Skip Navigation Links

            اخبار

با یادی از زلزله آذربایجان شرقی / مراسم رونمایی طرح معماری خانه هنر هریس در خانه سینما برگزار شد



دکتر ایوبی: سازمان سینمایی به حامیان اقدام خانه سینما می پیوندد


مراسم تشریح جزئیات طرح معماری خانه هنر هریس با حضور جمعی از سینماگران سرشناس، دست اندرکاران این پروژه و رئیس سازمان سینمایی در خانه سینمای ایران برگزار شد.
 این مراسم عصر سه شنبه 19 آذر ماه در تالار سیف الله داد برگزار شد. جمعی از اهالی خانه سینما با مدیریت پرویز پرستویی، سیدرضا میرکریمی و کمال تبریزی سال گذشته همزمان با زلزله آذربایجان، کمک های مردمی را برای سامان دادن به اوضاع مناطق آسیب دیده جمع آوری کردند، که در نهایت با همراهی امیر اثباتی و شادمهر راستین تصمیم به صرف این بودجه برای ساخت خانه هنری در شهر هریس گرفته شد.
پرستویی: خانه هنر هریس گام اول است
پرستویی به عنوان نخستین سخنران برنامه چگونگی شکل گیری این طرح را تشریح کرد: در تاریخ 21 مرداد سال 91 وقوع حادثه زلزله آذربایجان شرقی، اهر، ورزقان و هریس اتفاق افتاد. مدیریت خانه سینما، در شرایطی که فعالیت رسمی آن به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد وقت متوقف شده بود، تصمیم گرفت، جذب کمک مردمی به هموطنان آذری را، با کمک سینماگران و اعضای خانه سینما سازماندهی کند.
او ادامه داد: آقای فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما با من تماس گرفتند و من به اتفاق آقایان کمال تبریزی و سیدرضا میرکریمی، با تشکیل دادن ستاد با گروهی از سینماگران که تعدادی از آنان هم اکنون در این جا حضور دارند، مقابل سینمای آزادی که مثل خانه سینما در آن زمان تعطیل بود، مستقر شدیم و که این اقدام با استقبال خوب مردم مواجه شد. بعد از این مرحله بود که آقای امیر اثباتی از طرف هیئت مدیره خانه سینما به جمع ما اضافه شد.
بازیگر سرشناس سینمای ایران گفت: در تاریخ ششم شهریور ماه 91 اعضای ستاد با تعدادی از سینماگران، آقایان مازیار میری و رضا کیانیان و خانم رویا تیموریان، برای جذب کمک های مردمی واظهار همدردی با اهالی به تبریز و منطلقه زلزله زده اعزام شدیم. در نیمه شهریور با توجه به میزان کمک های نقدی و امکانات ویژه هنمندان، ستاد تصمیم گرفت یک مجتمع فرهنگی و هنری در منطقه بسازد.
او با اشاره به اسامی افرادی که در این طرح همراهی کردند، گفت: اوایل آبان ماه به همت آقایان بیژن صیفوری، هومن مرتضوی، و خانم سعیده لطفی نمایشگاهی از آثار هنرمندان تجسمی در گالری «سین» برپا کردند و عواید آن در اختیار ستاد قرار گرفت. کمک های مردمی به حساب اعلام شده و ادامه پیدا کرد، و موسسات مختلف، شرکت جندی شاپور شیراز با مدیریت مهندس ژرانی، ان.جی.او های مختلف چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور نیز ترجیح دادند کمک های خودر ا به اطمینان به گروه مرجع معتبری، مثل سینماگران بسپرند و در نتیجه کمک ها را در اختیار این ستاد قرار دادند.
این بازیگر ادامه داد: ستاد برنامه ریزی ویژه ای را برای تامین منابع گسترده تر، طراحی کرد  آقای شادمهر راستین هم مسئولیت این بخش را پذیرفت و همکاری خود را با این ستاد ادامه داد. جلسات هفتگی ستاد در ساختمان شماره 2 خانه سینما (خیابان وصال) به طور مرتب برگزار شد. با در نظر گرفتن توزیع امکات فرهنگی، و بافت جمعیتی منطقه، شهر هریس برای احداث مجتمع تعیین شد. ارتباط اعضای ستاد با فعالان کمک رسانی و معتمدان محلی در تبریز و هریس با آقایان دکتر ریاضی و زین الدین هریس نژاد ادامه پیدا کرد.
او گفت: در تاریخ هفتم آبان 91 با کمک اقای هریس نژاد موافقت آقای هریسچی برای در اختیار گذاردن قطعه زمینی به مساحت 2000 متر مربع برای پروژه کسب شد. ستاد راهکارهای حقوقی و قانونی را برای مسائل مالکیتی و مدیریتی پروژه با کمک آقای خندان وکیل خانه سینما بررسیکرد. مشکل اصلی منع فعالیت رسمی خانه سینما در این شرایط بود، آقای جلالی از همراهان اهل تبریز در این زمینه مشارکت و فعالیت های بی دریغ خود را شروع کردند که جای تشکر ویژه دارد.
پرستویی مراحل پیش روی را چنین بررسی کرد: 14 آذر 91 قرارداد واگذاری زمین در خانه سینما امضا شد. قرار بر این شد که موسسه ای برای احداث و بهره برداری از این مجتمع فرهنگی مورد نظر تاسیس و ساختار آن مبتنی بر هیئت امنایی مرکب از نمایندگان ستاد، و افراد بومی باشد و همچنین بر مدیریت بهره برداری توسط نیرووهای بومی تاکید شد. پس از قطعی شدن واگذاری زمین اقدام به دعوت از معماران علاقمند و توانا برای طراح پروژه کردیم. در مدیریت این مرحله، آقای مهرداد هاشم زاده، شادمهر راستین، فرامرز پارسی و خانم ژیلا نوروزی اعلام آمادگی کردند.
او ادامه داد: در تاریخ 12 دی ماه 91 حضور آریالایان مهندس بهشتی و تقی زاده و همکاری ایشان در مورد نحوه بررسی طرح ها و انتخاب طرح نهایی، که البته نه به شکل مسابقه بلکه در یک فضای تفاهم آمیز اداره شد. 23 بهمن 91 جلسه معرفی طراح ها و نظارت معماران برگزار شد. در تاریخ هشتم اسفند 91 به دلیل پاسخگویی مناسب، به عملکردهای مورد نظر، و برخورداری از ایده های ملی و بومی و متناسب بودن با شرایط منطقه طرح مهندس پارسی به اتفاق آرا انتخاب شد. دراینجا از تمامی معمارانی که طرح هایشان را ارسال کرده بودند تشکر می کنم.
پرستویی گفت: در اسفند 91 جلسات با بانک کارآفرین و بنیاد تات برای دریافت حمایت های مالی از طریق دکتر کاظمی دینان ادامه پیدا کرد. بررسی مجدد طرح، به منظور کاهش هزینه ها و تجدید نظر در ابعاد طرح انجام شد. در فروردین 92 جلسه بررسی راهکارهای اجرایی پروژه و تعیین پیمانکار برگزار شد. ستاد در ادامه سیاست اجرایی پروژه با کمترین هزینه و براساس همراهی نیروهای داوطلب و علاقمند و باتجربه در زمینه فعالیت های عمرانی مشابه، مذاکره با پیمانکاران را شروع کرد و سرانجام مذاکرات اولیه با مهندس ایوب موحدی پور آغاز شد.
او درباره دیگر همراهان پروژه گفت: اوایل تیرماه 91 شرکت هفت الماس برای کمک به پروژه از طریق اجرا سازه فلزی و تعهد هزینه ها به صورت کامل آمادگی خود را اعلام کردند. در ادامه جلسات با آقای هریس نژاد که با وقفه ای به عضویت شورای اسلامی شهر هریس درآمدند مدیریت خانه هنر هریس را در زمان بهره برداری برعهده گرفتند. در تاریخ 26 تیرماه 92 جلسات با رویکرد کارشناسی به موضوعاتی چون توجه به مشکلات احتمالی سطح آب های زیرزمینی و گزارش های مرتبط با این مسئله ادامه پیدا کرد. در شهریور و مهر ماه 92 جلسات متعددی برگزار شد و مسائل فنی پروژه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با رسیدن به راهکارهای مناسب اقدامات برای اجرایی کردن عملیات ساخت و ساز آغاز شد.
پرستویی اضافه کرد: در شرایط کنونی با از سرگیری مجدد فعالیت های رسمی خانه سینما، احداث خانه هنر هریس در چارچوب فعالیت های خانه سینما با همکاری انجمن ها و تشکل های هنری مرتبط انجام می گیرد. و امیداوریم از حمایت های هنرمندان و مسئولان و حامیان این حرکت فرهنگی برخوردار باشیم.
او ادامه داد: هدف ما از احداث خانه هنر هریس چنین است: یادمانی برای قربانیان زلزله 91 آذربایجان شرقی و همدردی با بازماندگان و اهالی منطقه، ایجاد امید به آینده و فراهم کردن بستر و فضایی برای فعالیت های فرهنگی از طریق ظرفیت های مختلف هنری و فرهنگی با مشارکت علاقمندان و دست اندرکاران بومی، آموزش کودکان، نوجوانان، جوانان و حوزه های مختلف و بهره گیری از سوابق بومی. این برنامه ها در راستای اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شده و است و برنامه هایی چون نمایش فیلم، اجرای تئاتر، کنسرت موسیقی، قصه خوانی، برگزاری نمایشگاه های عکس و نقاشی و برگزاری جلسات مشاوره بهداشت و روان، تشکیل دوره های آموزشی در زمینه های مختلف هنری و معارف اسلامی و فعالیت انتشاراتی و ایجاد کتاب خانه برای آن طراحی شده است.
او گفت: در خانه هنر هریس نام قربانیان زلرله به نحوی ثبت و یاد آنان زنده نگاه داشته خواهد شد. احتمالا با طراحی فضایی مناسب یا کاشت نهالی به ازای هر یک از آنان. سینماگران و هنرمندان تا زمانی که خانه هنر هریس لازم داشته باشد، در تربیت و آموزش علاقمندان و برگزاری کارگاه ها کوتاهی نخواهند کرد. از نظر ما خانه هنر هریس پایگاه و ایستگاهی مرکزی برای فعالیت های هنری است و باید فعالیت های هنری در سطح روستاها و بخش های و شهرهای منطقه گسترش پیدا کند.
پرستویی موارد بهره بری از این خانه را چنین تشریح کرد: خانه هنر هریس بر خود واجب می داند تا با بهره گیری از امکانات هنری و احیای هویت بومی و توجهب یشتر به امتیاز وارزش موجود در این منطقه که در فرش هریس متجلی است تلاش کند. این رویکرد می تواند به بهبود اقتصاد منطقه کمک کند. خانه هنر هریس گام اول است و امیدواریم این تجربه با موفقیت تبدیل به الگویی برای تکرار در دیگر مناطق نیازمند کشورمان باشد.
بهشتی: شکرگزار این فرصت همدلی هستیم
سیدمحمد بهشتی در پیامی که شادمهر راستین آن را قرائت کرد درباره اهمیت این طرح و اهداف آن، نظر خود را اینچنین اعلام نمود: اینک ما شبی خوش نشسته ایم تا گره از زلف یار باز کنیم و به یاد آوریم که باید به عهد خویش بمانیم که خانه هنر را به اهلش در هریس بسپاریم. من به همراه دکتر تقی زاده و دیگر دوستان طراحی را که در شان مردمان دیار آذربایجان باشد همساز و همنوای خطه هریس و بازتاب همدردی سینماگران و هنرمندان با هموطنان آسیب دیده شان را انتخاب کردیم. شکرگزار این فرصت همدلی هستیم که به ما ارزانی شد.
بیژن صیفوری که همراه هومن مرتضوی، سعیده لطفی و الهام پوریامهر در برگزاری نمایشگاهی برای کمک به زلزله زدگان همکاری داشته، در سخنان گفت: بعد از زلزله آذربایجان نمایشگاه هم افزایی آثار دیداری هنرمندان ایرانی را برای کمک به بازماندگان زلزله برگزار کردیم. عواید جمع شده از نمایشگاه به خانه سینما سپرده شد تا در پروژه خانه هنر هریس صرف شود.
او ادامه داد: ما در ایران می بینیم که از کف خیابان تا گپ های تاکسی و تا بالاترین مدیران همه از خلا فرهنگی حرف می زنند. معتقدم پروژه ای همانند خانه هنر هریس می تواند بخشی از این خلا فرهنگی را پر کند و همچنین می تواند الگوی خوبی برای سایر مناطق باشد.
زین الدین هریس نژاد عضو شورای اسلامی شهر هریس با قدردانی از هنرمندان گفت: از هدیه هنرمندان متشکرم و امیدوارم این پروژه که اکنون در دست کار است با کمک و همت هنرمندان به بهره برداری برسد و همچنین در راه ترقی فرهنگ و هنر مردم هریس نقش مهمی داشته باشد.
رضا کیانیان شاخه گل و نشان خانه سینما را به هریس نژاد اعطا کرد.همچنین شبنم مقدمی برای قدردانی از هریس چی که زمین خانه هنر هریس را در اختیار سازندگان طرح قرار داده، نشان خانه سینما و شاخه گلی اعطا کرد.
سعید جلالی که مجوزها را برای احداث خانه هنر دریافت کرده سخنان خود را با قدردانی از افرادی که در این طرح همراهی داشتند آغاز کرد و گفت: پیرزنی که مقابل سینما آزادی بخشی از حقوق بازنشستگی خود را به این طرح سپرد، با اعتماد به هنرمندان پیش آمده بود و حالا برنامه ما این است که اداره این خانه بعد از آماده سازی در دست بخش خصوصی باشد.
علیرضا خمسه نشان خانه سینما و شاخه گل را به دستان جلالی سپرد.
دکتر غلامرضا کاظمی دینان که به عنوان مشاور با اهالی خانه سینما در این اقدام همراهی داشته، در سخنانی گفت: پیش قدم شدن هنرمندان در این امر خیر موجب شد، افراد از بخش های مختلف با پروژه همراهی کنند و استقبال خوب مسئولان بانک کارآفرین و بنیاد تات از این جمله بود.
او با ابراز خرسندی از به نتیجه رسیدن این طرح تاکید کرد اغلب هنرمندان همواره در کارهای خیر پیش قدم هستند و این رویکرد آنان را تحسین کرد.
ایزدپناه، که نشان خانه سینما و شاخه گل را از رضا میرکریمی دریافت کرد، در سخنانی گفت: من یک صنعت گر هستم و افتخار و عشقم در زندگی نسبت به افرادی است که کاری تولید می کنند. من از اهالی خانه سینما برای اقدامی که در زمینه زلزله آذربایجان انجام دادند ممنونم و کمک به بازماندگان زلزله را وظیفه وجدانی خودم می دانم.
دکتر ایوبی: سینماگران را با این تصاویر به خاطر بیاورید
دکتر حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی آخرین سخنران مراسم بود که سخنان خود را چنین آغاز کرد: همچنان می بینم که دل های سینماگران نسبت به آنچه گذشته پر است و امیدوارم دل ها خالی شوند و گذشته را فراموش کنیم و به سمت آینده باشکوه برویم. باید از آقایان پرستویی و میرکریمی و تبریزی تشکر کنم و معتقدم حق شماست که محبوب دل ها باشید. کسانی که مانند شما چنین شرافت مندانه پیش می روند حیف ست که آزرده باشند و امیدوارم دیگر این ها پایان این آزردگی ها باشد.
او ادامه داد: هنرمندان در آن شرایط سختی که داشتند حرکتی را آغاز کردند که همواره زیبایی خلق کرده است. آنان بهترین کار را کردند و خانه ای برای هنر و ملاقات هنردوستان درست کرده اند. معماری این خانه کاملا مطابق معماری ایرانی است و با چنین اقدامی امیدوارم خانه خود سینمایی ها همواره آباد باشد چون شما خانه ها و دل های ما را آباد کردید.
دکتر ایوبی با اعلام همکاری سازمان سینمایی در این پروژه گفت: ما هم در تجهیز سالن سینمایی هریس با این پروژه همکاری خواهیم داشت.
او همچنین گفت: همه باید سعی کنند مردم این چهره از سینما را ببینند و هر حرف و گفت و گویی که چهره دیگری از سینما و سینماگران به مردم ارائه دهد ظلم و ستم است. دستان اهالی سینما پر از افتخارات است و به همین دلیل است که باید همه حاشیه ها را رها کنیم و به اصل بپردازیم.
پرویز پرستویی در پایان مراسم شاخه گل و نشان خانه سینما را به دکتر ایوبی اعطا کرد و همچنین به نقل از هریس نژاد اعلام کرد 1000 متر از زمین خانه هنر هریس از سوی یک زارع اعطا شده است.
مراسم با پخش کلیپ «ای ایران» از مجموعه ی تولیدات جشن یازدهم خانه سینما به پایان رسید.

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
 
 
   
     
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio