اخبار
| گزارش روز آخر سفر مطالعاتی سینماگران ایرانی در فرانسه |
بیش از یک سوم بودجه سازمان ملی سینمای فرانسه صرف بازسازی و تجهیز سالن های سینما می شود
دولت فرانسه برای داشتن سینمای ملی ساختار حمایتی بدون تبعیضی را برای تولید و نمایش فیلم فرانسوی بدون نیاز به بودجه ملی،بنیاد نهاد و اکنون حاصل آن را در شبکه های تلویزیونی و پرده سینما ها درو می کند.این جمله ای بود که "رولاند هوسن" مدیر بخش بین الملل سازمان سینمایی فرانسه در دیدار هیات ایرانی گفت.
وزارت فرهنگ و ارتباطات جمهوری فرانسه دارای یک سازمان سینمایی ملی(CNC) است که مسئولیت تنظیم و تدوین و نظارت بر اجرای قواعد سینمایی و روابط بین بخش های درگیر در عرصه نمایش و تولید و توزیع فیلم و همچنین تدوین سامانه های حمایتی از سینمای فرانسه را بر عهده دارد.
رولاند هوسن برای هیات ایرانی شرح داد که پس از جنگ دوم جهانی دولت ایالات متحده امریکا به اروپا برای تجدید نهادها و ساختار ها با پرداخت کمک مالی اقدام کرد اما در این میان نیز انتظار داشت تا اروپاییان نیز بازار های شان را برروی محصولات امریکایی بگشایند.این چشم داشت برای روشنفکران فرانسوی درد آور بود.چراکه امریکا با داشتن سیصد سال تمدن نمی توانست پیشینه تمدنی و تئوریک اروپا را تامین کند.اما ان زمان اروپا بازارش را به ازای این گشاده دستی امریکاییان گشود.او ادامه داد: ما فرانسویان چاره اندیشی کردیم و با بنا نهادن دو قاعده نسبت به نجات فرهنگ فرانسوی کوشیدیم. نخست اینکه هر فیلمی(داخلی و خارجی) که پخش می شود باید مالیات بدهد(10%اکران) تا برای تولید سینمای فرانسوی مورد استفاده قرار گیرد.دیگر انکه 60%فیلم های تلویزیونی مکلفند فرانسوی یا تولید مشترک باشند.به این ترتیب نهاد سینمای فرانسه یعنی فرهنگ فرانسوی حفظ شد.او توضیح داد که در سال 2008 میزان عرضه فیلم های فرانسوی بی وضع هیچ محدودیتی برای فیلم های هالیوودی 2% بیشتر بوده حال آنکه این میزان در کشور همسایه شان ایتالیا که روزگاری صاحب سینمایی قوی تر بوده به نصف این میزان رسیده است.هوسن شرح داد که د ردهه 1980 که شبکه های تلویزونی رشد کردند دوباره ما احساس خطر کردیم چرا که هزینه خرید یک فیلم امریکایی 10% تولید یک فیلم فرانسوی بود پس دو باره ما اندیشیدیم و برای نمایش فیلم های غیر فرانسوی در شبکه های تلویزیونی از 3 تا 5% عوارض برای کمک به تامین مالی تولید قیلم فرانسوی وضع کردیم و همچنین همه شبکه ها ملزم شدند در تولید فیلم سرمایه گذاری و مشارکت کنند.
بودجه سازمان ملی سینمایی فرانسه از محل همین عوارض تامین می شود و نه از بودجه عمومی و بر همین اساس رکود اقتصادی باعث کاهش آن نشده به گونه ای که ششصد میلیون یورو بودجه این سازمان در سال 2009 نسبت به سال 2008نیز 3% افزایش داشته اند.
مدیر بین الملل سینمای فرانسه افزود که دولتش در سال 2005 میلادی موفق شده تا در کنوانسیون بین المللی ماده ای را بگنجاند و همه را ترغیب کند تا دولت ها بتوانند در برابر نظام اقتصادی ازاد که خواستار حذف و کاهش تعرفه های کالاها و محصولات بود با استدلال به ضرورت احترام به تنوع فرهنگی این امکان را به دولت ها بدهد تا صرفا در این خصوص حق داشته باشند تعرفه های حمایتی از محصولات فرهنگی وضع کنند.و این در حالی بود که ابتدا فقط فرانسه و کانادا موافق بودند اما اینک بیش از یکصد کشور د رحمایت از تولیدات دیداری شنیداری فرهنگ شان، عضو این پیمان هستند.
او ادامه داد این نبرد بین جهان و امریکا ادامه دارد و کره جنوبی برای فروش بیشتر محصولاتش چون سامسونگ و هیوندای ناچار شده است تا تعرفه های ورومحصولات دیداری شنیداری را کاهش دهد.اما ما بدون سانسور(والبته الزام به رعایت درجه بندی سنی)و صرفا با وضع تعرفه ها حمایتی نسبت به هویت فرهنگی و هنری مان وفادار می مانیم.
بیش از یک سوم بودجه سازمان ملی سینمای فرانسه صرف بازسازی و تجهیز سالن های سینما می شود.که میزان آن البته بر اساس میزان فروش سینما ها افزایش می یابد و در مناطق دورتر ضرورت دسترسی مردم به خدمات شایسته مورد نظر قرار می گیرد.از جمله طرح جدید این سازمان این است که،ظرف ده سال آینده تمامی سینما های فرانسه به سامانه نمایش دیجیتال تجهیز شوند که 75% مبلغ هزینه ان را سازمان ملی سینمای فرانسه تامین می کند و البته در شهر های دور افتاده این میزان به 85% افزایش می یابد.
فرانسه در سال گذشته 230 فیلم سینمایی تولید کرده که 75 فیلم تولید مشترک بوده اند .هوسن شرح داد که ما نخست به هویت فرانسوی می اندیشیم و انگاه حفظ تنوع فرهنگی د رجهان بر همین اساس 75 فیلم در سال گذشته با سرمایه مشترک تولید شده اند.وی اضافه کرد ما طرحی داریم با عنوان جنوب در حمایت از سینمای سایر ملل در حال توسعه که با اشتراک دو تهیه کننده یکی فرانسوی و دیگری غیر فر انسوی هزینه خدمات پس از تولید فیلم را می پردازیم.
فرانسه دارای 5400 سالن سینماست ودر سال پیشین 190 میلیون نفر به سینما رفته اند.قیمت بلیت در فرانسه از 5 تا 11 یورو به میزانی متفاوت است اما کمپانی های توزیع فیلم با طراحی کارت های اعتباری ماهانه در قبال پرداخت 20 یورو امکان تماشای تمامی فیلم های ماه را برای مشترکانشان با همان مبلغ فراهم می کنند.
سازمان ملی سینمای فرانسه دارای 700 کارمند است و از بودجه عمومی استفاده نمی کند و رئیس آن توسط رئیس جمهور بدون محدودیت زمانی منصوب می شود.این سازمان دارای چندین کمیسیون تصمیم گیری با عضویت اصناف تهیه کنندگان،کارگردانان،بازیگران و توزیع کنندگان است.80% بودجه "یونی فرانس" هم توسط همین سازمان تامین می شود.
|