Skip Navigation Links

            گنجینه

شهریار اسدی



شهریار اسدی ، متولد 1339 فعالیت سینمایی خود را از سال 1363 با راه دوم حمید رخشانی به عنوان تدارکات آغاز می کند . در همان سال در زیر باران ( سیف الله داد ) در کنار علی چوپان کار ، محمد سهرابی و احمد کوچکی در گروه فنی با هدایت دستیار فیلمبردار احمد مرادپور فعالیت می کند .
سال 1365 اسدی اولین تجربه دستیاریش را در شیر سنگی ( مسعود جعفری جوزانی ) به مدیریت فیلمبرداری محمود کلاری و در کنار رسول طهماسبی انجام می دهد . دومین فیلم آن سال خانه ابری ( اکبر خواجوی ) است . اسدی دستیار فیلمبردار اصلی فیلم است .در خانه ابری مدیر فیلمبرداری غلامرضا آزاد و فیلمبردار محسن ذوالانوار هستند . سپس در اجاره نشینها مدیر فیلمبرداری حسن قلی زاده و دستیاران او حسن باقری و مجید فرزانه هستند .
اما در ویزا ( بهرام ری پور ) ، اسدی اولین تجربه فیلمبرداری را در کنار عبادالله به افروز ، رسول طهماسبس و بهزاد دورانی تجربه می کند .
فرآیند فعالیت با کلاری در مقام دستیاری و همچنین فیلمبرداری آثار دیگر تا اواخر سال 1379 ادامه می یابد . در مدرسه ای که باد بود ( 1376 ) دستیار فیلمبردار ، در درخت گلابی (1376 ) دستیار فیلمبردار ، در قرمز ( 1377 ) علاوه بر بازیگری ، دستیار فیلمبردار ، در داستانهایب جزیره ( اپیزود دختر دایی گم شده ، 1377 ) فیلمبردار و در میکس و در باد ما را خواهد برد ( 1378 ) دستیار کلاری و در مانی و ندا ( 1379 ) علاوه بر فیلمبرداری ، بازیگر و در رقص با رویا ( 1379 ) فیلمبرداری بر عهده اوست که آخری اثر محمود کلاری است . او در مقابل مدیر فیلمبرداری آثاری چون دو فرشته و آرزوهای سرزمین مادری ام ( 1381 ) ، لاک پشت ها هم پرواز می کنند ( 1382 ) ، خاک سرد ( 1384 ) و گوشواره ( 1385 ) را بر کارنامه خود اضافه می کند . نقطه عطف مدیریت فیلمبرداری اسدی ، علاوه بر امتیازهایی که در آثار کلاری دارد ، آشنایی او با قبادی است .
او پس از تجربه آوازها ... اثرکوتاه دف را نیز برای قبادی فیلمبرداری می کند . در لاک پشت ها هم پرواز می کنند روش قبادی مشورت سکانس به سکانس با فیلمبردارش بوده است .
اسدی لاک پشت ها ... را با دوربین BL4 فیامبرداری و از نگاتیو کداک استفاده می کند . قرار بر این می شود تا فیلم به نوعی چرکی و سردی به لحاظ تونالیته نزدیک شود .
اسدی با کم جان کردن نگاتیو ، ضریب فصل های آفتابی را می گیرد تا فضا به آنچه قبادی می خواهد نزدیک شود . اسدی از فیلترهای EF 81  که خواص تقلیل دهنده کنتراست را دارند استفاده می کند تا علاوه بر ایجاد تونالیته آبی در ترکیب با چراغ ها و نورها ایجاد شده توسط تنگستن سردی ایجاد شود و حتی در خارجی ها نور خورشید ، قرمزیش را از دست بدهد . شیوه مستند نمایی فیلمبرداری که با ویژگی های فکری قبادی و مؤلفه های موجود در فیلم سازگاری دارد ، باعث می شود نور پردازی از حالات آکادمیک فاصله گرفته و از خواص بازسازی برخوردار نشود . اسدی در باره این گونه نورپردازی در لاک پشت ها ... می گوید : (( من آدم واقع گرایی هستم . اگر قرار باشد اتاقی را که در آن قرارداریم نورپردازی کنم ، همین نور موجود را به اندازه ای که برای نگاتیو نیاز باشد تشدید و فیلمبرداری می کنم .))
فصل های فیلمبرداری زیر آب توسط اسدی و دوتن از دوستان قبادی که در سلیمانیه عراق زندگی می کردند با دوربین DV cam PD 150 انجام می شود ، چرا که از استفاده از دوربین BL4 در زیر آب امتناع می ورزند . اسدی درباره این بخش مهم از فیلم می گوید : (( در اوج سرمای زمستان ، استخری تهیه شده بود و آن را بر اثر یک برکه دکور زده بودند . روزی که برای قواصی رفتیم ، لباس های قواصی کوچک بود و من با پیراهن خودم در اوج سرما سه روز بدون اکسیژن کمکی در عمق هفت متری استخر فیلمبرداری می کردم . آن سه روز برای من سه ماه گذشت .
و این چنین یکی از زیباترین تصاویر سینمای ایران از کردستان را در اوج ویژگی اثر به لحاظ فیلمبرداری های ، نورپردازی ، رنگ و اتالوناژ به تاریخ سینمای ایران هدیه می دهد .

 

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
 
 
   
     
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio