیات انتخاب 7 نفره 29 فیلم را از این میان انتخاب کردند و 17 داور نهایی آرای خود را به مدیر هماهنگی و مدیر اجرایی جشن اعلام کردند  تا منتخبین نهایی مشخص شود.»
او مشخصه های بارز این دوره از جشن را حضور فیلم هایی از پیشکسوتان انیمیشن از جمله نورالدین زرین کلک و..، حضور بیش از پیش جوانان مستعد و شرکت بیشتر بخش خصوصی اعلام کرد و گفت از تعداد 108 فیلم شرکت کننده 36 فیلم با سرمایه دولتی و مشارکت بخش خصوصی و 72 فیلم با تهیه  کنندگی بخش خصوصی ساخته شده است.
شرعی خواستار تغییر آیین نامه جشن انیمیشن شد و توضیح داد:«بر اساس آیین نامه موجود فیلم های بلند، مستند ودانشجویی در یک گروه داوری می شوند که این کار داوران را هم دچار مشکل می کند لازم است برای رفع این نقیصه در آیین نامه جشن هر بخش به طور مستقل داوری شود.» او در پایان از کیومرث پوراحمد، مازیار میری، محمد مهدی عسگرپور، نورالدین زرین کلک، روانبخش صادقی و هیات مدیره انجمن انیمیشن تقدیر کرد.
در ادامه مراسم فیلم کوتاهی برای تقدیر از وجیه الله فرد مقدم پخش شد  و کیومرث پوراحمد و سعید  توکلیان برای اهدای تندیس آسیفا ایران به او روی صحنه آمدند. فرد مقدم از زرین کلک تشکر و جایزه اش را به او تقدیم کرد و گفت:« به اندازه یک بند انگشت شاگردی ایشان را کردم و زود استاد شدم حالا که سنم بالا رفته می فهمم که چه موهبتی را از دست دادم. اولین بار استاد کریمی من را با قواعد انیمیشن آشنا کرد و و محمد فیجانی فیلمبرداری انیمیشن را به من آموزش داد که امروز حال خوبی ندارند و دعا کنید که حالشان خوب بشود.»
او از جوانان خواست به استادان خود احترام بگذارند و  قد ر آنها را بدانند.
پوراحمد هم گفت:« آقای فرد مقدم از جمله فیلمسازانی بودند که عطر ایرانی بودن در آثارشان موج میزد.»
توکلیان هم از فرد مقدم به عنوان یکی از اولین اساتید خود  نام برد که کارهای آکادمیک  را در صدا و سیما تولید کرد.
در ادامه مراسم نیما مسیحا به همراه نوازنده پیانو قطعاتی را اجرا کرد.
محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما دیگر سخنران این مراسم بود. او در ابتدای صحبت هایش صبوری و متانت را از ویژگی های خانواده انیمیشن سینمای ایران برشمرد  و گفت:« هر سال عادت کرده ایم دور هم جمع شویم که خود این اتفاق بزرگ و خوبی است و می توانیم به هم خسته نباشید بگوییم و به هم انرژی بدهیم و از مظلومیت خانواده انیمیشن صحبت کنیم. واقعیت این است که دورهای مختلفی از انیمیشن را در کشور خودمان داشته ایم که آقای پوراحمد هم به آن اشاره کردند . انیمیشن تفاوت های زیادی با دیگر بخش و نهادهای صنفی خانه سینما دارد و آمال و آرزوهای خانواده آن با دیگر صنوف متفاوت است. در بعضی از صنوف مثل مستندسازان حتی بحث هایی مانند امنیت جانی مطرح است اما در انیمیشن نگرانی های دیگری مطرح است و این نوع گردهمایی ها به این دلیل است که به عنوان نهاد صنفی پیگیر اینگونه موضوعات باشیم.»
او ادامه داد:«اگر بنشینیم وکاری انجام ندهیم وضع روز به روز بدتر خواهد شد و نباید به این امید که روزی همه چیز بهتر می شود و مدیران انیمیشن را بهتر می شناسند کاری انجام ندهیم. چون سابقه این را نشان نداده است و روز به روز وضع بدتر می شود. ممکن است یک مدیر کل بیاید و مرکزی هم تاسیس شود همانطور که  سال هایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دوره طلایی را پشت سر گذاشت و گنجینه ای را برای نسل هایی بعدی  به جای نهاد. باید در این روزها از انرژی هم بهره ببرید وگرنه ممکن است در سال های بعد این اتفاق نیفتد.»
عسگرپور  با اشاره به مستقل بودن صنوف خانه سینما گفت: «خانه سینما مثل بعضی از نهادهای دولتی نیست که زیرشاخه داشته باشد. اینجا خانه سینما است که بخش های مختلف به صورت مستقل پیگیر موضوعات صنفی خود هستند. امیدوارم در حوزه انیمیشن از انرژی موجود در این صنف با حضور افراد خوشنامی که در آن هستند استفاده بهتری برای پیشبرد مسائل صنفی شود . نباید منتظر بود که بخش های دیگر کاری برای ما انجام دهند.»
مدیرعامل خانه سینما ابراز امیدواری کرد جشن مستقل انیمیشن ایران هرسال پربارتر برگزار شود.
در ادامه تندیس و دیپلم افتخار بهترین طراحی صدا با حضور مهرداد شیخان و علیرضا فرمانی به  محمدرضا علیمردانی و هوتن پورزکی برای انیمیشن «حیات وحش پالاگوس» اهدا شد.
کارن همایونفرو مهدی خرمیان تندیس و دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن را به پژمان خلیلی برای انیمیشن «زنی زیر یخ ها آواز می خواند» دادند و خلیلی هم از مریم خلیل زاده کارگردان و مهرشاد ملکوتی صداگذار این فیلم تشکر کرد.
در ادامه مراسم فیلم کوتاهی برای تقدیر از ابوالفضل رازانی پخش شد و فرهاد توحیدی و روانبخش صادقی برای اهدای تندیس آسیفا به این هنرمند روی صحنه آمدند. توحیدی به شوخی از مسوولان این جشن خواست در سال آینده در ساخت تیزر جشن از قیافه هنرمندان نسل های مختلف انیمیشن استفاده کنند.
در بخش دیگر تندیس و دیپلم افتخار بهترین لی اوت و فضا سازی به بهنام دلداده برای انیمیشن«بخش زایمان» اهدا شد.
مریلا زارعی برای اهدای تندیس بهترین متحرک سازی روی صحنه آمد و گفت:« با شعف ویژه ای در این مراسم شرکت کردم به دلیل اینکه از نسلی هستم که دوران کودکی و جوانی و الی آخر را با انیمیشن زندگی کردم. در دوران کودکی همیشه سعی می کردم مشق هایم را زودتر تمام کنم که کارتون ببینیم و الان هم هروقت حالم بد می شود به جای اینکه فیلم های سینمای ایران را نگاه کنم انیمیشن های ایرانی را می بینم. از استاد رازانی درس گرفتم که بی کار و بی اندیشه هیچی درست نمی شه. تندیس بهترین متحرک سازی به امین حق شناس برای انیمیشن «ایسم» اهدا شد.
در ادامه فیلم کوتاهی برای تقدیر از عبداله علیمراد پخش شد و کامیاب درویشی و گل محمدی برای اهدای تندیس او روی  صحنه آمدند. علیمراد  از اینکه در این جشن دوستان قدیمی خود را می بیند ابراز خوشحالی کرد و از خانه سینما برای برگزاری این جشن تشکر کرد.
گل محمدی از علیمردا به عنوان استاد راهنمای خود در دوران دانشجویی یاد  کرد و درویشی  با آرزوی سلامتی برای اساتید انیمیشن و انرژی بیشتر برای جوانان انیمیشن از مسوولات خواست انیمیشن را جدی بگیرند.
مسعود مهرابی و علیرضا گلپایگانی برای اهدای تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه انیمیشن روی صحنه آمدند و گلپایگانی از مهرابی به عنوان فردی نام برد که در دوران جوانی یکی از مشوقان او برای ادامه فعالیت بوده است. تندیس بهترین فیلمنامه به علی درخشی برای انیمیشن «حیات وحش پالاگوس» داده شد  و او هم از همکاران خود در ساخت این انیمیشن تشکر کرد.
بهروز غریب پور و علی اکبر صادقی برای اهدای تندیس بهترین کارگردانی روی صحنه آمدند. غریب پور با اشاره به ساخت انیمیشن های ایرانی در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گفت:« در آن سال هایی که  زمینه ای برای حضور انیمیشن در کانون پیدا شد مکتب ایرانی در جهان شناخته شده نبود من به همراه عباس کیارستمی، ابراهیم فروزش، سید حسین نیروند، علیرضا زرین و.... مکتب ایرانی را در انیمیشن پدید آوردیم. زمانی که انیمیشن «آزادی آمریکایی» در زاگرب درخشید این اتفاق افتاد و بسیار متاسفم که در این سال ها  کانون جشنواره انیمیشن برگزار می کند اما  انیمیشن نمی سازد. انیمیشن ایرانی در دل مردم جا گرفته و چیزی که در دل مردم جا گیرید را نه قدرت سیاسی و نه  زمان نمی تواند از بین ببرد.»
تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی  به نورالدین زرین کلک برای انیمیشن «بنی آدم»اهدا شد.
زرین کلک هم گفت:«دوران جایزه گرفتن من خیلی وقت است که گذشته  و دوران جایزه دادنم هم در شرف اتمام است. اما با همه اینها در این جشن فیلمم را شرکت دادم و از داشتن این جایزه بسیار خرسندتر از جایزه هایی هستم که از اکناف دنیا گرفتم برای اینکه این جایزه را کسانی به من دادند که یا فرزند من هستند یا فرزند فرزند من و این یعنی که هنوز رابطه من با نوه های خودم قطع نشده وو فاصله نسلی بین ما وجود ندارد.»
او از افرادی که این جشن را ترتیب داده اند و فرد مقدم که جایزه اش را به او داد،تشکر کرد.
در پایان مراسم سید رضا میرکریمی و پوراحمد تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم را به محمدابولحسنی برای انیمیشن «حیات وحش پالاگوس» اهدا کردند.
نیما مسیحا هم قطعه ای دیگر را به اجرا درآورد.


 

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
 
 
   
     
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio