..::: خانه سینمای ایران :::..
پیشنهاد لایحه قانون تشکیل سازمان نظام سینمایی و حمایت از حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی
|
|
از ورود و پیدایش هنر صنعت سینما در ایران جامعه اصناف سینمای ایران برای نخستین
بار ساختار حقوقی متناسب با شان و منزلت سینمای ایران را در چارچوپ قانون اساسی جمهوری
اسلامی ایران ترسیم و برای تصویب به ریاست محترم جمهوری در مورخ 21/10/87 ونیز
ریاست محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارسال نمود.
یادآوری می نماید پیش نویس این لایحه پس از چهار نوبت ویرایش در طی 7 جلسه متناوب
با صنوف و اعضای موثر جامعه اصناف سینمایی طی 80 روز بطور فشرده تنظیم و تدوین
شد
شایان ذکر است این مجموعه دارای دو ضمیمه می باشد ضمیمه اول "سینمای ایران،
واقعیت موجود، چشم انداز آینده" که در ابتدای قانون آمده و ضمیمه دوم که "پیشنهادات
تغییر ساختاری تشکیلات پیشنهادی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" که
در انتهای لایحه آمده است.
گردش کار تدوین پیش نویس لایحه قانون تشکیل سازمان نظام سینمایی و حمایت از حقوق
مادی و معنوی آثار سینمایی
جناب آقای عسگر پور
مدیر عامل محترم
نگارش و تدوین پیش نویس "لایحه قانون تشکیل سازمان نظام سینمایی و حمایت از حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی" پس از آنی که شما در آذر ماه به اینجانب ماموریت دادید که بکوشیم ساختاری برای سینمایی ایران طراحی کنیم تا آن را از وضع کنونی (بدون قانون مدون) به وضعیت قابل قبول ارتقاء دهیم و نقش جامعه اصناف سینمایی را در تصمیم گیری و اداره آن پر رنگ سازیم، از دوازدهم آذرماه سالجاری با جمع آوری و مطالعه مجموعه قوانین و آیین نامه های زیر آغاز شد:
- قانون سازمان نظام پزشکی
- قانون نظام پرستاری
- قانون نظام روانپزشکی و خدمات مشاوره
- قانون سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
- قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
- قانون وکلای دادگستری
- قانون نظام صنفی
- اساسنامه نظام صنفی رایانه ای
- قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان 1348
- قانون تاسیس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- آیین نامه های نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید و ویدئو
- آیین نامه چگونگی تاسیس و فعالیت موسسات عرضه بین الملل فیلم
- قانون اخذ 2% از کل فروش بلیط سینماهای کشور
- اساسنامه پیشین و حال خانه سینما
- ایین نامه اموزشگاهای آزاد هنری
- اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی
- ساختار و سیاست های حمایتی کشور فرانسه در عرصه فرهنگ و هنر
نسخه نخست این پیش نویس با عنوان "لایحه قانون تشکیل سازمان نظام سینمایی"28/9/1387 تدوین و تقدیم شد. البته این نسخه همزمان به نظر آقایان سید ضیاء هاشمی و منوچهر شاهسواری نیز رسید. آقای منوچهر شاهسواری با بیان اینکه مشابه این کوشش در زمان معاونت آقای سیف الله داد در وزارت فرهنگ و ارشاد هم در دستور کار بوده و دست آخر به دلیل نبود اجماع میان سینماگران،موضوع مسکوت و به تاریخ سپرده شده است، نیاز امروز جامعه سینمای ایران را نه قانون نظام سینمایی بلکه قانون حقوق مالکانه دانست. آقای سید ضیا هاشمی پس از مطالعه، انجام این کار را مهم و ضروری توصیف و نسبت به تصویب آن در شرایط فعلی ابراز تردید کرد.
پس از کوشیدم تا اطلاعاتی از متون تهیه شده در دوران معاونت جناب آقای داد بدست آورم که مسئول دفتر هیات مدیره سرکار خانم وافری در این مسیر بسیار به من کمک رساند و متون پیش نویس "لایحه قانون تهیه و توزیع آثار سینمایی" تدوین شده در دولت هشتم و پیش نویس "لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت معنوی و حقوق مرتبط" تدوین شده در دولت نهم را در اختیارم نهاد. به این ترتیب ویرایش دوم پیش نویس این لایحه با اضافه شدن متن حمایت از حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی آغاز و مورخ 13/10/1387 تدوین و تقدیم شد.
جنابعالی طی یادداشتی متن دوم تهیه شده را علاوه بر سرکار خانم فرشته طائرپور برای آقایان: منوچهر محمدی، علیرضا رئیسیان، مجید مجیدی، حسن برزیده، سیف الله داد، جواد طوسی، احمدرضا درویش، رسول صدرعاملی، سید محمد بهشتی و هیات محترم مدیره و بازرس محترم خانه سینما برای اظهار نظر ارسال کردید. من نیز متن را جداگانه در اختیار آقایان: محمدحسن پزشک، رضا میرکریمی، جمال ساداتیان، مرتضی شایسته، غلامرضا موسوی، سید ضیا هاشمی و منوچهر شاهسواری قرار دادم. از آن دو مجموعه آقایان : منوچهر محمدی، محمد حسن پزشک، علیرضا رئیسیان ، مهدی کرم پور، ابراهیم مختاری، غلامرضا موسوی، جواد طوسی بطور مکتوب و در طول یک هفته نظرات شان را اعلام کردند.
آنگاه بنا به نظر شما در مورخ 16/10/1387 علاوه بر اعضای محترم هیات مدیره و بازرس محترم خانه سینما خانم فرشته طائر پور و آقایان: حسن برزیده، احمدرضا درویش، غلامرضا موسوی، علیرضا رئیسیان، محمد دادگو برای بررسی و اظهار نظر در این خصوص دعوت شدند. مخالفان این متن (عمدتاً تهیه کنندگان) به اتفاق از فضای بیرونی خانه سینما که امکان مدیریت آن میسر نیست ابراز نگرانی می کردند و سرکار خانم طائرپور بطور مشخص نگران سپردند امور سینماگران به قضات دادگستری بود. در این میان اما آقایان احمدرضا درویش و محمد دادگو بر ضرورت برون شد از وضعیت فعلی با حمایت از این لایحه موافقت داشتند.عصر همان روز شما با شرکت در جلسه ی شورای عالی تهیه کنندگان به تشریح متن تهیه شده برای تهیه کنندگان پرداختید و فردای آن روز نیز من برای دیدار و شرح اهداف این لایحه به دیدار آقای معلم از منتقدان ، شتافتم.
در پی آن طی دو نشست چهار ساعته با جنابعالی و بازخوانی ویرایش دوم متن تهیه شده و با امعان نظر به نگرانی های ابراز شده از سوی اعضای صنف تهیه کنندگان راهکارهای رفع کاهش نگرانی ها بررسی و سپس ویرایش سوم پیش نویس لایحه آغاز و مورخ 27/10/1378 ویرایش سوم متن تقدیم شد که حسب نظر شما بررسی نهایی این متن (ویرایش سوم) به کارگروهی متشکل ازآقایان دادگو، رئیسیان، مختاری و اینجانب سپرده شد که چهار نشست (که سه نشست آن با حضور شما برگزار شد) ویرایش چهارم این لایحه با انجام اصلاحاتی در زمینه های، نحوه انتخاب اعضای شورای مرکزی، ضرورت وجود بازرس قانونی در ترکیب ارکان سازمان و تعدیل اختیارات شورای عالی نظارت برنمایش به انجام رسید.
بی شک سینمای ایران با نسخه واحدی مثال این پیش نویس لایحه، درمان و یا توسعه یافته نمی شود اما هر کوششی برای عبور از مرحله بی قانونی کنونی که به مدت بیش از یکصد سال با سلیقه مدیران دولتی اداره و نظارت شده است برای امکان دسترسی به افقی متفاوت با گذشته، ضروری است و در آینده مورد بررسی و داوری درست قرار خواهد گرفت.
در پایان این گزارش وظیفه خویش می دانم نخست از شما که با اعتماد به اینجانب زمینه انجام این تجربه سترگ را برایم فراهم آورید سپاسگزاری کرده و آنگاه از آقایان جواد طوسی، علیرضا رئیسیان، محمد مهدی دادگو، ابراهیم مختاری و منوچهر شاهسواری که هر کدام با ابراز نظرات و پیشنهادات سازنده و نیز هشدارهای سنجیده شان در نگارش این مجموعه قواعد مرا رهنمون شدند به نیکی و قدرشناسی یاد کنم.
سید محسن هاشمی
معاون اجرایی خانه سینما
730-87
26/11/1387
|
|