Skip Navigation Links

            گزارش سینمای ایران

چرخ تولید نمی چرخد مروری بر جریان تولید فیلم در شش ماهه اول سال 1388




چرخ تولید نمی چرخد

سینمای ایران بهار و تابستان کم خبری را در مورد تولید فیلم های سینمایی پشت سر گذاشت. در حالی که سینماگران فصل بهار و تابستان را با این انتظار که هر چه زودتر تکلیف سینما به تعیین مدیران جدید روشن شود، سپری کردند؛ آمار تولید فیلم های سینمایی کاهش قابل توجهی یافت به گونه ای که با مرور گزارش های مختلف بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم ها این مساله به وضوح مشخص می شود که کمتر فیلمی از مرحله پیش تولید خارج شده و به مرحله فیلمبرداری رسیده است. امید می رود برای تامین خوراک بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر ، مدیران سینمایی فکری برای تولید فیلم ها در فرصت سه چهار ماهه باقی مانده تا جشنواره داشته باشند.
تولیدات بهار
بهار سینمای ایران با همه التهاب ها و اخبار مربوط به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تغییر احتمالی سیاست های مدیران بعد از تغییرات انتخابات همراه شد. همانند همه سال هایی که انتخابات ریاست جمهوری پیش رو قرار دارد، سینماگران در بهار امسال نیز دست نگه داشتند تا پس از روشن شدن تکلیف مدیریت سینمال فیلم بسازند اما در همین روز ها هم کارگردانی بودند که با اعتماد به حاصل کار خود، فیلمشان را مقابل دوربین بردند.
«آل» به کارگردانی بهرام بهرامیان و تهیه کنندگی علی معلم از نخستین فیلم هایی بود که بهار امسال کلید خورد. ساخت این فیلم با بازی آنا نعمتی و مصطفی زمانی در ارمنستان آغاز شد و گروه بعد از بازگشت به تهران بخش های مربوط به ایران را هم فیلمبرداری کردند. به نظر می رسد علی معلم تصمیم داشته باشد تا فیلم خود را برای حضور در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر شرکت دهد.
«راه آبی ابریشم» به کارگردانی محمد بزرگ نیا دیگر فیلمی بود که در فصل بهار فیلمبرداری می شد. البته ساخت این فیلم از مدت ها قبل آغاز شده بود و گروه زمستان را در جزیره قشم مشغول به کار بودند. نام این فیلم در اخبار انتشار یافته از سوی بنیاد سینمایی فارابی همچنان در فهرست فیلم های در دست فیلمبرداری است زیرا هنوز بخش هایی از کار که باید در خارج از کشور فیلمبرداری می شد مقابل دوربین نرفته اما قطعاً «راه آبی ابریشم» با بازی عزت الله انتظامی، رضا کیانیان، بهرام رادان و پگاه آهنگرانی یکی از امیدهای بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر است.
«تهران در جست و جوی زیبایی» که به «طهران، تهران» تغییر نام داده است، در فصل بهار هم فیلمبرداری شد، هرچند که تولید آن از چندی پیش آغاز شده بود. با وجود آنکه همچنان این فیلم در فهرست فیلم های در حال فیلمبرداری بنیاد سینمایی فارابی قرار دارد اما داریوش مهرجویی و مهدی کرم پور، فیلمبرداری اپیزودهای مخصوص به خود را انجام داده اند و با درگذشت زنده یاد سیف الله داد، اپیزود مربوط به او نام تمام باقی می ماند. در حال حاضر تدوین این دو ایپزود در حال انجام است.
غیر از این سه فیلم، در فصل بهار چهار فیلم دیگر مقابل دوربین رفتند که دو فیلم از میان آن ها برای حضور در جشنواره فیلم کودک تولید می شد. «نخودی» ساخته جلال فاطمی و به تهیه کنندگی فرشته طائرپور و «همبازی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی فیلم‌های کودک در حال ساخت بودند که در جشنواره فیلم کودک به نمایش درآمدند. «جایی نزدیک زمین» مهدی رحمانی و «بی‌خوابی» به کارگردانی محمدجعفر باقری‌نیا دیگر تولیدات اواخر فصل بهار بودند که البته بخشی از فیلمبردای آن ها در تابستان انجام شد. «جایی نزدیک زمین» این روزها مرحله تدوین را پشت سر می گذارد و احتمالاً در میان فیلم اولی های جشنواره فجر حضور خواهد داشت.
تابستان
فصل تابستان باتوجه به طولانی بودن روزها و وجود نور‌ کافی برای فیلمبرداری، نبود بارندگی و البته زمان آن در تناسب با زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر همواره فرصتی مناسب برای تولید فیلم‌های سینمایی و مقابل دوربین رفتن بخش انبوهی از تولیدات سینمایی بوده است. اما این فرصت در تابستان امسال چندان مورد استفاده سینماگران قرار نگرفت.
«چراغ قرمز» علی غفاری، «زمهریر» علی روئین تن، «ترانه کوچک من» مسعود کرامتی، «آدم کش» محمدرضا کریمی، «ازدواج در وقت اضافه» سعید سهیلی، «هیچ» عبدالرضا کاهانی و «تهران 1500» بهرام عظیمی فیلم هایی بودند که در تابستان امسال کلید خوردند.
«هیچ» که نسبت به سه فیلم قبلی کاهانی فضایی متفاوت دارد و داستان آن به صورت طنز روایت می شود، در روزهای پایانی تابستان کلید خورد. گروه فیلمبرداری این پروژه سینمایی اغلب روزهای فیلمبرداری در منطقه کن تهران مشغول کار بودند. مرضیه برومند، مهدی هاشمی، پانته‌آ بهرام، باران کوثری، نیره فراهانی، احمد مهرانفر، نگار جواهریان و مهران احمدی  از بازیگران این فیلم هستند که براساس فیلمنامه ای از کاهانی و حسین مهکام ساخته شده است. شیما منفر از تاریخ 24 مهرماه تدوین فیلم را آغاز کرد.    
«زمهریر» از فیلم های خبرساز تولید تابستان بود. سیدضیا هاشمی به عنوان تهیه کننده این فیلم انرژی زیادی را برای تبلیغات در مورد آن صرف کرد فیلم بعد از برگزاری نشستی با حضور اهالی مطبوعات کلید خورد. این دومین فیلم رویین تن بعد از «دلشکسته» است که در آن بازیگرانی چون جمشید مشایخی، بیتا بادران، نیوشا ضیغمی، افسانه بایگان، مهوش صبرکن، شیلا خداداد، میرطاهر مظلومی، وحید جلیلوند، دانیال عبادی و محمود پاک نیت مقابل دوربین علیرضا زرین دست به ایفای نقش می پردازند. موضوع فیلم مربوط به دفاع مقدس است.
سعید سهیلی با ساخت «چارچنگولی» در جریان فیلمسازی خود تغییر لحن داد و به نظر می رسد پرفروش شدن «چارچنگولی» قوت قلبی برای او شده تا این مسیر را همچنان ادامه دهد. جمشيد هاشم‌پور، ماهايا پطروسيان، مجيد صالحي، علي صادقي، بهنوش بختياري، بهاره افشاري، محمود بهرامي، مهران رجبي، ملكه رنجبر، حسن چودن، پريسا رضايي، حامد جوادي، ساديا جلالي‌پور، صديف آرميده، بهزاد اشكان، اسماعيل صديلو، اميد عليمرداني، سعيد شيري، مريم ميرحسيني، فاطمه ميرفارسي و پرستو قاسمي بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان «ازدواج در وقت اضافه»‌ آمده است:«فرهاد به همراه دوست و نامزدش براي به دست آوردن ثروت مادربزرگ قصد كشتن او را مي‌كنند، اما انگار اين مادربزرگ را به هيچ طريقي نمي‌شود از سر راه برداشت و تازه او عاشق هم مي‌شود و ...»
مراحل فنی
اغلب فیلم‌های سینمایی که این روزها مراحل فنی از جمله تدوین و صداگذاری و میکس نهایی را طی می‌کنند، آثاری هستند که اوایل بهار امسال کار فیلمبرداری آنها به پایان رسیده است. «یادمان دریا قلی» شهرام اسدی، «نیش و زنبور» حمیدرضا صلاحمند، «نخودی» جلال فاطمی، «اردک» علی شاه حاتمی، «زخم شانه حوا» حسین قناعت، «باغ قرمز» امیر سمواتی، «بیداری» فرزاد موتمن، «پسر آدم، دختر حوا» رامبد جوان، «پریشانی» سیاوش اسعدی، «لالایی» منیژه حکمت، «آناهیتا» عزیزالله حمیدنژاد، «عصر روز دهم» مجتبی راعی، «غریبه‌ای در شهر» جهانگیر جهانگیری «رز سفید» کامران قدکچیان، «شکارچی» رفیع پیتز،  «یک گزارش واقعی» داریوش فرهنگ، «کیمیا و خاک» عباس رافعی، «سفر مرگ» حسن آقا کریمی، «غریبه ای در شهر» جهانگیر جهانگیری، «نظام از راست» محمد ورزی، «چهل سالگی» علیرضا رئیسیان، «زندگی با چشمان بسته» رسول صدرعاملی، «سن پترز بورگ» بهروز افخمی، «پرسه در مه» بهرام توکلی، «راند هفتم» (روشن خاموش روشن) حمیدرضا چارکچیان و «در چشم باد» مسعود جعفری جوزانی و «خانواده ارنست» محسن دامادی فیلم‌های در مرحله تدوین و صداگذاری هستند که تمامی آنها مدت‌ها قبل مرحله فیلمبرداری را پشت‌سر گذاشته‌اند. از میان فیلم هایی که از ابتدای سال مراحل تولید را سپری می کردند و اکنون آماده نمایش شده اند می توان به «زندگی شیرین» به کارگردانی قدرت الله صلح میرزایی اشاره کرد که این روزها روی پرده است و «محاکمه در خیایان» مسعود کیمیایی به زودی اکران خواهد شد.

نگرانی 4 ماه رکود
سینمای ایران از نوروز 88 روزهای کم تولیدی را آغاز کرد و همچنان این شرایط ادامه دارد. کمتر از پنج فیلم در بهار امسال کلید خوردند و در فصل تابستان نیز با اتکا به فیلم‌هایی که برای حضور در جشنواره فیلم کودک آماده می‌شوند، شاهد کلید خوردن پنج شش فیلم بوده است. به دلیل شرایطی که در شش ماه اول سال بر سینما حاکم بود فصل تابستان یکی از پرکارترین زمان‌ها برای سینماگران بوده و امسال این وضعیت کاملاً برعکس شده و سینمای ایران در حالی تابستان را پشت‌سر ‌گذاشت که نه به لحاظ اکران و نه به لحاظ تولید وضعیت قابل قبولی نداشت. به نظر می‌رسد اعمال نظر مدیران در این بین و ایجاد شرایط ساخت برای 62 فیلمی که پروانه ساخت دریافت کرده‌اند و هنوز حتی پیش تولید بیش از نیمی از آنها آغاز نشده بتواند نگرانی‌های چند ماه سینماگران را برطرف کند.


 

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
   
   
       
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio